Kampfisken har blivit stridstokig!!

#1 - 10 februari 2004 18:31
Min Kampfiskhane som hittills varit en väldigt fredlig och rolig fisk har sedan imorse blivit helt tokig. Han lever tillsammans med en Slöjstjärt, som han nu har börjat attackera hela tiden. Han spänner sina fenor och gälar så fort han ser en skugga...

Måste jag separera Slöjstjärten från Kampfisken eller finns det hopp om att Kampfisken kanske lugnar ner sig en smula?
Kampfisken bygger skumbo som en galning..har gjort det sedan två veckor tillbaka..borde jag köpa ett par honor till honom?

Hoppas att någon svarar snart..det ser rätt otäckt ut när hanen attackerar slöjisen.. =/
#2 - 10 februari 2004 18:40
Viste du att slöjdskättar inte kan bo tilsamans med kampfiskar de sa dom till mig när jag var i zooafären. Kan du inte skriva ett förslag till mig.Jag behöver hjälp med mina Palettciklider
#3 - 10 februari 2004 18:44
Jag vet att dessa inte egentligen inte ska bo ihop..men denna Kampfisken har blivit uppfödd/simmat med slöjisar sedan han var liten hos slöjstjärtar och aldrig haft några problem med dem tidigare. I djuraffären sa dem till mig att det skulle gå bra med dessa två,eftersom Kampfisken var van vid dessa fiskar och alltså INTE aggressiv...det är beteende som han visat upp endast sedan imorse.
#4 - 10 februari 2004 19:55
Jag tror allvarligt att min slöjis måste flytta...kampfisken har börjat nafsa på hans sjärtfena..och slöjisen hinner knappt göra något annat än att fly undan... =(

Har ingenstans att lägga honom,så måste nog sätta in en annons här.. eller är det någon som har ett bättre förslag?[:-118]
#5 - 10 februari 2004 20:04
nu vet jag inte hur stort kar du har, men det är nog bäst att du flyttar kamphannen till en mindre ett tag.

eftersom kampfiskar "tål" mindre kar bättre än slöjjisar .... :/
#6 - 10 februari 2004 22:10
Kampfisken kan bo i en ren hink tills du hittat nått bättre eller åk till IKEA o köp en FLAJ-box.
#7 - 11 februari 2004 11:13
Grejen är att jag inte vill ha mer än 1 akvarium..med tanke på att jag är bortrest mycket,så ville ha det så enkelt som möjligt.
Tanken var ju att de här två skulle leva tillsammans livet ut..men kan ju inte hålla dem tillsammans om Kamphanen fortsätter på detta vis. Har varit i djuraffären och berättat om vad som hänt med dessa två som de sa till mig skulle fungera att ha ihop - och de säger att de inte kan ta tillbaka slöjisen, eftersom de redan i dag har för mycket fisk i butiken. (de har 1/2 priset på all fisk just nu,så jag borde väl ha fattat det.)

Jag tänker sätta ut en annons idag..så jag hoppas att jag kan hitta ett nytt hem åt min slöjis...*synd* =(
#8 - 11 februari 2004 11:25
hmm..om kampfisken bygger skumbo så är det kanske inte så konstigt att han jagar slöjstjärten?
sen antar jag att det inte är så stort kar? bättre att bara ha kampfisken då, den tål lite mer, & guldfisken behöver ju egentligen rätt stort kar för att växa & må bra.
#9 - 11 februari 2004 11:33
Hej! Min kampfisk hane gjorde precis likadant. Han var också mkt. fredlig. Jag skaffade 2 honor åt honom och sedan dess är friden återställd. Det blev inga yngel men han har mer att göra.
#10 - 12 februari 2004 16:33
Nu har min stackars slöjis fått ett nytt hem..hemma hos en riktig slöjstjärt-fantast.. =) Hoppas att min kampfisk grejar att vara ensam ett tag..vet ju inte om jag ska ta in tjejer åt honom..hmmm..måste ta och fundera på det.
#11 - 13 februari 2004 12:54
jag gillar att skryta me att ha 3 kampfisk hannar ihop utan me några större besvär :D

Annons