Kampfisk och?

#1 - 17 augusti 2008 13:42
Hejsan ! Nu har jag köpt ett 100 liters akvarium som jag ska ha en kampfisk i ! :) Jag ska ha svart och vit sand och ganska mycket växter och några rötter i !

Jag ska ha en kampfiskhane i akvariumet och en kampfiskhona som jag kommer flytta till mitt 60 liters akvarium efter parnigen!

Min fråga !

Vad kan jag ha för fisk i akvariumet med kampfiskarna? Jag hade tänkt mig en några tetror, men alla förslag är välkommna!

Kam man ha både kampfiskar och Dvärggurami i samma akvarium?

Mvh Simon
#2 - 17 augusti 2008 16:13
Dvärggurami är en väldigt trevlig fisk, har ingen aning om vad kampfisken tycker om guramins fina känselspröt dessutom är dvärgguramin väldigt känslig till vattenkvaliten.

Tetror är väldigt trevliga och kommer i alla former, tyvärr har jag hört att neontetror också är känsliga men det hindrar förstås inget men det kan vara bra att veta.

Skulle föreslå någon bottenlevande fisk, finns massor att välja mellan.

:)
#3 - 17 augusti 2008 16:16
Okej tack :) Men Jag tror det blir såhär går det?

1+1 Kampfisk
20-30 neontetror
1-2 ancistrus ( Egna yngel )

Blir det för mycket fisk eller får det plats mer gärna förslag ?! Mvh Simon
#4 - 17 augusti 2008 16:26
Simon--B skrev:
Okej tack :) Men Jag tror det blir såhär går det?

1+1 Kampfisk

20-30 neontetror

1-2 ancistrus ( Egna yngel )

Blir det för mycket fisk eller får det plats mer gärna förslag ?! Mvh Simon

Det kan gå lite vilt till vid lek med Kampfiskar och man rekomenderar minst 2 honor per hane. Annars är det lagom mängd fisk du tänkt. Leken är alltid orosmomentet i sällskapskar dock. Du får helt enkelt chansa och se.
#5 - 17 augusti 2008 16:28
Två honor brukar behövas. Annars ser det bra ut. Men jag vet inte om kampfiskarna kan bli lite aggresiva när dom leker?

Tillägg Nina var som vanligt före. ;)
#6 - 17 augusti 2008 16:29
Okej men jag ska inte ha honan och hanen i samma akvarium bara vid parning :) Men vad menar du med orosmomentet? Haha Mvh Simon
#7 - 17 augusti 2008 16:47
Simon--B skrev:
Okej men jag ska inte ha honan och hanen i samma akvarium bara vid parning :) Men vad menar du med orosmomentet? Haha Mvh Simon

Jag menar att det alltid är en chansning att ha fiskar att leka i ett sällskapskar ;)

Det här att du endast tänkt ha honorna i vid lek gör ju inte saken bättre eftersom det är då de är aggressiva :p, men du får helt enkelt testa dig fram. Eftersom du har två akvarium kan du ju alltid flytta tillbaka honorna om det skulle vara några problem.
#8 - 17 augusti 2008 16:50
Nina82 skrev:
Jag menar att det alltid är en chansning att ha fiskar att leka i ett sällskapskar ;)

Det här att du endast tänkt ha honorna i vid lek gör ju inte saken bättre eftersom det är då de är aggressiva :p, men du får helt enkelt testa dig fram. Eftersom du har två akvarium kan du ju alltid flytta tillbaka honorna om det skulle vara några problem.

Men om man bara har en hona i 60 litaren och sätter henne i 100 litaren när han byggt skumbo kan det väl inte bli några problem?

Men kan man ha både kampfiskar och Gurami i samma kar? Mvh Simon
#9 - 17 augusti 2008 17:15
Simon--B skrev:
Men om man bara har en hona i 60 litaren och sätter henne i 100 litaren när han byggt skumbo kan det väl inte bli några problem?

Men kan man ha både kampfiskar och Gurami i samma kar? Mvh Simon

Hmm.. Vet inte om du gör det lite väl enkelt för dig nu [:o]..

1. Kampfiskhanen bygger skumbo i 100L (vilket inte ens är säkert om han inte har en honor i samma kar, eller ??)
2. Du släpper i honan men tänker inte på att hon kanske inte är romstinn just vid det tillfället.
3. Hanen jagar honan näst intill till fördärv ibland för att komma åt att krama ut hennes rom ??

Nu ska det tilläggas att jag aldrig haft Kampfiskar till att leka utan detta är endast vad jag snappat upp i forumet. Är inte alls säkert att jag har rätt men vad jag förstått så är det inte helt enkelt att odla Kampfisk i sällskapskar.

