[QUOTE=dave_3000]har några frågor till dig Drakulla
1. Vad är det där för kupa du har som hanen byggde sitt skumbo i??
2. hade du i luftpumpen i akvariumet dr kampfiskarna lekte eller var det i artemiaodlingen?
3. Hur stort var akvariumet?
Kommer säkert fler frågor det var dom jag kom på nu iaf.
Ska fixa grejorna till min odling imon och undrar vad jag behöver mer än mitt akvarium på 60 liter och lyse till det?[/QUOTE]
1. Jag klippte bara en plastmugg på hälften och klistrade den mot rutan med tejp, så den inte flyter bort. Låt den vara med kanterna 1 cm ner i vattnet, för sen avdunstar vattnet och då sänks ju vattenytan och skumboet löses upp...
Man kan använda en frigolitbit också, typ en sån man köper köttfärs i. Vänd den upp och ned bara (ren förstås ;-) ). Hanen letar gärna upp ställen som har en skugga och bygger skumbo där.
2. Absolut ingen luftpump i lekakvariet! Ingen rörelse på ytan alls. Luftpumpen är till för artemian. Efter några veckor kan man däremot använda ett skumfilter - bilifilter till ynglena. Den suger inte in dem i filtret.
3. Mitt akvarium är nästan för stort, 93 liters, som jag hade ca 30 l vatten i. Det räcker med hälften så stort akvarium, annars hittar inte honan o hanen varandra och det är svårt att se var ynglena finns när man ska mata dem. Tro mig, jag har precis upptäckt det.... Nästa gång, kanske nu i helgen tänker jag använda ett mindre kar eller dela på det stora med akrylskivor som jag trycker fast med filtermatta mot rutorna. Sen är det visserligen bra att ha ett stort akvarium till ynglena när de börjar växa ur det lilla karet.