kampfiskuppfödning.

#1 - 1 november 2004 13:59
jag ska snart ta min första kull kampfiskar och skulle gärna vilja veta om baljan behöver vara genomskinlig eller inte... jag har tillgång till ganska stora icke-genomskinliga baljor, men det kanske är viktigt att fiskarna ser ut från baljorna? jag har ingen större koll på just det.

vad tycker ni är bäst mat att ge till ynglen förresten?
#2 - 1 november 2004 16:28
Nej det spelar ingen roll om fiskarna ser ut lr inte. Du kan mata med artemia och söndersmulat flingfoder när de har blivit lite större.
#3 - 1 november 2004 20:30
nu har jag startat uppfödningen. jag valde att flytta båda till ett 12liters plastakvarium. har gått ungefär tre timmar sedan jag satte in honan så att dom kan titta på varandra... men han har inte börjat bygga sitt skumbo än. hoppas, hoppas.
#4 - 2 november 2004 00:19
Här får du lite länkar om kampisar;

http://home.swipnet.se/danoieva/betta/kampfisk.html

http://home.swipnet.se/danoieva/betta/

http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm

Lycka till!
#5 - 2 november 2004 10:16
tackar! tyvärr verkar min hane vara oerhört ointresserad av honan jag har skaffat. han har trots att dom nu bor ihop i ett litet akvarium med kanske 8liter vatten inte börjat bygga något skumbo än efter snart ett dygn. vi får hoppas att det kommer snart...
#6 - 2 november 2004 11:49
Det är inga kaniner :D
När tiden är inne fixar dom till så att det blir småkampfiskar.
#7 - 2 november 2004 11:59
karon: jag vet, men jag har dom inte i ett vanligt sällskapsakvarium utan i ett litet lekkar, och då brukar ju hanen börja bygga skumbo direkt...
#8 - 2 november 2004 12:28
Försök "trigga igång" fiskarna innan du sätter dem till lek. Ordentligt med levande foder en vecka eller två, rejäla vattenbyten (gärna med lite svalare vatten). När hanen börjar bete sig oroligt och "patrullera" fram och tillbaka brukar han vara redo att flyttas till lekkaret.
Mvh Cecilia
#9 - 2 november 2004 16:07
tacktack. just nu verkar et gå bra. han har påbörjat byggningen av skumboet, men det spricker sönder hela tiden. vet någon vad som kan vara anledningen?
#10 - 3 november 2004 09:29
Att det går sönder kan antagligen bero på att vattnet är i rörels. Har du pump? När min hane gör skumbo brukar jag inte röra i vattnet alls för då går det sönder och i början kan boet vara ganska instabilt, innan han har hunnit bygga flera lager bubblor.
#11 - 3 november 2004 11:19
nej, jag har inte pump. och vattnet är helt stilla förutom att han simmar runt.
#12 - 3 november 2004 11:35
ok, men jag tror inte det gör något om det är lite ohållbart. När min hane hade ägg i boet gick det nästan sönder helt för att han "rörde" så mycket i det, då byggde han ett nytt brevid och flyttade alla äggen till det i stället...
#13 - 3 november 2004 14:29
Skumbon håller dåligt om det finns blågrönalger eller en hinna på vattenytan (bakterieväxt). Mina kampfiskars bon håller bättre vid lägre pH, tror att det gäller även splendens eftersom jag har läst någonstans att det är bra att ha cattapablad (som gör vattnet surare) flytande på ytan om man odlar dem. Du kan också prova med att lägga i en bit frigolit eller dylikt som stöd för bobygget.
Mvh Cecilia
#14 - 3 november 2004 17:41
okej. tack för svaret.

någon som vet varför min hona skiftar färg fram och tillbaka hela tiden? ska hon verkligen göra så?
#15 - 3 november 2004 18:11
Min hona skiftar färg när hon är leksugen. När hon är leksugen får hon lodräta linjer i stället för de vågräta och blir mycket mer mörk i kroppen.
#16 - 3 november 2004 18:57
ja, hon blir mörk, men hon får inga lodräta linjer och hon byter fram och tillbaka mellan sin vanliga och att vara mörk...

Annons