Låter det vara osagt om Kampfisk och Gurami går ihop eftersom jag aldrig testat. Hoppas någon annan kan svara.
#10 - 17 augusti 2008 17:21
Okej men jag funderar på att ha dvärggurami istället för kampfisk! Är det lättare att odla på dem eller är det samma ? MvH Simon
#11 - 17 augusti 2008 17:25
Simon--B skrev:
Okej men jag funderar på att ha dvärggurami istället för kampfisk! Är det lättare att odla på dem eller är det samma ? MvH Simon

Hoppas någon annan hjälper dig i denna frågan för jag har inte så stor pejl, tyvärr.
Har Dvärgguramipar men de har inte gjort en tillstymmelse till lek under det halvåret vi har ägt dem iaf. Tror inte honan är riktigt könsmogen än dock.
Hoppas du får svar på dina frågor och lycka till :)
#12 - 17 augusti 2008 18:14
Tack Nina :) Jag hoppas med någon kan ge mig råd :) Mvh Simon
#13 - 18 augusti 2008 13:49
Kan någon hjälpa mig?

Fungerar detta i 100 liter?

1+3 kampfiskar
20-30 neontetror¨
1-2 ancistrus malar ( Egna yngel )
#14 - 18 augusti 2008 19:23
Vet någon förlåt om jag tar upp tråden men jag ska till affären imon ! Mvh SImon
#15 - 18 augusti 2008 19:39
Det kommer funka men ingen kan med säkerhet säga hur det kommer se ut när dina Kampfiskar leker. Kanske blir din hane av med alla sina fenor eller så blir en hona jagad till döds men i bästa fall fixar de det galant.

Varför är du tvungen att ha honor? Hanen räcker väl, eller?
#16 - 18 augusti 2008 19:47
Nina82 skrev:
Det kommer funka men ingen kan med säkerhet säga hur det kommer se ut när dina Kampfiskar leker. Kanske blir din hane av med alla sina fenor eller så blir en hona jagad till döds men i bästa fall fixar de det galant.

Varför är du tvungen att ha honor? Hanen räcker väl, eller?

Samtidigt vill man ju att hanen ska ha honor att leva och ha sköna stunder med. Alltså det känns ju bättre om man vet att hanen får det bra där och inte är ensam. =)
#17 - 18 augusti 2008 19:56
JojjeN skrev:
Samtidigt vill man ju att hanen ska ha honor att leva och ha sköna stunder med. Alltså det känns ju bättre om man vet att hanen får det bra där och inte är ensam. =)

Blanda inte in mänskliga känslor i akvaristiken :D. Det funkar inte riktigt så i fiskvärlden. En Kampfiskhane lever ett fullgott liv även utan honor och lider inte nämnvärt för det :p
#18 - 19 augusti 2008 05:13
Min kamfisk lever med 3 honor, några platy några rosen tetror och en mal. Funkar hur bra som helst.
#19 - 19 augusti 2008 05:21
Nina82 skrev:
Blanda inte in mänskliga känslor i akvaristiken :D. Det funkar inte riktigt så i fiskvärlden. En Kampfiskhane lever ett fullgott liv även utan honor och lider inte nämnvärt för det :p

Men det är svårt att inte tänka så. =)
#20 - 19 augusti 2008 12:57
Okej tack :) Jag börjar utan honor och sen kanske jag köper 2 honor och chansar annars får dem vara med mina guppy i 60 litaren :) Men börjar med en kampfiskhane och 20-30 neoner Mvh Simon Tack för hjälpen :)
Bilagor:
#21 - 29 augusti 2008 19:28
Vi har barber ihop med våran kampfisk och det fungerar jättebra:)
Bilagor:
#22 - 29 augusti 2008 19:31
Säg inte att du har tryckt ner BÅDE kampfisk OCH barber i ditt 35 liters? En kampfisk var ju illa nog!
#23 - 29 augusti 2008 19:44
Ja det har jag och det fungerar alldeles utmärkt, Tycker synd om den enstaka Kampfisken du lär ha alldeles ensam i ett 63 liters kar

eftersom enligt dig själv det inte går att ha kampfiskar i så små akvarium.
#24 - 29 augusti 2008 20:18
Ja, du tycker det funkar brAa för dom inte biter!

Men barber är stimfiskar som bara mår bra om dom är flera, och har du flera barber så antingen blir vattenkvaliten dålig, eller så blir det "garderob metoden" igen.

Alltså kan dom på inga villkor trivas.

