Kampfiskproblem

#1 - 21 januari 2005 20:24
Hej alla!
Jag har nyligen startat mitt akvarium (275 liter) och har bland annat en siamesisk kampfisk (Betta splendens), som bara bott i akvariet i två dagar. Nu har det visat sig att denne är ganska aggressiv mot de andra fiskarna, den biter inte men jagar dem ibland runt runt. Han jagar mina dvärggurami men framför allt mina fjärilsciklider. Att cikliderna dessutom håller på att förbereda äggläggning (tror jag, de gräver och har sig) gör inte saken bättre.
Vad ska jag göra? Finns det något jag kan göra för att minska kampfiskens aggresivitet? Ska jag lämna tillbaka honom (detta är okej med försäljaren)? Blir det bättre om jag ökar hur tättplanterat akvariet är?

Tack på förhand
/Fredrik
#2 - 21 januari 2005 22:03
[QUOTE=Igamrion]Hej alla!
Jag har nyligen startat mitt akvarium (275 liter) och har bland annat en siamesisk kampfisk (Betta splendens), som bara bott i akvariet i två dagar. Nu har det visat sig att denne är ganska aggressiv mot de andra fiskarna, den biter inte men jagar dem ibland runt runt. Han jagar mina dvärggurami men framför allt mina fjärilsciklider. Att cikliderna dessutom håller på att förbereda äggläggning (tror jag, de gräver och har sig) gör inte saken bättre.
Vad ska jag göra? Finns det något jag kan göra för att minska kampfiskens aggresivitet? Ska jag lämna tillbaka honom (detta är okej med försäljaren)? Blir det bättre om jag ökar hur tättplanterat akvariet är?

Tack på förhand
/Fredrik[/QUOTE]

Jag misstänker att de har lite lättare att gömma sig i et kar som är ganska tätplanterad, dessutom vill ju fjärilsikliderna ha mycket att gömma sig i. Att de gräver i gruset har säkert med äggläggning att göra, har dom nå´n "grotta" att lägga äggen i. Jag hade någ gått tillbaka med kampfisken, har du otur kan ju fiskar som är rivirhävdande kanske gå på och bita sönder de stora fina fenorna. Dessutom tycker nog jag att kampfisken ser rätt onaturlig ut med sina förstorade fenor, men de kan vara fina att titta på...

Martin
#3 - 24 januari 2005 18:43
Vill du så ska du gå tillbaks..

Men deta kan lugna sig om du gör som du funderat på, att lägg ai mer växter.. Annars så finns det inte så mkt mer att göra..

Hade iofs en kamphona som bet av alla fenor hon kunde hitta (min hane såg ut som en håna tillslut- han är hos min syster nu- hon är såld) Jag satte henne i en egen burk en vecka sedan var hon from som ett lamm.. då hade ju hanen vart i akvariet innan henne så att det var "hans", då hade hon inte mycket att säga till om.. men efetr ett tag kom beteendet tillbaks...

Mitt tips är alltså att sätt kampfisken i annat akvarie eller en burk eller nått i en vecka, sedan tror jag att han inte har mycket att säga till om..

Försöka duger!!!

Annons