Kampfiskar och guramis som dör

#1 - 31 juli 2008 06:57
Har frågat i lite andra trådar om min kampfisk som dog, men gör en sjukdomstråd här då det verkar vara något "större"
Det började med att en choklad gurami tappade färgen och hängde i ena hörnet på akvariet innan den dog. Då var det 30 grader i karet, så jag antog att det var det (det var för två dagar sedan)
Igår dog min kampfisk hane, han hade börjat tappa färgen i förgår, inget annat bara blivit blek, så när jag hittade honom död hade han tappat all färg på kroppen (han var annars röd och när jag hitade honom var han typ vit).

Så imorse hittade jag en till kampfiskhona plus en guramidöd.
Och en annan kampfisk hona har tappat färgen på huvudet...
Temp har varit stadigt 27 i två dagar nu, kollade nitrit som var noll och ph som var runt 7.

Någon som vet vad som händer med mina labyrintfiskar?
De bor med ancistrus, rödmunstetror, fantomtetror, räkor och algätare som inte visat några tecken på att må dåligt...
#2 - 31 juli 2008 07:15
Somsagt, tycker du sticker in till nån av dina lokala djuraffärer och hör om dom vet vad det är och vad man kan göra åt det.
#3 - 31 juli 2008 07:41
JojjeN skrev:
Somsagt, tycker du sticker in till nån av dina lokala djuraffärer och hör om dom vet vad det är och vad man kan göra åt det.

Hur kan du rekommendera det när du vet hur ofta det är oseriöst folk i djuraffärer? Klart det går att fråga vad de tror, ifall man tycker att de känns seriösa, dock skulle jag alltid försöka leta efter en andra åsikt, tycker Zoopet är precis rätt ställe att fråga på :) Dock så har jag ingen aning.

Hur stort kar har du? Filter?

MVH Johan
#4 - 31 juli 2008 13:34
270liter, vet inte filtret, vi köpte precis ett nytt härom veckan (eller två) som skulle räcka gott och väl för karet.
Nu har som sagt den andra honan också tappat färgen på halva kroppen (främre delen).
#5 - 31 juli 2008 14:49
Zoopet funkar bra om man har tid att vänta på svar, i dethär fallet tycker jag inte han/hon har det.
#6 - 31 juli 2008 21:38
Jag ska gå ned till zoohandlaren, men jag skulle vilja veta om det är någon annan som deras kampfiskar tappat färgen helt och sedan dött på 1-2 dagar. Då jag själv vet att fackhandlare inte alltid ger rätt information... då hör jag gärna också andras erfarenheter
#7 - 1 augusti 2008 05:13
Men under tiden kanske fiskarna dör för du vill höra fler åsikter?

Aja, ditt val, dina fiskar.
#8 - 2 augusti 2008 15:35
Har pratat med zoot, han sa att de kunde vara värmen, men också att det var våra algätare som stressade dem.
Men jag tycker de är konstigt då ena kampfiskhonan tappade färgen på ena halvan av kroppen, och sen blev skum, simmade konstigt, ryckigt och ja allmänt skumt.

Annons