Kampfiskakvarium-frågor! :D

#1 - 5 maj 2004 18:49
Jag har ett kar på ca. 25 L utan något annat än täckglas.
Tror ni att det går att ha kampfisk där i? (Så att den trivs och lever...)
Annars så har min syster ett akvarium med en salamander i, 8 cm djup på vattnet.
Den har pump och doppvärmare, pumpen rör dock inte om vattenytan.
Skulle det gå att ha en kampfisk där i med salamandern tro? (60 L kar)

Vill ni ha mer fakta så fråga bara.
#2 - 5 maj 2004 19:09
Jodå, det borde gå bra med 25 L, även om det är lite litet. Pump behöver du inte, men lämna en luftspalt mellan vattenytan och täckglaset. Doppvärmare är bra om du inte har mer än ca 23 grader inomhus. Vattenbyte kanske 1/3 av vattnet 1 gång/vecka.
Ska du ha andra fiskar i karet (rekommenderas inte då det är så litet, men du kanske behöver en pygmésugmal eller nåt om du får algproblem) måste du nog ha en pump, och då ska den vara så liten som möjligt eftersom kampfiskar helst vill ha stillastående vatten. Inred gärna med minst 2 växter och nån rot/sten.
Belysning är snyggt, är du säker på att du vill vara utan det?
#3 - 5 maj 2004 23:29
Jag rekommenderar täckglas då de kan hoppa. Inte så kul att trampa på en hoptorkad fisk.
Ibland har det hänt att någon har hoppat ut medan jag matat, men då har man ju kunnat plocka upp dom och lägga tillbaka dom ;)
#4 - 6 maj 2004 08:46
Jag har täckglas, och min syster har nyss köpt ett akvarium där hon fick en extra lysramp, den är dock dubbelt så lång som karet.
#5 - 11 maj 2004 19:15
Kampfisken kan, enlig studier, leva utan möjlighet att komma upp till ytan för att andas, då de kan utnyttja syret i vattnet. Dock är detta ej att rekomendera då det sk labyrint organet kan påverkas.
Gör som ovanstående tipsat om, lämna liuft, byt vatten 1ggr i veckan, görna oftare, min kamphane har en tendens att dra på sig vitt på ögonen om jag inte håller värdena uppe..
Det blir fort smutsigt i stilla stående vatten. så byt oftare än 1ggr/v 1/3. Byt 2ggr minst.. =)
#6 - 12 maj 2004 10:54
ok, då vet jag det, skall köpa en efter helgen, eftersom jag ska åka bort och inte har möjlighet att kolla hur den mår i karet då.

Annons