Kampfiskhona fylld med ägg

#1 - 4 januari 2004 14:33
Hej,

Igår visade sig två av mina fem kampfiskhonor vara "färdiga för lek".
Hannen försökte först med min lite större rödvita hona, men hon var för stor så han gav till slut upp och körde iväg henne. Nu är han kvar själv i akvariet och vaktar på äggen från den andra honan.

Den rödvita honan verkar väldigt deppig. Hon gömmer sig i hörnen och rör sig inte mycket. Vad kommer hända med äggen som hon bär på, nu när ingen hanne kan "hjälpa" henne att lägga dem? Hur länge kan hon gå så där?
Hannen kommer antagligen flyttas till det andra akvariet om ett par dagar, så han kanske kommer att göra ett nytt försök med den rödvita honan då?
#2 - 5 januari 2004 18:30
Det spelar ingen roll nu, hon dog i natt. [:(] De andra honorna var lite väl stygga mot henne.
#3 - 5 januari 2004 20:19
Hej! Vad tråkigt att kampfisken dog, men det hadde ingenting med rommen att göra. Den kommer och går, den försvinner om äggen inte blir befruktade.
När mina kampfiskar brukar leka brukar jag först sätta hanen i ett akvarium med mycket flytväxter och ingen cirkulation i vattnet. Efter en eller två dagar brukar hanen ha gjort ett stort skumbo, då sätter jag ner en hona med rom i akvariet och om hanen är nöjd men boet så brukar han på en gång simma fram till honan och visa upp sig. Men om han inte är nöjd så jagar han iväg henne på en gång! Jag brukar sätta ihop dem på kvällen då brukar de lära känna varandra under natten och på morgonen så leker de.
Du kan läsa mera om kampfiskleken i mitt arkiv
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=85890
Hoppas att det går bättre nästa gång!
Mvh/Sarah

Annons