Kampfiskyngel :)

#1 - 3 september 2003 17:45
Har en liten fråga angående kampfiskyngel.

Vi har våra kmapfiskyngel i ett 23 liters-akvarium, de är dock inte så stora än...men idag så såg det ut som om ett av ynglena var rödfärgad på huvudet, kan det betyda att ynglet kommer att få färgen röd vid större storlek?

OBS! de är nog bara 4 veckor än så länge!

Tacksam för svar :)!

/Anna [:-131]
#2 - 3 september 2003 17:49
Hei Anna
Hvis de er 4 uker gamle, så kan det stemme bra med at de begynner å få farge, og er den rød, så kan du regne med at du får mye rødt, da rødfargen er genetisk dominant, men det kommer ann på hvor rene linjer du har
mvh Svein
#3 - 3 september 2003 17:52
Svein:
"men det kommer ann på hvor rene linjer du har". Måste tyvärr erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar med det?

Mamman till ynglena är väldigt mörkt röd, typ vinröd. Och pappan är mörkblå med svart huvud. Så vilken färg är troligast att man får då?

/Anna
#4 - 3 september 2003 18:34
Da får du en farge som vi kaller for "multicolor" altså flerfarget med rødt og blått, kan bli spennende!
Rene linjer menes hva besteforeldrene og olderforeldrene bærer, det er det samme som i katt og hund oppdrett.
Lykke til
Svein
#5 - 3 september 2003 18:52
Tack så mycket Svein :)!

Hur pass vanligt är det med färgen multicolor då? Är inte så haj på det här med färger än :)

/Anna
#6 - 3 september 2003 19:06
Hei igjen
Multicolor er den vanlige fargen på Kampfisk, stort sett 90% av alle zoo kampfisk er det. Når vi snakker om feks. en rød kampfisk, skal den være helt rød over hele kroppen og finnene, den skal ikke ha annen farge. Du kan lese om farger og halekombinasjoner under artikler på min hjemmeside, så lir du kanskje litt klokere :-)
Svein
#7 - 3 september 2003 21:04
Vår röda kampfiskhona är helt vinröd, både över hela kroppen samt fenorna. Det är kanske väldigt vanligt?
Och vår hane är förutom att han har svart huvud så har han klarblå kropp och fenor.

Hoppas att det blir spännande färger på ynglena :)

/Anna
#8 - 4 september 2003 09:10
Jag har ytterligare en fråga utöver min sambos :)

Nu har det ju som sagt gått 4 veckor sen de blev frisimmare, de är ju inte så stora ännu men när ska vi byta foder till annat än Sera Micron(de hade inte liqufry no 1 inne så vi tog det här istället) men när är det dags att gå upp i storleken på mat? cycklops? klarar de det efter 4 veckor? vet ju inte ens om de äter då de är lite små... har inte sett dem käka nått iallafall! tips om när, vilken storlek och vad för mat de ska ha mottages tacksamt!
#9 - 4 september 2003 13:16
Slik forer jeg min kampfiskyngel, med godt resultat, og de vokser veldig raskt
Uke 1: 3 første dagenen infusorier, de 4 neste eddikål

Uke 2: eddkiål og mikroorm

Uke 3 Microorm og artemia

Uke 4 Artemia-microorm

Uke 5 Artemia og frosne cyclops og Daphnier

Uke 6 det samme + granulat + vanlig tørrfor

Svein
#10 - 4 september 2003 13:53
Ok! :) då blir det till att åka hem och kläcka artemia då! :)

Kollade in på din sida med! fantastiskt vackra kampfiskar du har! :)

Tack för hjälpen!
#11 - 4 september 2003 15:28
Hei
Som du ser, så bruker jeg kun levende for frem til 5 uker, grunnen til det er at jeg ønsker størst mulig % andel av yngelen til å overleve, sålenge jeg avler på spesielle Bettaer, men jeg vet at de fleste bruker ingredienser som djur forretninger selger, det gjør ikke jeg, unntatt cyclops, bosmidder og mygglarver, ellers synest jeg det er kul å avle sitt eget for, og så mener jeg bestemt at fisk har godt av å bruke sine instinkter som de får ved å ta levendefor, en psykisk faktor altså :-))
Vedr. fargen, hvis dere har en helt rød, uten noen som helst annen farge, er det veldig bra, det er veldig vanskelig å få helt røde fisker, de har som regel noe blått i seg.

Det at hodet er sort, er helt vanlig på blå fiskene (royal blue, steel og turquis)
Takk så mye vedr. min hjemmeside, forsøker som sagt å avle sterke og sunne Kampfisk.
Svein

Annons