Det tog två dagar för mig innan jag såg nått. De var fortfarande jätte små och svåra att se. Nu har det gått ca 4 dagar och de första ynglena har börjat simma. De är inte så många, kanske 10-12 stycken som jag hann rädda. (de lekte i sällskaps akvariet).
Vet inte var ajg ska göra av dem när de växer upp. Hanarna kommer inte vara så attraktiva att sälja efter som de är av den kortfenade varianten "Plakat" tror jag de kallas för. Pappan är väldigt fin och hurtig.
En liten historia om honom.
Jag hade en jätte fin röd kamphane, långa starka slöjfenor. Sen köpte jag tre honor från djuraffären, mest för sällskap till stackaren. Den röda kamphanen blev jätta glad, men efter några dagar började han bli slö och fenorna lite slitna. Först tänkte jag att han uppvaktad damerna för flitigt och nu behövde vila... ytterligare några dagar gick. Nu såg man inte honom längre, han hölls sig undan bakom rötter och växter, fenorna nästan helt uppätna. Kort därpå dog han.
Det visade sig att en utav de tre honorna jag köpt var en unga kamphane. Det var tråkigt men jag tänkte för mig sjävla att denna nya unga hane måste vara en stark och frisk fisk. Så jag accepterade naturens gång och hoppades på att han skulle växa. Växte gjorde han, men fenorna blev inte längre.
Han är mycket vacker men personligen vill jag ha en slöjkampfisk.