Kampfiskar?

#1 - 13 oktober 2006 08:53
Jag måste fråga här på forumet en fråga om kampfiskar.. Är det okej, att ha 1 kampfisk hanne med 3 honnor i ett 54 liters akvarium?? Eller bör man bara ha 1 hona i. Kanske är ett för litet akvarium för 4 stycken? *Tänker och tänker* Funderar på att skaffa mig kampfiskar och då vill jag ha dem i ett eget akvarium. Och inte med mina guppy :) Så måste ju först kolla upp en hel del så jag är väl förberedd innan och kan göra det bästa för dem. Gillar INTE spontan köp av fiskar man inte vet så mycket om. (Vissa köper ju bara för att de är fina) *Hopplösa människor* Men, men.. tur att iallafall det flesta är kloka och ser fiskarna som levande varelser, för det är dem verkligen. Mina firrar är mina bäbisar. ;)
#2 - 13 oktober 2006 09:01
Har du bara kampfiskar i så är det ok med 3st honor absolut inte en ensam hona med hanen då han jagar dom,det gäller att ha en hel del växter som honorna kan gömma sig i sedan har vi haft honor som har mobbat hanen så vi var tvugna att flytta honom då dom bet sönder hans fenor.
#3 - 13 oktober 2006 09:04
Okej, vad bra. Tack för svaret! Jag läste på artbeskrivningarna att man bör ha en del med tätt satta växter, en del flytväxter och gömställen såsom stenar, grottor och rötter. :) Så får först ordna med detta.
#4 - 13 oktober 2006 09:04
Vad bra att du är en seriös akvarist! :)

Jag misstänker att det blir för trångt. Det går bra att ha ett par i ett akvarium av den storleken. Kanske 2 honor och en hane i fall akvariet är tättplanterat, men bäst hade det varit med ett större akvarium.
#5 - 13 oktober 2006 09:09
Batski: Okej, vad bra med allas åsikter. :) Hur stort bör det isåfall vara?! Vill ju inte vara någon fiskplågare som har dem i ett för litet akvarium. :( Så om inte 54 liter.. hur stort? :)
#6 - 13 oktober 2006 09:28
80-100 liter skulle nog funka bra för 3 honor och en hane. Och då kan du även ha ett stim rasboror eller andra små trevliga stimfiskar.
#7 - 19 oktober 2006 14:08
Om du planterar lite växter och har grottor ska det inte vara några problem med 3 honor och 1 hane i ditt 54 liters akvarium och du ville ju bara ha kampfiskarna för sig som du skrivit ovan.
#8 - 19 oktober 2006 14:16
Stjärnzoo skrev:
Jag måste fråga här på forumet en fråga om kampfiskar.. Är det okej, att ha 1 kampfisk hanne med 3 honnor i ett 54 liters akvarium?? Eller bör man bara ha 1 hona i. Kanske är ett för litet akvarium för 4 stycken? *Tänker och tänker* Funderar på att skaffa mig kampfiskar och då vill jag ha dem i ett eget akvarium. Och inte med mina guppy :) Så måste ju först kolla upp en hel del så jag är väl förberedd innan och kan göra det bästa för dem. Gillar INTE spontan köp av fiskar man inte vet så mycket om. (Vissa köper ju bara för att de är fina) *Hopplösa människor* Men, men.. tur att iallafall det flesta är kloka och ser fiskarna som levande varelser, för det är dem verkligen. Mina firrar är mina bäbisar. ;)
Hör du till dem kloka så stoppar du inte ner 3-4st kampfiskar i 54L
#9 - 19 oktober 2006 15:27
åheim skrev:
Hör du till dem kloka så stoppar du inte ner 3-4st kampfiskar i 54L

Om det rör sig om en hane och 3 honor så ska det inte vara några problem.
Visserligen rör det sig om levande varelser och då finns det inga garantier
oavsett om det rör sig om 54 liters akvarium eller 540 liter..........
#10 - 19 oktober 2006 15:37
Jag skulle nog säga att förutsättningarna för att det skulle funka är avsevärt bättre i 540 liter än i 54.
#11 - 19 oktober 2006 19:39
batski skrev:
Jag skulle nog säga att förutsättningarna för att det skulle funka är avsevärt bättre i 540 liter än i 54.

Sant, likaså att en 10 000 liters tank också skulle ha bättre förutsättningar men inget som de flesta skulle kunna ha i hemmet även om säkert många skulle vilja :)
Jag tror fortfarande på att ett 54 liters akvarium skulle fungera till en kampfiskhane och tre kampfiskhonor om man sköter det som sig bör, vilket jag förutsätter.
#12 - 20 oktober 2006 12:24
Okej, har tagit med allas åsikter och erfarenheter med mig och lagrat i mitt huvud. :) Men det lär dröja ett tag till att skaffa kampfiskarna då inte akvariet är uppstartat än.. så låt oss säga att jag förhoppningsvis har ett stort kampfisk akvarie till jul. ;)
#13 - 20 oktober 2006 16:46
Stjärnzoo skrev:
så låt oss säga att jag förhoppningsvis har ett stort kampfisk akvarie till jul. ;)

Schysst julklapp :D
#14 - 23 oktober 2006 07:47
Jag kan bara berätta om mina egna erfarenheter. Har 2 honor och 1 hane i ett 250 liters akvarium. Honorna behöver utrymme att kunna simma ifrån hanen som ibland blir lite väl ivrig med sin uppvaktning, och hanen behöver kunna simma ifrån honorna som kan bli rätt aggresiva de med ;) Personligen skulle jag nog inte ha kampfiskar i ett så litet akvarium, i så fall enbart en hane.

Om du köper honor så är det ett bra tips att köpa dem från samma kar i akvarieaffären, då jag hört att de annars kan bli aggresiva mot varandra.

Så mitt råd är: skaffa enbart en hane till ditt 54 liters kar!

Annons