kampfisk=tåligast

#1 - 5 juni 2003 11:38
kampfisk måste ju vara den "lättaste o tåligaste" fisken..
jag har haft både slöjstjärt o guppy som ju anses rätt lätta de med men de dör..
Men mina kampfiskar överlever allting..:)
#2 - 5 juni 2003 12:25
Slöjstjärt vet jag inget om men att Guppy skulle vara en speciellt tålig fisk tycker jag är en stor överdrift. Möjligen kan det ha varit så förr i tiden då de guppy som såldes låg mycket närmre vildformen men med dagens absurdavlade guppy så finns det måååååånga sorters fisk som är mera robust än guppyn.

Har själv än hel del andra mera "vilda" ungfödare såsom Gambusia, puckellimia, ameca splendes etc etc och ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag alla dessa är mera lättskötta, tåliga och hälsosamma än de "praktguppy" jag har köpt från affärerna.

/Bjorn
#3 - 5 juni 2003 17:12
Tålig vet jag inte!
jag har haft 8 kampfisk hanar och 3 honor!! och alla har dött efter ca 2-3 veckor! den som levde längst levde ca.6 veckor!!
Vet inte vad det är för fel!!
dom får som ett skum runt sig! det börjar vid stjärten och fortsätter över hela kroppen...!!
Vet nån vad det är för fel?
#4 - 5 juni 2003 19:22
jo dom är ju lätta :D
lättare än slöjstjärt vet jag inte, tycker dom ligger på samma nivå :)
#5 - 5 juni 2003 19:52
hmm ok,, kanske bara hade väldig otur med min slöjstjärt då för den ville bara va med mej i en dryg vecka sen dödde den...
#6 - 16 juni 2003 17:59
hej
dom e tåliga för att dom inte e känsliga för olika vattenvärden.
men den måste ha ganska hög temp.
#7 - 16 juni 2003 18:45
mina i mitt 100 liters simmar omkring i 25 grader på dagarna. brukar ha öppet fönster på nätterna så då blir det väl runt 22-23 grader, och alla lever och är pigga
#8 - 17 juni 2003 17:59
hej
i mina akvarier så kanske de bara går ner 1 grad på nätterna i dom karen ja inte har värmare i.

Annons