kampfiskhane + några honor i ett 54liters

#1 - 8 februari 2007 19:21
Jag har kommit ihop mig med en annan person i ett annat forum.
Tjejen (jag tror att det är en tjej) ska ha en hane med några honor i ett 54liters.
Jag hävdar att det är för litet med tanke på att honorna ska kunna gömma sig eller simma undan.
Min hane kan vara rätt envis och kan jaga mina honor (trots att de bor i ett 260 liters)..nåväl det tycks vara rätt många som håller med tjejen.
Vad tycker ni zoopetare, är det för litet eller är jag bara onödigt envis i mina försök att tala tjejen till "rätta".

Och, jag är sååå trött på att höra att det går jättebra att hålla en kamphane i ett 10-15 liters :mad:
#2 - 8 februari 2007 19:24
Jag håller med dig, tycker det är för litet och dessutom kan ju honorna slåss med varandra förutom att hanen kan bli för intensiv... Visst, det KAN ju gå bra, men....[:o]
#3 - 8 februari 2007 19:58
jag tror att det går bra att ha kamp hane med kanske 2 honor till han...men hur många har hon tänkt sig då.....ge debara gömställe osså så att de kan gömma sig
#4 - 8 februari 2007 20:22
Ja, jag skulle också avråda henne från det, visst kan det funka, men det är ju alldeles för riskabelt. De kommer ju inte föröka sig där heller, ifall hom inte skaffar ett odlingsakvarium vid sidan av. Så anledningen att ha honor till hanen är väl ganska obefintlig. Rent estetisk javisst... men för deras välmående ska hon kanske ha platys eller något annat ihop med kampisen istället.
#5 - 8 februari 2007 21:26
detta är inte en fråga om vem som har rätt och vem som har fel. detta är en fråga om vem som har mest rätt!!

min personliga erfarenhet : jag har haft 4 honor med en hanne samt ett par andra fiskar i ett 54L. det funkade hur bra som helst. varför? jo för att jag hade många gömställen, tät växtlighet, alltså med andra ord ett välplanerat akvarium. det fungerade hur bra som helst.

det andra ja vill påpeka är att man ibland har otur genom att man köper en aggressiv hanne lr hona (hände mig). då bytte ja ut denna och allt fungerade som det ska.

det denna person dock får tänka på är att kamfiskar vid parningen blir aggressiva. man måste separera dessa från varran (ta ut honorna och låta hannen ta hand om äggen/skummboet) (därefter ta ut hannen lr ynglen vid kläckning osv)

jag tycker inte 54L är för litet. det är vad man gör det till !

Mvh Amaro
#6 - 13 februari 2007 09:27
Ska man ha en hane och några honor i dett mindre karet måste man se till att det finns gott om gömställen för honorna. Bättre kaffa ett större kar.

Annons