Kampfiskyngel!

#1 - 2 januari 2006 22:52
Idag fick jag se min första kull! Äggen hade kläckts och det hängde ner ett gäng med minimala svansar. De små ynglen åkte ner en bit men klarade sig tillbaka upp igen, med en knyck på kroppen. Otroligt att de klarar av att komma upp i boet igen. Hanen hjälpte dock till också. Det ska bli spännande att se hur många som klarar sig. Jag kommer nog inom kort tid att para 2 andra bettor också.

Jag funderar på att föda upp Artemia också så att de vuxna bettorna kan få sig lite levande foder också.

Någon här som har fött upp Artemia? Tips o tricks?
#2 - 2 januari 2006 22:58
grattis grattis :)

vad var det för föräldrar ??
#3 - 2 januari 2006 23:00
väldigt lätt att föda upp artemia.
finns bra tråd under foder.
#4 - 2 januari 2006 23:01
[quote=Drakulla]
Någon här som har fött upp Artemia? Tips o tricks?[/quote]

kör på glasspakets metoden, funkar klockrent!
#5 - 2 januari 2006 23:02
håller med glasspaket-metoden funkar riktigt bra :)
själv tar jag ett decelitermått salt per liter vatten, är la egentligen för mycket men det har alltid funkat för mig :)
#6 - 2 januari 2006 23:11
[QUOTE=neon_kimpan]grattis grattis :)

vad var det för föreldrar ??[/QUOTE]
Föräldrarna var min blåmetallic Halfmoon hane och en grönmetallic Superdelta hona. Här är en bild på dem.

När jag menar föda upp artemia så menar jag inte att bara kläcka dem i pet flaska eller glasspaket, utan ha dem levande så de når vuxen storlek alltså.
#7 - 2 januari 2006 23:16
Föda upp artemia till vuxen storlek är enligt mej inte värt besväret iaf.. De finns som sagt några trådar med varierande reslutat...
#8 - 2 januari 2006 23:20
vad är fördelen ?? de tappar juh bara i närinsvärde, men ioförsig så kanske det blir roligare för fiskarna :), men det är bättre att mata med nykläckt enligt mig iaf. :)
#9 - 2 januari 2006 23:27
Fördelen är väl att dom är 1cm stora :) Tror man kan behålla en hel del näring genom att mata dom med näringsrikkost..
#10 - 2 januari 2006 23:29
jag är ingen expert på atremia så jag vågar inte säga emot ;) ..

men du drakulla, skulle du kunna visa en bild på akvariet där kamfiskarna lekte ? skulle vilja se hur du har delat upp de o så ?? för du hadde typ en glasskiva emellan dom eller ?
#11 - 3 januari 2006 08:59
Från början delade jag inte av akvariet utan det såg ut som på bilderna. Sen när honan stack iväg för långt bort och hanen inte kunde hitta henne så lätt, så satte jag dit en akrylglas skiva ungefär på hälften av akvariets längd. Jag kilade bara fast den tillfälligt. När de hade lekt och honan hade flyttats så tog jag bort mellanväggen igen. Fast nu i efterhand så kanske jag inte skulle ha tagit bort den. Man kanske inte ens kan se ynglena när man ska mata dem. Nästa gång det blir avel funderar jag nog på att silikona dit en skiva på mitten så jag får 2 avelskar i ett. Det får bli efter att jag har flyttat på ynglena så klart.

Visar ett foto på mitt odlingsrum också - "Bettaroom4breeding"

