kampfisklek

#1 - 5 september 2003 20:41
hej... Kan kampfiskar få yngel även om de inte gör skumbon??? ja undrar för att ja har en pump i mitt akvarie å jag vill ha kvar den men då förstörs skumbona...japp.. hejdå
#2 - 5 september 2003 20:48
Ursprungligen skickat av jonas_k

hej... Kan kampfiskar få yngel även om de inte gör skumbon??? ja undrar för att ja har en pump i mitt akvarie å jag vill ha kvar den men då förstörs skumbona...japp.. hejdå

#3 - 5 september 2003 20:57
Kampfisken måste ha sitt skumbo. Den samlar ihop rommen och spottar upp romkornen i boet . Sedan när de kläcks så är inte ynglena simkunniga. Hanen vaktar boet och plockar tillbaka de yngel som trillar ner. Eftersom kampfisken är en labyrintfisk så måste den upp till ytan emellanåt för att hämta luft. Ynglet måste också ha luft för att utveckla sina andningsorgan, vilket den får iskumboet vid vattenytan.
Ursprungligen skickat av jonas_k

#4 - 6 september 2003 08:38
På vilket sätt förstör din pump skumoboet? om växterna som han bygger skumbon i ligger väldigt nära pumpen så kanske du skall överväga att flytta lite på växterna så att han kan bygga i fred...
jag insåg snabbt att när hanen väl vill bygga ett skumbo är så det dumt om det försvinner, för det verkar som han vägrar ge upp förren han har byggt klart..
Och att både bygga och vaknta tar på hans krafter, speciellt om boet hela tiden försvinner..detta kan resultera i att de äter mindre.
jag var tvungen att flytta min pump så han fick bygga klart tills han blev nöjd..nu vaktar han bara och har börjat äta igen.

/ Tommy Richardsson
#5 - 6 september 2003 08:40
och förresten så jo..skumbon måste finnas för att få yngel..rommen kan inte ligga på botten eller så..
#6 - 6 september 2003 09:04
Hei
Ja det er riktig at det skal være et skumbo, grunnen til det er at, dersom du ser, så er hannen der hele tiden, og flytter eggene i redet. Hannen gjør dette for å forhindre bl.a mugg på eggene, og de ubefruktede/mugne eggene tar hannen hånd om.

Tommy: du er muligens noe generell her vedr, ødeleggelse av skumboet, i naturen er hannens adferd å lage skumrede for så og håpe på at det kommer hunner til redet. Jeg har unge Betta hanner i 4l kar som jeg skifter vann dagligen, og redene forsvinner, men dagen etter er det rede igjen, og spise adferden er like bra.
Her er en link til redene i 4l karene:
http://photo.starblvd.net/onlinebilder/4-2-1-1052885324?m=0&pg=3&ro=1&co=0

og for å vise hvor ivrig hannen er i å bygge skumbo, dersom vann ol. er tilstede, så kan dere se på denne linken, jeg holder på her å tilvenne temperaturen i forbindelse med rengjøringen, og hannen har begynt å bygge skumbo i koppen, utålmodig kar :-))
http://photo.starblvd.net/onlinebilder/4-1-1-1050985249?m=0&pg=3&ro=0&co=0

og til slutt har jeg lyst å vise hvor sterkt et skumrede er, dette er bygd under et cattapablad:
http://photo.starblvd.net/onlinebilder/4-3-2-1052503740?m=0&pg=3&ro=2&co=1

Så, ikke vær engstelig om rede går i stykker, dersom hannen er sunn og frisk, bygger han igjen
mvh Svein

Annons