Men det är dina fiskar som du behandlar hur du vill, dock inte rätt att ens påstå att du själv tror dom mår bra.

Och dina 5 guppies går väl inte också i 35 liters skålen?

Jag har ingen ensam kampfisk, jag har ingen kampfisk överhuvudtaget, men jag vet vad kampfiskar behöver för att trivas.
#25 - 29 augusti 2008 21:28
JojjeN skrev:
Ja, du tycker det funkar brAa för dom inte biter!

Men barber är stimfiskar som bara mår bra om dom är flera, och har du flera barber så antingen blir vattenkvaliten dålig, eller så blir det "garderob metoden" igen.

Alltså kan dom på inga villkor trivas.

Men det är dina fiskar som du behandlar hur du vill, dock inte rätt att ens påstå att du själv tror dom mår bra.

Och dina 5 guppies går väl inte också i 35 liters skålen?

Jag har ingen ensam kampfisk, jag har ingen kampfisk överhuvudtaget, men jag vet vad kampfiskar behöver för att trivas.

Barber fungerar hur bra som helst med kampfiskar.. Jag har min hane tillsammans med 5 guldbarber och 7 platys. Ingen tillstymmelse till att dom vantrivs?

Sen när du skriver "och har du flera barber så antingen blir vattenkvaliten dålig, eller så blir det "garderob metoden" igen."
Påstår du att barber gör vattenkvaliten dålig?
#26 - 30 augusti 2008 05:20
streezz88 skrev:

Påstår du att barber gör vattenkvaliten dålig?

Ja, om dom lever i ett 35 liters akvarium med 5 guppies och en kampfisk också, tillsammans gör dom det finaste vattnet till aquasoptipp.
#27 - 30 augusti 2008 09:00
JojjeN skrev:
Ja, om dom lever i ett 35 liters akvarium med 5 guppies och en kampfisk också, tillsammans gör dom det finaste vattnet till aquasoptipp.

men då är det ju inte barbernas fel.... Det är ju inte dom som gör det till dåligt vatten.. det blir ju alla fiskar tillsammans, och inte enbart barber!
#28 - 30 augusti 2008 09:25
streezz88 skrev:
men då är det ju inte barbernas fel.... Det är ju inte dom som gör det till dåligt vatten.. det blir ju alla fiskar tillsammans, och inte enbart barber!

SJälvklart inte bara barbernas fel, men om inte barberna hade varit där så hade det väl självklart blivit mer plats och mindre skit?

Dessutom vet vi inte ens vilka barber det är, och därmed inte hur mycket plats dom tar eller skitar ner.
#29 - 30 augusti 2008 11:05
JojjeN skrev:

Jag har inte guppiesarna i samma akvarium nej.
#30 - 30 augusti 2008 11:06
JojjeN skrev:
SJälvklart inte bara barbernas fel, men om inte barberna hade varit där så hade det väl självklart blivit mer plats och mindre skit?

Dessutom vet vi inte ens vilka barber det är, och därmed inte hur mycket plats dom tar eller skitar ner.

Om du inte ens vet vad det är för fisk jag har, varför har du då öppnat din mun?
#31 - 30 augusti 2008 11:12
Den här diskussionen tycker jag att ni kan ta via PM... Inget som intresserar oss andra.. Iaf inte mig ;)
#32 - 30 augusti 2008 11:21
Nina82 skrev:
Den här diskussionen tycker jag att ni kan ta via PM... Inget som intresserar oss andra.. Iaf inte mig ;)

Dom har nu äntligen svarat på PM, så ingen mer offtopic nu, vi tar det genom PM
#33 - 30 augusti 2008 14:31
Jag har mina kampfiskar tillsammans med några stora amonräkor och kardinalfiskar. Det simmar även runt två galaxy i karet som får vara i fred. det blir dock varken rom eller yngel då kampfiskarna är för glubska och "smarta" (sett hur de lägger sig i bakhåll när kardinalfiskarna leker och kastar sig över rommen).

det funkade inte med äpplesnäckor i karet då den enna kampfiskhonan blev som "tokig" i honom
#34 - 30 augusti 2008 17:40
Lazarus: Tokig. Hur tokig? :)
#35 - 30 augusti 2008 17:57
Om du skall ha lek på kampfisk så är det bara en hona åt gången som gäller. Men som Nia säger så kanske inte honan är romstinn just då och då kan det vara bra att ha flera honor att byta om med. Men man kan inte leka allt för många gånger för både hona och hane måste få vila.
#36 - 30 augusti 2008 20:07
SJonsson skrev:
Lazarus: Tokig. Hur tokig? :)