När det gäller artemian tänkte jag att det kunde vara kul för fiskarna att få jaga levande foder. (ser bettorna verkligen de små nykläckta artemiorna?) Man får ge dem annan mat också förstås eftersom näringsvärdet är mindre på de vuxna artemiorna än på nykläckta. Jag köpte något artemia foder som heter Microzell. De kan tydligen äta Liquifry1också i början.
#12 - 3 januari 2006 21:21
jaa dina stora kampfiskar kommer säkerligen hitta de små liven och sluka dom med glädje :) ...artemian alltså ;) ...men men, det blir säkert mycket roligare att jaga stora arteimor, men vad jag vet ska det vara ganska svårt att få dom till vuxen storlek, provade själv en gång lite på skoj typ och det gick inte speciellt bra, men men testa kan man ju alltid göra :)
#13 - 3 januari 2006 21:33
bara en liten fråga nybörjare som man är när ska man flytta på föräldrarna om man har turen att få dom att para sig?
#14 - 3 januari 2006 21:40
honan kan du ta bort direkt när dom är klara, hanen ska vara kvar till ynglena är frisimmande, sedan kan du ta bort han me :)
#15 - 4 januari 2006 22:15
men hur går det med ynglena drakulla ??
välldigt nyfiken nu :)
#16 - 5 januari 2006 19:42
Det verkar vara dåligt med yngel. Sammanlagt har jag bara sett ca 5-6 yngel. De kanske har gömt sig bland växterna eller också käkade hanen upp en del innan jag hann ta bort honom. I vilket fall som helst får tiden utvisa hur många som klarar sig. Föder dem med micromask och artemia nu. Jag tänker para en annan hane och hona ev. i helgen. Har inte bestämmt mig för vilka ännu. Fick hem ett till akvarium idag, 41 l. Antingen ska 2 hanar bo där med skiljevägg eller också har jag det till avel. Jag tänker i alla fall dela upp mitt 93 liter i 2 delar. Det blir så stort så man inte hittar yngelna...
Läs på min zoon där jag har skrivit en artikel/dagbok om vad som händer, om du är nyfiken, Neon kimpan.
#17 - 5 januari 2006 20:05
joo, det har jag sett, men det var ett tag sedan du skrev då, men nu kanske den är uppdaterad :) !!
#18 - 6 januari 2006 09:10
har några frågor till dig Drakulla

1. Vad är det där för kupa du har som hanen byggde sitt skumbo i??
2. hade du i luftpumpen i akvariumet dr kampfiskarna lekte eller var det i artemiaodlingen?
3. Hur stort var akvariumet?

Kommer säkert fler frågor det var dom jag kom på nu iaf.

Ska fixa grejorna till min odling imon och undrar vad jag behöver mer än mitt akvarium på 60 liter och lyse till det?
#19 - 6 januari 2006 11:47
[QUOTE=dave_3000]har några frågor till dig Drakulla

1. Vad är det där för kupa du har som hanen byggde sitt skumbo i??
2. hade du i luftpumpen i akvariumet dr kampfiskarna lekte eller var det i artemiaodlingen?
3. Hur stort var akvariumet?

Kommer säkert fler frågor det var dom jag kom på nu iaf.

Ska fixa grejorna till min odling imon och undrar vad jag behöver mer än mitt akvarium på 60 liter och lyse till det?[/QUOTE]
1. Jag klippte bara en plastmugg på hälften och klistrade den mot rutan med tejp, så den inte flyter bort. Låt den vara med kanterna 1 cm ner i vattnet, för sen avdunstar vattnet och då sänks ju vattenytan och skumboet löses upp...
Man kan använda en frigolitbit också, typ en sån man köper köttfärs i. Vänd den upp och ned bara (ren förstås ;-) ). Hanen letar gärna upp ställen som har en skugga och bygger skumbo där.

2. Absolut ingen luftpump i lekakvariet! Ingen rörelse på ytan alls. Luftpumpen är till för artemian. Efter några veckor kan man däremot använda ett skumfilter - bilifilter till ynglena. Den suger inte in dem i filtret.

3. Mitt akvarium är nästan för stort, 93 liters, som jag hade ca 30 l vatten i. Det räcker med hälften så stort akvarium, annars hittar inte honan o hanen varandra och det är svårt att se var ynglena finns när man ska mata dem. Tro mig, jag har precis upptäckt det.... Nästa gång, kanske nu i helgen tänker jag använda ett mindre kar eller dela på det stora med akrylskivor som jag trycker fast med filtermatta mot rutorna. Sen är det visserligen bra att ha ett stort akvarium till ynglena när de börjar växa ur det lilla karet.

Annons