Kampfisken franko

#1 - 2 april 2003 14:59
Fick en kampisk hane av min jobbarkompis för ett tag sen. Och nu skulle jag villja prova och få fram småfiskar. Men nåt är fel med min hanne, köpte två honor till han för 2 veckor sedan men inget alls har hänt. Läste att om honorna inte är könsmogna så biter han ihjäl dom(?)
alla tre bor i ett halv fyllt 60l. för stort? hittar dom inte varandra..? va inne på akvarieguiden.nu men jag hittade inget läsnyttigt om det här.

/mvh Pontus L
Bilagor:
#2 - 2 april 2003 15:39
Kan vara så att det är för stort. Max vattennivå är 15cm. Vänta till hanen byggt ett skumbo, släpp sen ner en hona, går det inte med hene så prova med den andra. Tempen ska va 28-19°c. Gott om växter och flytväxter. Lycka till.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel
#3 - 2 april 2003 16:39
mrsonk har rätt. Ta ett akvarium/skål/burk på minst 3 liter och upp till högst 10 liter. 5 är lagom. Låt hanen bygga ett tjockt fint skumbo. <Kom ihåg att ha ordentligt med växter/flytväxter så att honan kan gömma sig om hon blir jagad av hanen. släpp sedan ner honan som ser mest likadan ut. på längd alltså!
/lycka till!

mu
#4 - 2 april 2003 16:41
så ett 60l är för mycket även om det är lite vatten i?
dumma frågor kanske, men jag har ingen aning
#5 - 2 april 2003 19:14
hej
du kan ju sänka vatten nivån men de e lite onödigt för man har alltid nån 5 liters skål liggande hemma.
de e lika bra du lägger in dom i en liten skål.
sen kan du bara ta bort honan när dom har lekt färdigt och sedan hannen när ynglen blir frisimmande.

MVH Shpend
#6 - 2 april 2003 21:29
Jag hade mina i ett 42 liters med sänkt vatten nivå utan att det hände något så det är nog ingen höjdare. Lycka till.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk+Yngel

Annons