Tokig som i "can I have a bigger plate pleas?" Hon försökte nafsa i sig utav honom som att hon aldrig sett mat förut.
#37 - 31 augusti 2008 15:09
Okej vad många bra svar jag fick i helgen men nu är mina kampfisk drömmar förstörda :S För min hona har bitit av alla hanens fenor nu under helgen :S Tycker så synd om honom så nu går han med guppyna i 60 litaren Mvh Simon
#38 - 31 augusti 2008 15:17
Inte kul att bli av med sina långa fina fenor. Min hane blev av med sina i fredags efter att han blivit jagad av "sina" 3 honor under natten :(:(
#39 - 31 augusti 2008 15:19
Ricci skrev:
Inte kul att bli av med sina långa fina fenor. Min hane blev av med sina i fredags efter att han blivit jagad av "sina" 3 honor under natten :(:(

Tråkigt :(
#40 - 31 augusti 2008 16:32
Simon--B skrev:
Okej vad många bra svar jag fick i helgen men nu är mina kampfisk drömmar förstörda :S För min hona har bitit av alla hanens fenor nu under helgen :S Tycker så synd om honom så nu går han med guppyna i 60 litaren Mvh Simon

Måste du odla på kampisen då? Räcker det inte bara med hanen?
Lovar han håller sig fin då! :)
#41 - 31 augusti 2008 19:13
Måste få hålla med streezz här.=) Antar det är själva "uppfödningen" av yngel du tycker är kul, men den är nog likadan som med guppies. ;)
#42 - 1 september 2008 14:10
Jaa jag tycket det är kul om det blir lite yngel men får väl ge upp dem tankarna Mvh Simon
#43 - 1 september 2008 17:47
Man ska inte behöva ge upp hela idén helt och hållet men kanske lägga den på is. Tror det bästa är att lära känna Kampfiskens betéende innan man sätter igång. Sen får man nog gå in för odlingen med hull och hår ;). Köra med speciella odlingskar och verkligen ha pluggat, pluggat och pluggat innan man sätter igång :)

Ett projekt för framtiden kanske ;)
#44 - 1 september 2008 17:56
Nina82 skrev:
Man ska inte behöva ge upp hela idén helt och hållet men kanske lägga den på is. Tror det bästa är att lära känna Kampfiskens betéende innan man sätter igång. Sen får man nog gå in för odlingen med hull och hår ;). Köra med speciella odlingskar och verkligen ha pluggat, pluggat och pluggat innan man sätter igång :)

Ett projekt för framtiden kanske ;)

kanske de :P Haha
#45 - 1 september 2008 18:58
Simon--B skrev:
kanske de :P Haha

Haha dethär är ett sånt tillfälle där du likväl kunde skrivit "Eller inte" under, för precis så lät det nästan. xD
#46 - 1 september 2008 19:03
Det jag skrev ägnar jag till alla som skaffar Kampfiskhane till sitt sällskapsakvarium och funderar på att skaffa honor till honom.

Vill man som nybörjare ha yngel tycker jag man borde börja med levandefödare eller lättare ciklider tex. Självklart kräver även dessa att man pluggar men enskilda odlingsakvarier behövs ju inte direkt till dessa.
#47 - 1 september 2008 19:04
Men så menade jag absolut inte men jag är inte den personen som vill vänta och ta tid på mig jag vill hälst bara få det gjort.jag vet att det inte äör så bra men får se hur det blir :) Mvh Simon
#48 - 1 september 2008 19:07
Jag vet att detta inte tillhör denna tråden men på min fiskmatburk står det att man ska mata fiskarna så länge dem äter men inte längre än 5 minuter :S Jag matar bara min amed några nypor. Vad ska jag göra ? :P Mvh Simon
#49 - 1 september 2008 19:10
Simon--B skrev:
Jag vet att detta inte tillhör denna tråden men på min fiskmatburk står det att man ska mata fiskarna så länge dem äter men inte längre än 5 minuter :S Jag matar bara min amed några nypor. Vad ska jag göra ? :P Mvh Simon

Det skulle nog bli lite för mycket. Mata du som du gjort och känns rätt. Har du inga bottenbökare ska det ju helst aldrig nå botten.
#50 - 7 september 2008 10:23
Jag har en neontetra med mina kampfiskar, han är lite feg, men annars mår han jätte bra. =)
Bilagor:
#51 - 7 september 2008 11:54
Jag har en neontetra med mina kampfiskar, han är lite feg, men annars mår han jätte bra. =)

Du vet väl att tetror är stimfiskar ;)

Annons