Kampfisk utan pump

#1 - 11 januari 2005 13:06
Tänkte ha ett akvarium på min dotters rum, men vill helst inte ha någon pump som väsnas. Går det bra att ha en kampfisk i ett kar utan pump? Vad är minsta lämpliga storlek på karet?
#2 - 11 januari 2005 13:13
[QUOTE=dejvid]Tänkte ha ett akvarium på min dotters rum, men vill helst inte ha någon pump som väsnas. Går det bra att ha en kampfisk i ett kar utan pump? Vad är minsta lämpliga storlek på karet?[/QUOTE]

Jag har ett Fluval 3+ innerfilter i mitt 88-liters och det är i princip ljudlöst. Jag skulle nog inte rekommendera att skippa filter.

Vad gäller storlek på akvariet så är det 50 cm och 50 liter som gäller enligt:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=233
#3 - 11 januari 2005 14:25
Gäller 50 liter även om man bara har en fisk?
#4 - 11 januari 2005 14:43
Det utgår jag ifrån. Det är säkert många som har kampfiskar i mindre kar, men om 50 liter är rekommendationen så är det troligen det dom minst vill ha för att trivas ordentligt.
#5 - 11 januari 2005 17:13
Jag har haft en kamphane i ett kar på ca 25-30L och det gick jättebra! Då hade jag ingen pump till honom och det trivdes han bäst av. Jag rensade ca annan var vecka och han levde länge och mådde bra.
#6 - 11 januari 2005 17:17
[QUOTE=dejvid]Tänkte ha ett akvarium på min dotters rum, men vill helst inte ha någon pump som väsnas. Går det bra att ha en kampfisk i ett kar utan pump? [/QUOTE]
JAVISST
#7 - 11 januari 2005 21:00
jovisst går det bra...
visas egentligen eftersom kampfiskarna måste ha stilla vattenyta för att kunna leka, vilket det är svårt att få om en pump står och skvätter;)
Dessutom är de ena tåliga rackare:)

Annons