kampfisk utan pump

#1 - 3 november 2006 16:56
Har läst att kampfiskar inte gillar strömt vatten. Men med en pump blir det ju strömt. Ska jag hellre byta vatten ofta och ta bort pumpen. Men då försvinner ju filtret också. Min Ludde bor i ett 20 liters tillsammans med 2 äppelsnäckor.
#2 - 3 november 2006 18:17
Min ena kampfisk bor i ett litet akvarium utan pump, å där trivs han bra. Jag byter samma mängd vatten varje dag å suger rent från botten.. inte jobbigt alls. Men vill du så kan du ju alltid skaffa ett bottenfilter..
Pump däremot är dom glada att vara utan.
#3 - 12 november 2006 09:56
luftpump kanske så att de blir litte syre men vantenet blir inte strömt
#4 - 20 november 2006 08:41
jag har en pump hos min kampfisk men den går jätte svagt, prisis att ytan rör på sig.. men den kanske hällre vill ha det helt stilla ? och att pumpen bara får va på ibland?
#5 - 25 november 2006 23:12
jag har ingen pump för kampfiskar kan varken bygga skumbon och det är bättre att stada lite oftare för som (dom flesta vet ands kampfiskar luft)
och dom gillar det inte heller och du ser inte om dom trivs för då bygger dom skumbon det behöver inte vara stora då.
#6 - 26 november 2006 08:06
Bette skrev:
Har läst att kampfiskar inte gillar strömt vatten. Men med en pump blir det ju strömt. Ska jag hellre byta vatten ofta och ta bort pumpen. Men då försvinner ju filtret också. Min Ludde bor i ett 20 liters tillsammans med 2 äppelsnäckor.

Min Nemo bor med en liten ancistrus (Rune) i ett lika stort akvarium.
Jag har pump, men kör den på lägsta möjliga utblås. Pumpen & filtret förbättrar väl akvariemiljön, men som någon sade - det blir inga skumbon :p
Men Nemo GILLAR utblåset - han leker jämt där!! Simmar mot...flyter med...simmar mot... *L*

Man kan även rikta utblåset snett mot en vägg..
#7 - 26 november 2006 09:23
Har nyss satt tillbaka pumpen igen. Tyckte att det ändå måste vara bättre med lite syre och renare vatten. Har vänt utblåset mot sidväggen, då blir det bara väldigt lite strömt. Ludde har inte reagerat negativt på det. Har satt dit en värmare också, så nu är vattnet ca 26 grader, mot 21 innan.

Annons