Kampfiskar i ett 37 liters?

#1 - 23 maj 2010 10:23
Hej!

Precis som rubriken lyder undrar jag om jag kan hålla någon kampfisk i ett 37 liters akvarium. Om jag kan det, kan man ha både en hane och en hona? Tacksamför svar! :)
#2 - 23 maj 2010 10:58
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1
Du klarar minimum där. Om du vill ha honor ska du helst ha mer än en till hanen (om det nu inte är odling som är huvudmål).
#3 - 23 maj 2010 11:01
Kampfiskar KAN (alla behöver inte vara det) vara ganska elaka med varandra, bita fenor, jaga varandra etc. Därför bör man ha ett större kar om man ska ha honor tillsammans med en hane.
#4 - 23 maj 2010 11:10
Okej, men känner sig hanen inte lite ensam om man har honom själv?
#5 - 23 maj 2010 11:15
Kampfiskar KAN (alla behöver inte vara det) vara ganska elaka med varandra, bita fenor, jaga varandra etc. Därför bör man ha ett större kar om man ska ha honor tillsammans med en hane.

Jag tror det fungerar i de de flesta fallen om man har mycket växter. Jag har en småelak hane och en riktigt ondskefull hona i mitt, men det fungerar så länge de har moln av växter att pressa sig in i.

Du kan se på mitt 60l i min signatur och i min tråd (New Bettaville). Just nu bråkades det mellan hanen och en hona men båda pressade strax efter in sig i varsitt växtmoln och lade sig (i deras skumma ställningar). Det är roligt att se hur de nästan klättrar in bland växterna. :D
#6 - 23 maj 2010 11:18
AKq112 skrev:
Okej, men känner sig hanen inte lite ensam om man har honom själv?

De är extremt solitära fiskar så de klarar sig utmärkt ensamma (mindre bråk). Däremot så kan det vara intressant att se hur de beter sig mot varandra.
#7 - 23 maj 2010 11:24
Okej, tack! :)

Annons