Ok! jag har lite svårt att hänga med vilket kar du fylle 1/3 akvarievatten och resten kranvatten... Men hur som, i ditt 40Liters hade du bara filtervadd och inget bottensubstrat, vilket betyder helt avsaknad av biologisk nedbrytning i karet eftersom nyttobakteriena varken har grus eller filtermaterial (filtervadd funkar inte) att bosätta sig i... maten du ger fisken förgiftar då snabbt vattnet och fisken blir sjuk och dör[:o] filter är otroligt viktigt och skulle antagligen lösa dina problem!
tex
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-1-p-7217?osCsid=90ae6e3b4dfd9df4187f2248b809ca42
ledsen om jag förklarat mig dåligt!
alltså, jag ska försöka förklara mig bättre:
de 4 honorna A, B, C och D gick i kar nr 1 på ca 40 l, oinrett med ett luftdrivet filter med filtervadd som byts varannan vecka ungefär. vattenbyten varje vecka, ca 50 %. problemen uppstår samtidigt som jag planerar att flytta dem till kar nr 2 på ca 75 l.
kar nr 2 har bottengrus, rötter, stenar och växter. Även en liten juwelpump med filtervadd som fick flytta in från kar nr 3 (ett kar med större yngel på uppväxt), för att flytta med lite bakterier. I detta akvarium har det aldrig varit några problem.
Problemen började komma med hona A. Hon fick hälsa på en hane i ett odlingskar i ett försök till lek, där jag troligtvis gjorde ett stooort misstag och koppade aldrig in henne, bara släppte i henne. Han jagade runt henne och hon såg stressad ut och andades tugnt. Jag tyckte hon såg för stressad ut så jag tog upp henne efter ett par minuter och lade tillbaka henne i hennes eget kar, nr 1.
Där ligger hon stilla och andas häftigt, sen drar hon flera gånger iväg och simmar runt fort och in i väggar, och pumpen, som i panik. Fjällen står rakt ut. Detta gör hon ett par gångerinom någon minut, sen dör hon. Hon har sett svullen ut sista gången, jag har trott att hon varit väldigt romstinn bara. (jag är nybörjare på kampfiskar) Men fjällen har inte stått ut förut.
Hon dör alltså och jag blir orolig att det är någon smitta i kar nr 1. Så då bestämmer jag mig för att göra flytten till kar nr 2. Jag tar alltså pumpen från kar nr 3, även vatten därifrån. Fyller upp 2/3 med kranvatten och 1/3 från kar 3. Använder vattenberedningsmedel för vattnet från kranen.
Koppar i fiskarna och allt ser bra ut. Sen upprepas allt som hände med hona A med en ny hona, hona B. Det går snabbt, inom någon minut är hon död också. Hon har inte sett svullen ut, men fjällen ställer sig ut då hon far runt. Hona C och D ser bra ut. I dag, dagen efter, låg även hona C död. Hon hade dock inga svullnader eller utåtstående fjäll. Hona D såg fin ut när jag åkte därifrån nu på kvällen.
Har jag missat något att berätta? Jag vet att det låter snurrigt, allt hände på samma gång liksom. Jag har hållit på med fiskar i många år men aldrig haft problem med sjukdomar som jag inte förstått mig på.
Hoppas ni inte tröttnat på mig och vill hjälpa mig även fast jag trasslar till det! :(