kampfiskhonor som dör!

#1 - 10 maj 2009 18:47
hej!

jag har ett par kampfiskhonor som dött sista dagarna.

det som hänt är att dom har mått bra, ätit sig runda o goa och varit pigga. igår satte jag ner den enda honan till en hane som byggt skumbo i ett lekakvarium, utan att koppa in henne (dumt jag vet). hon gick ned till botten direkt och stod och andades tungt. hanen var på o jagade henne och blev ganska aggressiv så jag tog upp henne igen och satte tillbaka henne i sitt eget akvarium. där verkade hon piggna på sig lite, men fjällen stod utåt lite och hon såg som uppblåst ut. idag låg hon död och lite möglig. såg väldigt uppblåst ut.

idag såg jag på en annan av kamphonorna att hon såg lite trött ut liksom, men lite då och då for hon iväg med en himla fart och åkte in i saker och tvärnitade och lade sig nästan under rötterna och växterna. sen for hon iväg igen, och efter varje gång såg hon mer och mer trött ut, och även där stod fjällen ut, mer på ena sidan än andra. även hon såg faktiskt lite uppsvälld ut. efter tre fyra sådana spurten så bara dog hon.

vad kan detta vara?? vad kommer hända med de andra honorna som gått i samma kar? jag har flyttat dom till ett nytt akvarium, tog endast med lite vatten från ikoppningen ifall det skulle finnas smitta i vattnet. men hela svängen med den andra honan hände efter flytten till nya akvariumet, allt inom loppet av ett par minuter.

hjälp mig, vill inte mista alla mina fina honor... :(

tacksam för alla tips!
#2 - 11 maj 2009 16:21
uppdatering

uppdatering: nu har ännu en hona dött. hon ser inte lika uppsvälld ut eller har fjället rakt ut, hon ser ut som att hon sover bara.

suck.

kan ingen hjälpa mig, snälla? jag blir så ledsen :(
#3 - 11 maj 2009 16:52
Berätta vilken storlek på akvarium, filter, vattenbyten, matning!
Jag tror det handlar om invärtes bakterieinfektioner!
#4 - 11 maj 2009 18:31
åheim skrev:
Berätta vilken storlek på akvarium, filter, vattenbyten, matning!

Jag tror det handlar om invärtes bakterieinfektioner!

jo dom har gått i ett ca 40 liters akvarium med doppvärmare på ca 27 grader, ett luftdrivet filter med vadd i som jag bytt ca varannan vecka. vattenbyten gör jag ca en gång i veckan och då jag inte har något bottensubstrat blir det lite alger som jag då samtidigt suger ut.

de har sista tidens haft en rot med en anubiasväxt på. nu fick de flytta till ett annat akvarium som är på ca 150 liter som är halvfullt, alltså kanske 65 liter med engelsk sjösten på botten, rötter, prydnadskrukor, växter, doppis på samma värme och en liten pump med filter i.

jag tog vid flytten gammalt filter från ett annat yngelkar (inte allt för skitigt), vatten från ett annat akvarium som varit igång ett tag och fyllde sedan på med kranvatten, kanske 1/3 akvarievatten och resten från kranen. använde vattenberedningsmedlet aquasafe.

att äta får de blandat, flingor, granulat, frysta röda mygglarver, frysta svarta mygglarver, fryst artemia och nån gång ibland en grönsaksbit.

så, vad tror du? vad gör jag åt den eventuella invärters bakterieinfektionen? smittar det till andra fiskar tror du?

till historien hör också att idag låg en av kamphanarna död och möglig i sitt akvarium, han har inte visat något symptom på sjukdom. han har inte gått med honorna, men jag kan ha fått i lite vatten från honornas vatten i hans då jag drog lite med svampen på rutorna.

:(
#5 - 11 maj 2009 19:17
Ok! jag har lite svårt att hänga med vilket kar du fylle 1/3 akvarievatten och resten kranvatten... Men hur som, i ditt 40Liters hade du bara filtervadd och inget bottensubstrat, vilket betyder helt avsaknad av biologisk nedbrytning i karet eftersom nyttobakteriena varken har grus eller filtermaterial (filtervadd funkar inte) att bosätta sig i... maten du ger fisken förgiftar då snabbt vattnet och fisken blir sjuk och dör[:o] filter är otroligt viktigt och skulle antagligen lösa dina problem!
tex http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-1-p-7217?osCsid=90ae6e3b4dfd9df4187f2248b809ca42
#6 - 11 maj 2009 19:27
kampfiskar är väldigt känsliga för svamp och bakterier. och behöver rent och bra vatten med ett bra filter. annars får dom lätt fenröta,munsvamp m.m.

