kampfiskbeteende?

#1 - 23 december 2003 12:06
`Hej! Är litet oroalig för min nyinflyttade kampfisk hane. Han bor för tillfället i ett 30 liters akvarium med grus och några flytväxter, då han har söndriga fenor och skulle behöva vila sig litet. Jag har haft 1 tsk salt i vattnet enl. råd härifrån forumet. Saken är den att han står mest i ett hörn, nära botten, men han ligger inte på botten utan bukfenan släpar i botten, och "tittar ut". I bland rör han på sig litet och han har käkat mygglarver i dag, men jag kan inte låta bli att bli orolig. Är det här normalt beteende hos en kampfisk? Han har fina färger, verkar inte mörk och jag tror att han andas normalt. Jag har bytt två koppar vatten och hällt i vattenberedningemedel ( det gamla vattnet kom från ett inkört akvarium).
Hoppas någon kan hjälpa mig.
#2 - 23 december 2003 12:32
Det är nog ingen fara, så länge han äter och rör på sig. Han tar igen sig.
Vem är det som tuggat på honom, en hona eller annan fisk ?

Är du riktigt orolig kan du ju prova att ge honom lite Baktapur eller Costapur.(tror de heter så) iaf medicin mot fenröta och bakteriella infektioner.

Lämna honom bara ifred så ska du se att han repar sig.
Är fenorna helt av eller bara delvis ?

[:-5] Mvh Jesper
#3 - 24 december 2003 09:24
Tack för hjälp! Tittade på honom senare och då simmade han omkring litet. Inte lätt det där med beteende på fiskar man aldrig haft innan, lol! I affären där jag köpte honom hade de stoppat ner honom i ett kar med svärdbärare, så hans fenor är litet söndertrasade/stripiga, men inte helt av.

Nina
#4 - 24 december 2003 10:26
Min stackars kampfisk blev attackerad utav en nyinköpt guldfisk. Jag hatar guldfiskar sedan dess!!! Guldfisken bet tag i Lurifaxs (kampfisken som var lite lurig av sig8), sedan skakade guldfisken Lurifax fram och till baka...
Jag han rädda kampfisken, guldfisken skänktes bort mot. Men kampfisken tappade alla sina fenor, en efter en. Fullkomligt tappade! De låg på botten. Men, efter att ha varit lite apatisk, hämtade han sig någorlunda ifrån attacken, fick tillbaka sina fenor och dog efter en lång tid utav ålderdom...
Vissa är tåliga små rackare=)

Mvh Malawi´n
#5 - 27 december 2003 14:41
Ursprungligen skickat av Nina Falkestav

Tack för hjälp! Tittade på honom senare och då simmade han omkring litet. Inte lätt det där med beteende på fiskar man aldrig haft innan, lol! I affären där jag köpte honom hade de stoppat ner honom i ett kar med svärdbärare, så hans fenor är litet söndertrasade/stripiga, men inte helt av.

Nina

Du kan vara lugn, även om han hade blivit av med alla sina fenor hade han klarat sig fint.. =) skippa pump ett tag då hans fenor kan bli segel... eller dra ner den till lägre flöde.. =)

En fisk kan om den stressas upp få fenröta.. låt lugnet sjuda.. =) så repar den sig.. =)
#6 - 27 december 2003 14:45
min ena hona, ang udda beteenden, hon var aggresiv och högg och hade sig.. satte henne i ett nödkar i 10dagar... hon blev som förbytt...
Nu är hon hur flummig som hellst.. Simmar lodrätt med huvudet i botten och smyger... flummar... kilar fast sig lite överallt och simmar lugnt... simmar över pumpen som har en 0,5cm vatten nivå...
hon är skum.. men lugn... =)
#7 - 27 december 2003 23:29
jag köpte en kampfisk hane och är lite rädd att han tar dö på mina zebra fiskar// kan man ha dom i hop om det är lite djungel i akvariet har inret det precis som kampfiskar vill ha det (mycket växter!)<font color="red"></font id="red">[:-160]
#8 - 28 december 2003 00:28
Försöker han att jaga dem eller??? Jag har haft en kampfisk med små neontetror utan problem och idag har jag en kampfisk med guldbarber vilket också går toppen så det borde inte vara något problem.
#9 - 28 december 2003 11:05
tänk på att det är så olika från fisk till fisk... :)

Vissa firrar jagar andra bryr sig inte..

Annons