kampfisk odlingen smiter iväg

#1 - 14 november 2005 18:57
:( har ett avdelat 40l på ena sidan en kampfisk hanemed en hona
........................................................
frågan:.. när hanen hadde byggt ett skumm bo la ja i honan då börgade han uppvakta honan men nu så jagar han bara honan och spänner inte upp sig längre
..han har också slutat bygga på sitt skummbo kommer han börga bygga på skummboet snart igen för det har inte börgat förfalla en..

vet inte vad ja ska göra?????????+
#2 - 14 november 2005 19:13
Jag vet inte hur det är med kampfiskar men andra guramis gillar svarta mygglarver som triggar leken ordentligt. Pröva och sätt till lite frysta sådana så kanske det tar fart
#3 - 14 november 2005 19:31
ok
jag ska gå och köpa det i morgon för ja har inga nu men man kan ju alltid testa röda mygglarver så länge
#4 - 14 november 2005 19:48
[QUOTE=hellmut]:( har ett avdelat 40l på ena sidan en kampfisk hanemed en hona
........................................................
frågan:.. när hanen hadde byggt ett skumm bo la ja i honan då börgade han uppvakta honan men nu så jagar han bara honan och spänner inte upp sig längre
..han har också slutat bygga på sitt skummbo kommer han börga bygga på skummboet snart igen för det har inte börgat förfalla en..

vet inte vad ja ska göra?????????+[/QUOTE]

Kan vara så att han inte var klar med skumboet när du lade i honan. Kan du inte prova att lägga honan i den andra avdelningen i akvariet, och när hanen sedan börjar uppvakta honan, och honar sänker huvet för att visa att hon vill leka, kan du lägga över henne i hanens avdelning och se vad som händer. Det kan behövas ett par försök för att det ska lyckas.
#5 - 14 november 2005 19:51
Jag tycker att ett avdelat 40L låter aldeles för litet! Jag har ett avdelat 64L och skulle aldrig försöka få lek i det då det t om är för litet. Dom behöver ganska stor plats då det som synes kan gå väldigt villt till.
#6 - 14 november 2005 20:15
[QUOTE=Maethor]Jag tycker att ett avdelat 40L låter aldeles för litet! Jag har ett avdelat 64L och skulle aldrig försöka få lek i det då det t om är för litet. Dom behöver ganska stor plats då det som synes kan gå väldigt villt till.[/QUOTE]

Jo, men tänk på att ett halvt 40liters är ÄNNU mindre... 40 liter är mkt bättre än 20 liter om det är den enda man har att tillgå. Sen håller jag med om att 64L är betydligt bättre. Någonstans finns dock en gräns eftersom ynglen kan få svårt att hitta maten när de blir frisimmande.
#7 - 14 november 2005 20:17
[QUOTE=Maethor]Jag tycker att ett avdelat 40L låter aldeles för litet! Jag har ett avdelat 64L och skulle aldrig försöka få lek i det då det t om är för litet. Dom behöver ganska stor plats då det som synes kan gå väldigt villt till.[/QUOTE]
har man en jäkla massa växter och gömställen så går det fin fint
#8 - 14 november 2005 20:18
QUOTE]

Kan vara så att han inte var klar med skumboet när du lade i honan. Kan du inte prova att lägga honan i den andra avdelningen i akvariet, och när hanen sedan börjar uppvakta honan, och honar sänker huvet för att visa att hon vill leka, kan du lägga över henne i hanens avdelning och se vad som händer. Det kan behövas ett par försök för att det ska lyckas.[/QUOTE]
ok ja ska testa det du sejer :cool:
#9 - 14 november 2005 20:27
vet att det är lite litet

vet att det är lite för litet men snart får ja ett 160l som är avdelat på 4 då blir det 40l odlings akvarier i stället:p
saken är den att honan simmar hukad till boet men hanen är aldrig där för han har tydligen nått betre för sig.
och när han väll kommer fram till honan spänner han inte upp sig utan bara jagar iväg honan......??
#10 - 14 november 2005 20:48
[QUOTE=hellmut]vet att det är lite för litet men snart får ja ett 160l som är avdelat på 4 då blir det 40l odlings akvarier i stället:p
saken är den att honan simmar hukad till boet men hanen är aldrig där för han har tydligen nått betre för sig.
och när han väll kommer fram till honan spänner han inte upp sig utan bara jagar iväg honan......??[/QUOTE]