sedan vet jag inte om det är ett odlingskar eller karet du menar? på din beskrivning låter det som ett odlings kar och där i ska du bara ta vatten från föräldranas akvarium (inget kranvatten) och där i behöver du inget filter ev ett luftdrivet skumfilter där ska inte heller vara grus. men i deras kar där dom hålls i så är det bra att ha filter och all den inredning dom behöver plus och även om inte kampfiskar behöver mycket syre så behöver karet i sig syre för att det ska bli stabilt och bra förhållanden.
#7 - 11 maj 2009 19:36
Flaxss skrev:

sedan vet jag inte om det är ett odlingskar eller karet du menar? på din beskrivning låter det som ett odlings kar och där i ska du bara ta vatten från föräldranas akvarium (inget kranvatten) och där i behöver du inget filter ev ett luftdrivet skumfilter där ska inte heller vara grus. men i deras kar där dom hålls i så är det bra att ha filter och all den inredning dom behöver plus och även om inte kampfiskar behöver mycket syre så behöver karet i sig syre för att det ska bli stabilt och bra förhållanden.

alltså, jag hade dom tidigare i ett ganska så tomt kar, men de fick flytta till ett större och inrett kar med sand, rötter, stenar m.m. det är i det som det finns en liten pump med vadd i. men problemen startade i samband med flytten, det började innan och har fortsatt fortfarande.

har inte sett någon form av fenröta eller svamp, endast att de spurtar iväg väldigt snabbt och att de simmar in i saker och bara dör väldigt snabbt. plus att fjällen då rest sig rakt ut och de sett svullna ut liten stund innan de börjar fara runt.

tacksam för alla tips o råd
#8 - 11 maj 2009 19:40
att de far i panikryck är ett tecken på akut förgiftning!
Bilagor:
  • image002.jpg
#9 - 11 maj 2009 19:58
åheim skrev:
Ok! jag har lite svårt att hänga med vilket kar du fylle 1/3 akvarievatten och resten kranvatten... Men hur som, i ditt 40Liters hade du bara filtervadd och inget bottensubstrat, vilket betyder helt avsaknad av biologisk nedbrytning i karet eftersom nyttobakteriena varken har grus eller filtermaterial (filtervadd funkar inte) att bosätta sig i... maten du ger fisken förgiftar då snabbt vattnet och fisken blir sjuk och dör[:o] filter är otroligt viktigt och skulle antagligen lösa dina problem!

tex http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-u-1-p-7217?osCsid=90ae6e3b4dfd9df4187f2248b809ca42

ledsen om jag förklarat mig dåligt!

alltså, jag ska försöka förklara mig bättre:

de 4 honorna A, B, C och D gick i kar nr 1 på ca 40 l, oinrett med ett luftdrivet filter med filtervadd som byts varannan vecka ungefär. vattenbyten varje vecka, ca 50 %. problemen uppstår samtidigt som jag planerar att flytta dem till kar nr 2 på ca 75 l.

kar nr 2 har bottengrus, rötter, stenar och växter. Även en liten juwelpump med filtervadd som fick flytta in från kar nr 3 (ett kar med större yngel på uppväxt), för att flytta med lite bakterier. I detta akvarium har det aldrig varit några problem.

Problemen började komma med hona A. Hon fick hälsa på en hane i ett odlingskar i ett försök till lek, där jag troligtvis gjorde ett stooort misstag och koppade aldrig in henne, bara släppte i henne. Han jagade runt henne och hon såg stressad ut och andades tugnt. Jag tyckte hon såg för stressad ut så jag tog upp henne efter ett par minuter och lade tillbaka henne i hennes eget kar, nr 1.

Där ligger hon stilla och andas häftigt, sen drar hon flera gånger iväg och simmar runt fort och in i väggar, och pumpen, som i panik. Fjällen står rakt ut. Detta gör hon ett par gångerinom någon minut, sen dör hon. Hon har sett svullen ut sista gången, jag har trott att hon varit väldigt romstinn bara. (jag är nybörjare på kampfiskar) Men fjällen har inte stått ut förut.

Hon dör alltså och jag blir orolig att det är någon smitta i kar nr 1. Så då bestämmer jag mig för att göra flytten till kar nr 2. Jag tar alltså pumpen från kar nr 3, även vatten därifrån. Fyller upp 2/3 med kranvatten och 1/3 från kar 3. Använder vattenberedningsmedel för vattnet från kranen.

