Jag har precis fått reda på att jag ska få ta över ett litet 19 litersakvarium (längd 35 cm, bredd 21 cm och höjd 26 cm ja, jag vet att det är litet) av en kompis dotter som tröttnat. Nu finns visst en kampfiskhane och en hona, en "muräna" (är nog kanske en kuhliål) och tydligen några neontetror. Inget filter och ingen belysning och ingen värmare följer med. Någon rot skulle nog vara med också. Jag tänkte nog att akvariet ska vara till för i första hand kampfiskarna.
Frågor/påståenden/funderingar:
-Jag förutsätter att jag behöver en värmare, hur många watt är lämpligt?
-Växter. Tips? Jag har javamossa, javaormbunkar (små) samt vallisneria som jag kan sätta i men finns det några andra lämpliga växtkandidater?
-Lyse. Tror jag på något sätt börjar med en lågenergilampa, köper nog ingen ramp direkt utan tar någon hängande lampa eller så.
-Filter. Behövs kanske inte? Jag har en sån där plastbytta som man stoppar lite vadd i och driver med en luftpump. Den kanske man ska sätta i?
-Jag bör om jag förstått saken rätt köpa en kampfiskhona till så att hanen inte stresar ihjäl honan.
-Vilken/vilka algätare/mal är lämpligt (eller i alla fall OK) att ha i ett sådant här akvarium.
-Finns några speciella krav på grus/sand?
Fler tips och ideer är välkomna. Gärna några tips på var man kan hitta bilder på fina små akvarier som inte är alldeles jättekomplicerade så man kan få lite inspiration och ideer.
// Fredrik