Kampfisk och foder

#1 - 23 juni 2003 17:56
Har en hane och tre honor i ett 40liters.
Dom äter bara mygglarver svarta,röda och vita.
Klarar dom sig på att bara äta mygglarver.
Har provat en massa annat foder men det äter dom inte.
#2 - 23 juni 2003 18:12
Har du prövat med frysta ärtor? (det gillar mina). Men annars är det nog inga problem om dom bara äter mygglarver
#3 - 23 juni 2003 23:19
hej
de finns olika vissa gillar fling foder och vissa gillar fryst...
#4 - 23 juni 2003 23:33
Det går att vänja dom vid annat foder. Jag har hört att röda mygglarver inte är så näringsrika, och att det är bra att vitaminberika dom lite. Jag vet inte hur mycket av det som stämmer, eller om dom svarta och vita mygglarverna kompenserar det, men jag skulle nog inte våga mata med bara mygglarver. Har du prövat med annat frysfoder, som artemia eller dafnier?
#5 - 24 juni 2003 17:52
Har provat flera frysta foder med det spottar dom bara ut
#6 - 24 juni 2003 17:55
Kanske du kan låta bli att mata dem på några dagar så att de blir extra hungriga?
#7 - 24 juni 2003 19:34
De kampfiskar jag har för sig själva äter inget annat är mygglarver. De som jag av olika anledningar har flyttat på, och som därmed har fått sällskap av andra fiskar har omedelbart börjat äta vanligt torrfoder... Min slutsats är att lite lagom konkurrens verkar vara stimulerande för dem, och då är de inte lika kräsna med maten.
#8 - 20 mars 2007 18:56
Jag har en kampfiskhane som jag börjar bli lite orolig för. Har prövat både flingfoder och vissa pellets-sorter, men han verkar inte gilla det och äter knappt något. Måste man köpa mygglarver till honom?
#9 - 20 mars 2007 19:13
hejsan...mina kampfiskar åt nästan inget när jag fick hem dom...de åt bara lite torrfoder och sen spottade de ut resten de inte ville ha...nu äter de nästan vad som helst....just nu så har jag fårr dem att äta fryst artemia vilket jag tycer är skitbra så att de får lite variation......det jag gjorde var att testa lite varje dag att ge dem artemia ...sen efter nån dag så åt dem de :D
#10 - 20 mars 2007 20:06
min var nödbjudd (fick smula jättefint) och bara vissa flingor gick ner

de har nu lärt sig att antingen äter man det som bjuds eller så är man utan:D
fyra barn här*asg*

de är dessutom nu heltokiga i maltabletterna:D
#11 - 21 mars 2007 01:15
har läst någonstans att man ska äkta röda mygglarver och kampisar. Minns inte vart jag hittade infon men de nämnde att de ite kunde bryta ner dem ordentligt och kan få stopp i magen. Mina älskar cyklops, artemia och torkade svarta mygglarver & levande vita.
#12 - 24 mars 2007 10:37
Har du provat Räkmix?

Tycker du kan testa räkmix. Det ska finnas någonstans här på sidan där det står hur man gör. :D
Det ska gå till kampfiskar! Själv har jag inte hunnit testa det, eftersom jag köpte min Kamphane igår...
Lycka till nu, och ha det bäst! [:-131]
#13 - 25 mars 2007 17:10
Gick in till affären där ja köpte dem och frågade vad de matade dem med. De matade alla sina kampfiskar med röda mygglarver, så jag köpte en karta med sådana. Nu äter han hur mycket som helst, får nästan akta så han inte äter ihjäl sig :D Haha
#14 - 25 mars 2007 17:15
nygren_91_ skrev:
Gick in till affären där ja köpte dem och frågade vad de matade dem med. De matade alla sina kampfiskar med röda mygglarver, så jag köpte en karta med sådana. Nu äter han hur mycket som helst, får nästan akta så han inte äter ihjäl sig :D Haha

jag litar inte på röda mygg......tycker inte att det är nått bra foder
#15 - 18 april 2007 17:10
Jag tycker att det har funkat jättebra. Alla fiskarna älskar det, och det blir minimalt med "skräp" efter dem.
#16 - 18 april 2007 18:12
nygren_91_ skrev:
Jag tycker att det har funkat jättebra. Alla fiskarna älskar det, och det blir minimalt med "skräp" efter dem.

inga röda mygg här inte ( inte efter vad jag har hört om dem).
Mina kampisar äter frysta vita mygglarver, vanligt flingfoder, yngel av black molly & guppy och räkyngel
#17 - 22 april 2007 23:40
Började med vita mygg och levande artemia och det gillade mina imbellisar, sen läste jag att mygg inte innehåller så mkt näring egentligen så jag kollade lite efter annat. Hittade Hikari Betta Bio-Gold hos Akvarieleasing, var lite trögt första dagarna innan fiskarna fattade galoppen. Nu är de väldigt förtjusta i pelletsarna och det är lätt att dosera. Så fort de ser påsen så blir de ivriga.

Vet inte hur fodret funkar över tid har bara provat det en månad ungefär. Litar på att det är ett bra helfoder och så blir det artemia som komplement när jag får lust!

Röda mygglarver kan jag inte se någon mening med, tvärtom, om nu inte fiskarna endast tar just dessa, allergiframkallande för skötaren och annat skit, har jag läst, här på Z och på andra ställen.
#18 - 6 maj 2007 07:18
larsb skrev:
Har en hane och tre honor i ett 40liters.

Dom äter bara mygglarver svarta,röda och vita.

Klarar dom sig på att bara äta mygglarver.

Har provat en massa annat foder men det äter dom inte.

Jag kör med Aquaels ActiBetta, en torrmix av plankton, röda mygg och krill som han tycker smakar godis ser det ut som..

Annons