Kampfiskodling?

#1 - 26 oktober 2004 17:11
Efter att ha fött upp guppy så har jag börjat fundera över att pröva att föda upp någon kull med kampfisk. Nu har jag några frågor till er som har fött upp kampfiskar tidigare.
1. Jag ska låta fiskarna leka i en plastbalja (ca 30L), går det bra? Jag vet att honan ska ut efter leken och hanen ska stanna kvar tills ynglen simmar fritt.
2. Hur många yngel brukar oftast överleva till vuxna?
3. Är det något annat jag ska tänka på t ex vattendjup, inredning?

Hoppas någon tar sig tid att svara[:)]
#2 - 26 oktober 2004 18:15
1. Det funkar utmärkt i en plast balja.
2. Omöjligt att säga. Det varierar väldigt mycket.
3. Vattendjup 10-15cm, Ingen speciell inredning, kanske några växter som du låter flyta på ytan.
#3 - 26 oktober 2004 18:23
Jag har aldrig "fött upp" någon kull, men då och då har några yngel klarat sig i mitt "sällskaps"-akvarium.
Vad jag tror du måste tänka på om du skall dra upp en kull är att det blir stora kullar av ganska små yngel. Detta betyder att;
1)det måste finnas tillgång till hyggliga mängder av, i början microskopisk, mat,
2)Det kan dröja ett tag innan du kan riskfritt förflytta ynglen,
3)Vattnet måste vara väl syresatt. I äldre böcker står det att akvariet skall vara låg med stor vattenyta.
mvh
#4 - 27 oktober 2004 07:41
Vad det gäller labyrint fiskar så behöver dom inte väl syre satt vatten.

Vad det gäller storlek på akvariet som Ron skriver om så gäller det igentligen alla akvarie att bredden skall vara större än höjden. Men det finns knappt några som bygger så.

Men när det gäller uppfödning av kampfisk så räcker det med en balja. Detta gäller för övrigt i princip alla labyrint fiskar.
#5 - 27 oktober 2004 19:51
Ursprungligen skickat av jorgen41

Vad det gäller labyrint fiskar så behöver dom inte väl syre satt vatten.

Jo-då - de minsta yngeln har inte utvecklat labyrint-organet färdigt. Jag har för mig att detta ta ytterligare ett par veckor.
Sedan är det inte sagt att de behöver mer syre än andra fiskar, de har ju gälar, men med tanke på de stora kullarna, och maten de behöver som också är syreförbrukande bör man vara uppmärkasam på att det kan uppstå syrebrist.
mvh

Annons