Koppar i fiskarna och allt ser bra ut. Sen upprepas allt som hände med hona A med en ny hona, hona B. Det går snabbt, inom någon minut är hon död också. Hon har inte sett svullen ut, men fjällen ställer sig ut då hon far runt. Hona C och D ser bra ut. I dag, dagen efter, låg även hona C död. Hon hade dock inga svullnader eller utåtstående fjäll. Hona D såg fin ut när jag åkte därifrån nu på kvällen.

Har jag missat något att berätta? Jag vet att det låter snurrigt, allt hände på samma gång liksom. Jag har hållit på med fiskar i många år men aldrig haft problem med sjukdomar som jag inte förstått mig på.

Hoppas ni inte tröttnat på mig och vill hjälpa mig även fast jag trasslar till det! :(
#10 - 11 maj 2009 20:04
och förästen, varför funkar inte filtervadd lika bra som filtermatta?
#11 - 14 maj 2009 12:31
Linan skrev:
och förästen, varför funkar inte filtervadd lika bra som filtermatta?
Det är den biologiska reningen som är viktig för fiskens välmående och filtervadd är för tät och fungerar bara som ett mekaniskt filter Dvs. tar bort partiklar ur vattnet men ingen nitrifiering äger rum i vadden som förvandlar ammonium och väldigt giftigt nitrit till ofarligt nitrat! nitratet blir också giftigt i höga doser men det löser man genom att byta en del av vattnet 2-4ggr/månaden! filtermatta däremot ger genom sina håligheter plats för nitrifieringsbakterier som bara lämnar nitrat efter sig:)
#12 - 18 maj 2009 09:51
åheim skrev:
Det är den biologiska reningen som är viktig för fiskens välmående och filtervadd är för tät och fungerar bara som ett mekaniskt filter Dvs. tar bort partiklar ur vattnet men ingen nitrifiering äger rum i vadden som förvandlar ammonium och väldigt giftigt nitrit till ofarligt nitrat! nitratet blir också giftigt i höga doser men det löser man genom att byta en del av vattnet 2-4ggr/månaden! filtermatta däremot ger genom sina håligheter plats för nitrifieringsbakterier som bara lämnar nitrat efter sig:)

ah okej, tack för förklaringen. jag är väl införstådd med den biologiska reningen, men trodde faktiskt att filtervadd gjorde samma jobb som en mer grovmaskad filtermatta. men okej, då får jag försöka lösa det på något sätt.

det jag har är ett luftdrivet filter, som en burk med filterkammare, en liten bit syreslang med en sten på som sticks ner i vadden. vattnet sugs in genom springor i burkens sidor.

skulle man då kunna tänka sig att ha blå filermatta i burken i stället för vadden, eller är det bättre med ett hederligt gammalt innefilter, typ fluval+ eller liknande?

det som jag tyckt varit så bra med luftfiltrerna, är att det inte blir något starkt flöde i vattnet, bara bubblor som går upp mot ytan och rör runt lite lagom, då jag har kampfiskhanar som inte gillar för strömt.

tacksam för tips! :)

lina
#13 - 19 maj 2009 15:49
Ja det går alldeles utmärkt att stoppa filtermatta i behållaren istället för vadden, du kommer då sällan behöva rengöra filtret och vattenkvaliten kommer stiga drastiskt:) (Det tar dock 3-4 veckor innan det är helt inkört så mata sparsamt under den tiden)
#14 - 26 maj 2009 08:21
åheim skrev:
Ja det går alldeles utmärkt att stoppa filtermatta i behållaren istället för vadden, du kommer då sällan behöva rengöra filtret och vattenkvaliten kommer stiga drastiskt:) (Det tar dock 3-4 veckor innan det är helt inkört så mata sparsamt under den tiden)

åhh, nice! då ska jag åka ner till affären och köpa filtermatta! Tack!
#15 - 26 maj 2009 08:25
tack alla för era tips!

nu mår alla kvarvarande kampfiskhonor bra!

och mitt i allt så passade de på att snuska sig lite och göra en massa bebisar! hittade ett skumbo fullt med ägg bland lite flytväxter och då var det ganska rejäl ytcirkulation. plockade ut skumboet och pappan och lade de i en egen låda och nu simmar det omkring 60 yngel som ser pigga och starka ut :)

lina

Annons