Då är det nog så att han inte är färdig med boet. Ta ur honan och låt honom fortsätta bygga. Prova att sätta tillbaka honan efter ett par dagar och se om han är klar.
#11 - 14 november 2005 20:53
ja testade att lägga i en till hona och då börgade han plötslig bygga mer på sitt skummbo och spänna upp sig båda honorna simmar hukade fram till honom och skummboet:)
#12 - 14 november 2005 20:57
har era kampfiskar lekt på natten förestenn
#13 - 14 november 2005 22:34
2 kullar! bägge lekt på dagen.. 1kull i ett 54liters kar...å 1kull i en flajjbox från ikea på 25l typ..
#14 - 15 november 2005 06:37
samma här mina kullar har också lekt på dagen !!!
Undrar varför dom kan ju inte se skilnad om man har tänt dyngnet runt eller?
#15 - 15 november 2005 08:27
[QUOTE=hellmut]ok
jag ska gå och köpa det i morgon för ja har inga nu men man kan ju alltid testa röda mygglarver så länge[/QUOTE]
Röda funkar inte på samma sätt. Har något med enzymer att göra. Hört från säker källa.
#16 - 15 november 2005 14:38
Röda funkar inte på samma sätt. Har något med enzymer att göra. Hört från säker källa.[

ok a då vet ja det
#17 - 15 november 2005 18:18
[QUOTE=hellmut]Röda funkar inte på samma sätt. Har något med enzymer att göra. Hört från säker källa.[

ok a då vet ja det[/QUOTE]
Lycka till
#18 - 15 november 2005 18:41
[QUOTE=KimJosefin][QUOTE=Maethor]Jag tycker att ett avdelat 40L låter aldeles för litet! Jag har ett avdelat 64L och skulle aldrig försöka få lek i det då det t om är för litet. Dom behöver ganska stor plats då det som synes kan gå väldigt villt till.[/QUOTE]

Jo, men tänk på att ett halvt 40liters är ÄNNU mindre... 40 liter är mkt bättre än 20 liter om det är den enda man har att tillgå. Sen håller jag med om att 64L är betydligt bättre. Någonstans finns dock en gräns eftersom ynglen kan få svårt att hitta maten när de blir frisimmande.[/QUOTE]

Jo men man måste gå efter hur stor ytan är då kampiskarna vill ha långt vatten. Men ett 40L kan jag inte tänka mig har så stor yta när man har delat av det.
Det enda av mina aveldade jag möjligen skulle kunna ha lek i är mitt 105L. just nu har jag odlat alla mina yngel i en 30L plastbalja och det har funkat ganska bra, även om den känns något för liten vissa gånger.
#19 - 15 november 2005 18:58
[QUOTE=Maethor][QUOTE=KimJosefin][QUOTE=Maethor]Jag tycker att ett avdelat 40L låter aldeles för litet! Jag har ett avdelat 64L och skulle aldrig försöka få lek i det då det t om är för litet. Dom behöver ganska stor plats då det som synes kan gå väldigt villt till.[/QUOTE]

Jo, men tänk på att ett halvt 40liters är ÄNNU mindre... 40 liter är mkt bättre än 20 liter om det är den enda man har att tillgå. Sen håller jag med om att 64L är betydligt bättre. Någonstans finns dock en gräns eftersom ynglen kan få svårt att hitta maten när de blir frisimmande.[/QUOTE]

Jo men man måste gå efter hur stor ytan är då kampiskarna vill ha långt vatten. Men ett 40L kan jag inte tänka mig har så stor yta när man har delat av det.
Det enda av mina aveldade jag möjligen skulle kunna ha lek i är mitt 105L. just nu har jag odlat alla mina yngel i en 30L plastbalja och det har funkat ganska bra, även om den känns något för liten vissa gånger.[/QUOTE]

tycker själv att det fungerrar rätt så eftersom jag har honan i ena avdelningen och när hanen byggt ett relativt stort skummbo så släpper jag in honan hos hanen leker dom inte efter ca en 1h så flyttar ja över honan igen. testar efter 1 till 2 dagar igen..
jag har lästdet kan vara olämpligt att ha ett förstora lek akvarium på tex 100 l då hanen och honan får svårt att hitta varandra
#20 - 2 december 2005 15:09
du måste ha flera honor!!! och när han har valt den han vill leka med så tar du út dom andra.
#21 - 3 december 2005 10:20
Jag kommer att börja odla på min Halfmoon hane och hona och senare en Crowntail hane med hona.
Jag har ett 93 l som ska användas. Hanen kommer att släppas i först. Han ska ha fått bra och näringsrik mat först, helst levande foder. Lite flytväxter är bra för honom att bygga i. På den andra sidan kommer jag att ha någon grotta, växter m.m. så att honan kan gömma sig om det går vilt till. Dessutom tänker jag tillverka en fyrkantig genomskinlig plastburk utan botten eller tak, som en skorsten. Den ska placeras i akvariet och honan ska läggas inuti. Då ser hanen henne och triggas till att bygga skumboet. När han verkar färdig så lyfter man bara upp skorstenen och honan finns då i vattnet. Förhoppningsvis börjar de leka. Annars får man sätta tillbaka skorstenen med honan inuti eller prova med en annan hona. Ju äldre vissa hanar blir desto sämre är många på att bygga bo. Bästa åldern ligger runt ½ år upp till 1 år.

Använd helst minst 40 l för avel.
Lycka till!

Annons