Kampfiskar som hoppar ur akvariet!

#1 - 5 september 2006 14:27
Någon som har något bra tips på hur jag ska städa akvariet utan att mina två kampfiskar hoppar ut?? Det har hänt några gånger...O det är inte så kul. Dom har klarat sig hitills, men man vet ju aldrig...
jag lyfter av hela locket när jag städar, och då blir fiskarna väldigt ivriga och tror att det är matdags. Och PLOPP så ligger dom där på golvet. Stort problem!! :(
#2 - 5 september 2006 15:14
I så fall - varför inte ge dom lite mat först eller kanske medans du har locket av.
:)
#3 - 6 september 2006 05:11
Det är ett bra tips: Mata dem först.
#4 - 7 september 2006 18:25
:) okej! tack för tipset!! ska testa
#5 - 9 september 2006 10:23
Ett annat alternativ är ju att fånga upp dom och ha dom i en hink eller dylikt medans du städar, med låg nog vattennivå så de inte kan skutta ur den också förstås. Om det inte hjälper med att mata innan dvs. :)
#6 - 9 september 2006 11:25
Sitter här och skrattar..förlåt....men vilka roliga firrar du har :D
Kampisar har så mycket roliga hyss för sig.

Jag skulle nog prova "hinkvarianten".
#7 - 10 september 2006 11:40
hehe, jaa... Dom är lustiga av sig.
Igår matade jag dom först, sen städade jag. Men för säkerhets skull plockade jag ut de busigaste och stoppade i en plastpåse under tiden jag städade. Alla stannade faktiskt kvar! :P
#8 - 11 september 2006 21:59
Kampfiskar är galna stundtals...

Hade förut två honor som båda gärna hoppade, särskilt den ena... En period kunde jag inte ta bort lamprampen för att mata utan att hon låg på golvet, i princip varje dag... Verkade otroligt nog aldrig ta något skada av det.
#9 - 27 september 2006 13:03
nej de är fantastiskt "hållbara". De faller ca två meter och är ändå bara lite chockade efteråt.
men nu har jag städat ett par gånger efter att jag matat dem, och det verkar faktiskt funka! Dessutom har jag en foderlucka som jag sticker ner slangen i, när jag tömmer o då finns det inte så mycket "hål" i taket att hoppa genom...hehehe :P tack för all hjälp!

Annons