Kampfiskhane med en trasig slöja!! HJÄLP FORT!

#1 - 21 maj 2004 11:44
Min kampfiskhane har fått sin fina stora slöja totalt nertrasad. Vad är det som kan ha hänt? Har inte märkt något mellan honom och tjejerna (har 3st. kampfiskhonor). De har en akvarie på 120L.
Vad kan jag göra för att få hans fina slöja tillbaka? Har hört något om att man kan lägga i salt i akvariet - berätta mer den som vet!

Med hur stor sannolikhet är det tjejerna som tuggat på hans slöja?

Tacksam för alla snabba svar!
#2 - 21 maj 2004 11:47
Jag kan bara säga att fenor växer ut väldigt ´snabbt igen.
#3 - 21 maj 2004 12:16
men om det är tjejerna som tuggar på fenorna - vad kan jag göra då?
#4 - 21 maj 2004 12:21
hehe ja du.

Kolla vilken det är som är bråkig och byt ut den.
Hur stor är hanen jämfört med honorna ?
#5 - 21 maj 2004 12:49
Kampfiskfenor läker snabbt (även utan salt) efter slagsmål. Är fenan "bara" sönderriven eller ser den "uppfrätt" ut (jag har för mig att du skrivit i en annan tråd att du inte bytt vatten på ett bra tag - om du plötsligt byter mycket vatten kan pH stiga --> ammonium omvandlas till ammoniak som kan ge skador)? Mvh Cecilia
#6 - 21 maj 2004 13:39
Alltså vattnet bytte jag i tisdags och det är idag på morgonen som jag upptäckte hans trasiga fena - kan det dröja 2dagar innan effekten sätter in, eller?
#7 - 21 maj 2004 13:59
honorna är rätt stora jämnfört med hanen.
Har redan tidigare misstänkt att en ut av honorna är egentligen en hane, fast av en annan "kortfenad" Betta familj. Det finns två honor som ser ut att vara helt normala betta S. honor.

Och den "honan" som jag är orolig för är en hane ser ut såhär, fast att min har klarlysande röd/blå fenor och brun kropp:

http://aquaworld.netfirms.com/Labyrinthfish/Betta/IMBELLIS.GIF

#8 - 21 maj 2004 14:05
Jag har 2 honor som ser sådana ut och de är honor.
#9 - 21 maj 2004 14:45
kollade precis och alla dessa honor har en sådan där vit prick, som ska signalera att de är könsmogna. Så ja, det verkar som om de är honor allihoppa *hoppas*

En annan sak som jag undrar..när nu min hane bygger skumbo jämt och ständigt..varför är det ingen hona som vill bli mamma? =)
#10 - 21 maj 2004 14:52
Det har du säkert men visst blir man osäker ändå. Jag har en hona som tog kål på 2 andra honor som jag sen lade i ett litet lekar på 20 l med hanen och dagen efter var hanen död. Köpte en ny dominantare hane och nu är hon inte lika kaxig längre men väldigt äggfylld =).

Denna hona har aldrig gjort något mot andra arter bara sina egna.
#11 - 21 maj 2004 23:06
Kampfiskar kan verkligen vara förjävliga mot varandra.. synd, de är ju så otroligt vackra att se på.
#12 - 22 maj 2004 08:45
Ja det är ju så och de är så anspråkslösa med dom små liven. Och den färgprakt i karet!
#13 - 22 maj 2004 11:24
Min kampfiskhane ser verkligen risig ut idag .. tycker så synd om honom..han har fått små hål lite längre upp i en ut av fenorna. Borde jag kanske ta och bevara honom i en mindre burk en tid?
Har en burk i plast om 45L ungefär.
#14 - 22 maj 2004 11:25
Förresten, om det hela nu skulle vara för att det blivit drastiska förändringan i vattenkvaliten - varför är det bara han som drabbas då? Tjejerna ser välmående ut. Riktigt vackra och färgstarka.

Annons