Kampfisk storlek på kar

#1 - 1 augusti 2006 07:56
Kan man ha ett 25 L akvarium till en kampfisk?[:o] Kanske 5 andra små fiskar också,:) vilka små fiskar går ihop med en kampfisk?
#2 - 1 augusti 2006 08:25
det ska gå bra men ett lite större hade den nog trivts bättre i. i ett sånt litet kar så blir det svårt att hitta lämpligt sällskap åt kampisen.....dem enda jag vet som passar i ett så litet kar är guppy's men de går inte ihop med kampfisken.
#3 - 1 augusti 2006 08:39
[QUOTE=stene]Kan man ha ett 25 L akvarium till en kampfisk?[:o] Kanske 5 andra små fiskar också,:) vilka små fiskar går ihop med en kampfisk?[/QUOTE]
Hur mycket tror du att du får i ett 25 liters kar? Skulle bara ha kampfisken där, kan bli trångt med mer i ett sånt lite kar. Vill du ha fler fiskar så köp ett större kar. Kan ju jämnföra med mitt 60 liters kar, där simmar det bara 4 stycken kampfiskar
#4 - 1 augusti 2006 08:41
[quote=rödtoppen]det ska gå bra men ett lite större hade den nog trivts bättre i. i ett sånt litet kar så blir det svårt att hitta lämpligt sällskap åt kampisen.....dem enda jag vet som passar i ett så litet kar är guppy's men de går inte ihop med kampfisken.[/quote]Jag har ett som är över med bottenfilter och allt har haft guppis i det innan tänkte om man skulle ha en kampfisk i den då är det alldeles för liten om man har en hane och en hona inget annat?:)
#5 - 1 augusti 2006 08:54
[quote=glimten]Hur mycket tror du att du får i ett 25 liters kar? Skulle bara ha kampfisken där, kan bli trångt med mer i ett sånt lite kar. Vill du ha fler fiskar så köp ett större kar. Kan ju jämnföra med mitt 60 liters kar, där simmar det bara 4 stycken kampfiskar[/quote]Att det är lite för liten för många fiskar det visste jag sen innan ställde en fråga om man kunde ha en kampfisk och fem andra småfiskar typ guppis men nu gick det enligt inte att ha guppis med en kampfisk[:o]
#6 - 1 augusti 2006 09:03
Kortfeniga guppy, tex vilform funkar säkert med kampfisk. Men man får nog räkna med att kampfisken går hårt åt yngel.
#7 - 1 augusti 2006 09:04
[quote=Rogli]Kortfeniga guppy, tex vilform funkar säkert med kampfisk. Men man får nog räkna med att kampfisken går hårt åt yngel.[/quote]Ok[:o]
#8 - 1 augusti 2006 16:09
Men går det att ha en hona och en hane i ett 25 L eller det blir för trångt?
#9 - 1 augusti 2006 16:25
[quote=Rogli]Kortfeniga guppy, tex vilform funkar säkert med kampfisk. Men man får nog räkna med att kampfisken går hårt åt yngel.[/quote]
hade samma tanke själv, provade själv med kortfenig endler men den dog, kampisen jagade den hela tiden:(
#10 - 1 augusti 2006 16:27
[quote=stene]Men går det att ha en hona och en hane i ett 25 L eller det blir för trångt?[/quote]
vad jag har förstått här på zoopet så måste man ta bort honan när hanen vaktar eventuella ägg...fast du kan kanske hindra honom från att bygga sitt skummbo.
#11 - 1 augusti 2006 16:28
[quote=rödtoppen]vad jag har förstått här på zoopet så måste man ta bort honan när hanen vaktar eventuella ägg[/quote]Se där det visste jag inte:)
#12 - 1 augusti 2006 16:30
[quote=stene]Se där det visste jag inte:)[/quote]
2 honor kanske istället för en hane?
#13 - 2 augusti 2006 06:28
I ett så litet kar kan man ha en kampfiskhane, och inte mer.
#14 - 27 augusti 2006 15:52
Håller helt med Peo!
Endast en kampfishane!
Vanlig kampfisk är en enstöring och tolererar inte andra kampfiskar inom reviret!
Endast en rommstinn hona tolereras i reviret och då bara under själva leken som varar i några timmar.
Bäst att ha dom i åtskilda akvarier men gärna så att dom kan se varandra.
När man vill sätta dom till lek så måste honan vara tjock och full med romm, och mycket gömslen och växter så att honan kan sätta sej i säkerhet om hanens uppvaktning blir för våldsam!
Har ett par som precis lekte klart för en timme sen, fångade precis upp honan!
Hanen håller just nu på och bygger på skumboet där det ligger en hög med vita ägg!
Lek-akvariet är bara på 10 liter, så dom behöver inte så mycket utrymme.
Annars har jag dom avlånga låga 35 liters akvarium.
Thaifighter
#15 - 27 augusti 2006 22:13
Enligt rekommendationerna borde en kampfisk ha minst 50 liter. I naturen är deras revir på ca 120cm i diameter. Men de gillar lågt vatten.

I ett 25 liters akvarium skulle jag bara ha några räkor.
#16 - 28 augusti 2006 16:23
[quote=batski]Enligt rekommendationerna borde en kampfisk ha minst 50 liter. I naturen är deras revir på ca 120cm i diameter. Men de gillar lågt vatten.

I ett 25 liters akvarium skulle jag bara ha några räkor.[/quote]
från början så hade jag min kampfisk i ett 30 liters kar[:o] ........men jag tyckte synd om honom efter ett tag, nu bor han med blackmollyhonan och hennes yngel i ett 63 literskar:)

Annons