Kampfiskyngel

#1 - 18 augusti 2006 19:06
Hejhej.. Mina kamfiskyngel är en månad gamla nu och som är ca 100-130 stycken. När kan man sälja dom (vet att det inte blir på ett tag :P)? Jag ger dom artemia men har även testat med yngelfoder, men det dög inte för dom.. När bör dom börja äta det?

Nån med kampyngel som vill prata på msn eller nått? Skulle vara kul att följa nån annans kull :)
#2 - 20 augusti 2006 17:43
tack för hjälpen då......
#3 - 21 augusti 2006 08:28
Det var länge sen jag tog en kampfiskkull, men generellt sett behöver de vara så stora som de är i butikerna, eller iaf nästan vad det gäller hanarna, honorna kan man ju sälja mycket tidigare, som du själv vet är de ju mycket mindre än hanarna i butiken, det är bara det att man måste vara ganska säker så at det är just honor om man ska sälja dem som sådana.

Enligt Axelrod ska man kunna föda upp hanarna till säljklart på 5 månader, med levande foder.

Jag tycker du ska prova runt med oilka foder till dina yngel, finhackade/rivna räkor brukar ju gå ner, det är bra och billigt protein i det.

Ganska bra resultat 100 - 130 st, dom är ju rätt känsliga i början, har du lyckats så bra hittils borde du ju få upp de allra flesta av dom du har nu. Kul!
#4 - 21 augusti 2006 14:47
Tack så jättemycket för svar!! Låter toppen, ska testa med räkor. Jag räknade dom igår, 140 stycken exakt är det.. haha!!.. Har bilder på min zoon : Border_ om någon är intresserad att se :)
#5 - 21 augusti 2006 15:47
Jag sökte faktiskt på zoonen, men det gick mindre bra. Är det någon av de nya fenvarianterna? Jag är lite nyfiken på utfallet färgmässigt eftersom det brukar vara svårt att få tag på riktigt rena färgvarianter av samma färg av båda könen.
#6 - 21 augusti 2006 17:58
Förstår inte riktigt vad du menar..? Jag kan ta fler bilder och zooma in ynglena om du ville se dom tydligare. Jag kan inget om olika fenvarianter..
#7 - 21 augusti 2006 20:00
Har lagt in nya bilder på ynglena på min zoon nu iallafall. Det var inte lätt att få nån bra bild, men några blev det iallafall!
#8 - 21 augusti 2006 20:20
Hej Tossan!

Vilka fina yngel du fått fram. =) Jag är också sugen på att prova att odla mina kampfiskar men har för närvarande inget lämpligt kar. I det nuvarande är det så mycket annan fisk som stör och min hane vill mest bara tugga på honorna verkar det som. =(

Hoppas det är okej att klistra in en direktlänk till Tossans bildgalleri över kampfiskynglena. Om det inte gillas tar jag givetvis bort länken. =)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=512836&gid=911437

Fina bilder och fiskar, väl värt att titta!

Mvh,
Anders Jonsson
#9 - 21 augusti 2006 20:27
hejsan

det var fina yngel du har där...jag är väldigt impad av det antal yngel du har fått:D:D på min skola där jag går så har också ett kampfisk par fått yngel de fick det nu under somarlovet...dom är jäte söta^^

MVH Macke_fisk
#10 - 22 augusti 2006 12:28
Riktigt fina yngel! är honan blå? i sånna fall tror jag att du får många röda och blå fiskar eftersom färgerna är dominanta och dom får antagligen samma fenform som pappan, veiltail (den vanligaste i affärerna)
#11 - 22 augusti 2006 13:02
Heej! Tusen tack för fina kommentarer :)
Ja, självklart är det ok att du lägger upp en direktlänk Anders.149!

Japp, det finns en bild på honan i samma album, hon är blå (lite skiftande i lila).
#12 - 23 augusti 2006 22:24
Vad bra att du inte tog illa upp. =)
#13 - 24 augusti 2006 04:01
Roligt med lite yngel :)
#14 - 24 augusti 2006 14:55
Ja verkligen! Det är min första fiskkull någonsin, så det har varit både intressant och lärorikt :D
#15 - 25 augusti 2006 12:04
[quote=Tossan]Hejhej.. Mina kamfiskyngel är en månad gamla nu och som är ca 100-130 stycken. När kan man sälja dom (vet att det inte blir på ett tag :P)? Jag ger dom artemia men har även testat med yngelfoder, men det dög inte för dom.. När bör dom börja äta det?

Nån med kampyngel som vill prata på msn eller nått? Skulle vara kul att följa nån annans kull :)[/quote]
Hej!
Jag lyckdes bara att föda upp en enda kamfiskyngel men vilken fisk han är vackertblå på kroppen och fenorna är röda men blåa längst ut. Skulle var kul och lära mig mer hur man får dom att överleva och också hur man får dom till att bygga skumbo..
#16 - 25 augusti 2006 12:21
Ibland så blir det bara ett fåtal som överlever.
#17 - 16 september 2006 11:43
Tossan:
jag ser på din zoon att du har sålt av en del yngel. Hur gamla var de när du kunde göra det? Jag fick nämligen själv en hel del yngel för en knapp vecka sedan och funderar på att dra upp dem till försäljning. Hur matade du dem under den första tiden medan de var små?
#18 - 19 september 2006 12:12
Hej Draupner. Vad kul att du fått yngel!
Joo, jag har sålt några stycken. De första var nog för 1½ vecka sedan, och dom är födda den 20/7, så du måste vänta ett tag! Jag har ju bara kunnat sälja dom som jag vet könen på, och det vet man inte försen, ja, ungefär 2 månader. Hanarna har visserligen mer färger och är något "aggressivare", de vill visa upp sig osv, men det är inget som går att garanteras.

Eftersom jag fick 140st att överleva av 144st beror det mycket på att de fick bra mat, dvs nykläckt artemia tills de var ca 1½ månad. Efter det har jag varierat med frysta mygglarver, dafiner, cyklops, flingfoder (både specc till kampfiskar och vanligt) och även nykläckt artemia då och då. Om du vill att många yngel ska överleva behöver du lägga ner mycket tid på dom! Jag matade mina ungefär varannan timme med nykläckt artemia, dvs jag hade alltid nya "fat" med kläckning.

Du får gärna (och om nån annan vill) lägga till mig på msn om du har det, eller maila via hotmail här på zoopet. Jag hjälper gärna :)
#19 - 20 september 2006 05:42
Hej, Tossan!
Kul att du lyckats så bra med dina yngel.
De ser jättefina ut på bilderna.
Jag är själv sugen på en kull kampfisk, men mina fiskar verkar inte vilja just nu. Men skam den som ger sig!
Jag finns här: http://www.ichtys.se
och här: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=83838

Annons