Kampfisk utan pump?

#1 - 23 december 2006 22:04
Hejsan hejsan!

Jag har tre kampfiskar som mitt akvarium kunde leva utan om man säger så.. jag har en skål på 12 liter där jag hade guldfiskar innan... jag vet att en kompis till mig hade kampfiskar i en skål förut

Min fråga är då.. kan man ha kampfiskar i en skål utan pump? för de andas ju luft? :confused: Vore bra om de kunde vara där eftersom de är elaka mot mina andra fiskar..

God Jul![:o]
#2 - 23 december 2006 22:16
Nej, nej ,nej, nej.......inga fiskar i 12liters skål.
Ska du ha fiskar (inte yngel) i en skål så måste den vara jättestor för att fiskarna ska kunna trivas.
Om du inte har plats till dem så annonsera ut att du säljer/skänker bort dem, eller så ge dem till närmaste zoobutik (om de har plats till dem)
#3 - 23 december 2006 22:22
[:o] Jaa men grejen är att jag inte vill bli av med em.. satt nu och kom på att jag kanske kan köpa mig ett lite minfdre akvarium ca 20 liter med inbyggd pump och ha honom och hans honor där med en mal eller nåt? skulle det funka tror du?

Kanske ett läckert sexkantingt eller så... :D
#4 - 23 december 2006 22:23
Hejsan hejsan!

Jag har tre kampfiskar som mitt akvarium kunde leva utan om man säger så.. jag har en skål på 12 liter där jag hade guldfiskar innan... jag vet att en kompis till mig hade kampfiskar i en skål förut

Min fråga är då.. kan man ha kampfiskar i en skål utan pump? för de andas ju luft? :confused: Vore bra om de kunde vara där eftersom de är elaka mot mina andra fiskar..

God Jul![:o]

som rödtoppen säger.

men man kan ha kampfisk utan pump ja. de andas syre ovan ytan, inte i vattnet.
#5 - 23 december 2006 22:25
[:o] Jaa men grejen är att jag inte vill bli av med em.. satt nu och kom på att jag kanske kan köpa mig ett lite minfdre akvarium ca 20 liter med inbyggd pump och ha honom och hans honor där med en mal eller nåt? skulle det funka tror du?

Kanske ett läckert sexkantingt eller så... :D

när du börjar närma dig typ 50L så blir de nog gladare.

sök på olika fiskarter http://www.zoopet.com/fiskar/index.php här och kolla vad de har för krav.
#6 - 23 december 2006 23:23
Kampfisk ska ha 50 liter och 30 grader
#7 - 23 december 2006 23:51
bena skrev:
som rödtoppen säger.

men man kan ha kampfisk utan pump ja. de andas syre ovan ytan, inte i vattnet.
:confused: dem är beroende av att kunna andas både under och över vattenytan!
#8 - 23 december 2006 23:55
åheim skrev:

man lär sig något nytt varje dag. :)

jar har pump i mitt plus hyfsat med växter som bokstavligen pumpar ut syre, så jag slipper få dåligt samvete iaf.
#9 - 24 december 2006 04:53
Som sagt en akvarium på 45-50 liter skulle göra dom glada och ge dom en längre livstid. Sen skulle jag sätta temperaturen på ca 27-28 grader.

Skålen kan du ge bort i julklapp med någon/några snygga växter i, det ska jag göra med min
#10 - 24 december 2006 08:28
Men kna man ha yngel i en sån skål? eller blir mollys tokiga av att fara runt runt?:confused:
#11 - 24 december 2006 12:32
jag tror inte att det är några problem att ha yngel i en skål men när de blir stora nog att klara sig från att bli uppätna så får man flytta över dem till ett riktigt akvarium.
#12 - 24 december 2006 12:48
åheim skrev:
Det råder nog delade meningar med det skulle jag tro:) jag säger som du, men jag har även hört att dem andas ovan vatten ytan efter som dem inte andas under vatten det är därför den simmar vid ytan plus att kampfiskar med syresten eller dylikt inte mår bra av för syrerikt vatten.Så meningarna går nog isär i den frågan.
#13 - 2 januari 2007 18:55
30 grader? min kampfisk har rumstempererat :S
det sa dom i djuraffären att det gick bra
#14 - 2 januari 2007 19:05
Tjenna raggarsockan vällkommen till zoopet!hur varmt är rumstepererrat hemma hos dej?
#15 - 2 januari 2007 22:28
30 grader? min kampfisk har rumstempererat :S

det sa dom i djuraffären att det gick bra

Det finns många okunniga affärsbiträde i våra zoobutiker :(
#16 - 2 januari 2007 22:49
Kampfisken lever naturligt i t.ex. Thailand så temperaturen ska vara som där. Det understiger väll inte 25 grader?
#17 - 3 januari 2007 13:02
tack så mycket, jag har en ganska varm lägenhet, men han har ca 26 grader, i fiskaffären sa dom att temeraturen inte fick understiga 16 grader, dit ska jag aldrig mer gå!! tack så mycket för hjälpen
#18 - 3 januari 2007 13:10
Man kan inte riktigt lita på akvarieaffärer. De vill ju sälja. Här på zoopet finns en enorm kundskap att ta del av....
#19 - 3 januari 2007 14:26
jag blev medlem för 2 dagar sen och jag har lärt mig enormt mycket redan!!

Annons