Kampfisk ihop med vad?

#1 - 26 mars 2008 13:39
Hej!:)

Jag har självkampfisk, men min kompis ska också ha det.
Nu frågar kompisen mig vilka fiskar man kan ha ihop med kampisarna.:confused:

Jag själv har ju bara malar och en räka, det går ju jättebra :D, men det är nog inte precis vad kompisen vill ha.:p

Kan ni ge mig tips på vad man kan ha tillsammans med kampfiskar?:confused: Jag vågar inte lova min kompis något, som sedan blir helt fel.:(
#2 - 26 mars 2008 13:48
Svårt att svara på det utan att veta hur stort akvariet är.

Du vet väl att räkor inte gillar att vara ensamma?
#3 - 26 mars 2008 14:19
Generellt, alltså utan att ta hänsyn till hur stort akvariet är, så skulle jag säga lugna fiskar med inte allt för stora stjärtfenor/"slöjor". Kampfiskhanar kan vara ganska aggressiva mot fiskar med stora stjärtfenor, då de ibland tror att det är andra kampfiskhanar.

Det viktigaste när du köper en kampfisk, för att få den att fungera ihop med andra fiskar, är att välja en som i affären bor ihop med andra fiskar, alltså inte en fisk som simmar ensam i en liten skål/akvarie.
#4 - 26 mars 2008 16:49
Generellt, alltså utan att ta hänsyn till hur stort akvariet är, så skulle jag säga lugna fiskar med inte allt för stora stjärtfenor/"slöjor". Kampfiskhanar kan vara ganska aggressiva mot fiskar med stora stjärtfenor, då de ibland tror att det är andra kampfiskhanar.

Det stämmer att de kan vara aggressiva mot andra fiskar med långa fenor, men knappast för att de skulle tro att de andra är kampfiskar (de är ju inte dumma - en kampfisk skulle t ex inte para sig med en guppyhona ;)), utan för att de antagligen tolkar de stora fenorna som att de andra fiskarna försöker spänna sig och visa att de är stora och starka och gör anspråk på reviret (precis som de själva gör).
#5 - 26 mars 2008 22:30
Jag har kardinalfiskar ett litet stim på en 15st som sällskap till minna kampfiskar funkar bar, ger lite färg men inte så pråliga. just nu har jag även två pärlrasboras inakoderade och de verkar inte va några problem de heller förutom att de försvinner i grönskan då...

vill man ha större fiskar som sällskap till sin kampfisk så tycker jag att en 3-4 kamphornor är ett mycket bra alternativ. Honorna har mindre fenor och lite dovare färger men även med finns även med klarare färger...
Bilagor:
#6 - 27 mars 2008 08:25
Min fråga är: vilka fiskar är benägna att skada kampfiskens fenor?
Vad vet ni om detta? Lämpligt sällskap till min snygging, nån som inte jagar, inte biter osv.
Kardinalfisken låter intressant, fler förslag!
#7 - 27 mars 2008 08:48
Jag har endlers och körsbärsräkor tillsammans med min samt några äppelsnäckor och det funkar jättebra.
#8 - 27 mars 2008 10:07
svea skrev:
Min fråga är: vilka fiskar är benägna att skada kampfiskens fenor?

Vad vet ni om detta? Lämpligt sällskap till min snygging, nån som inte jagar, inte biter osv.

pärlrasboran är ett bra alternativ om du vill dra mot biotophållet då de kommer från Indokina de med (kardinalfisken är ju från Kina) har inte riktigt lika mycket färg men roligt mönster ser typ ut som pärlhöns : )
#9 - 27 mars 2008 10:09
gizmogirl skrev:
Jag har endlers och körsbärsräkor tillsammans med min samt några äppelsnäckor och det funkar jättebra.

för mig funkade det inte alls med äpplesnäckor, mina kampfiskar såg den som en enorm ambulerade skaldjurs buffé : (
#10 - 27 mars 2008 10:24
Lazarus skrev:
för mig funkade det inte alls med äpplesnäckor, mina kampfiskar såg den som en enorm ambulerade skaldjurs buffé : (
jag har nog en väldigt snäll kampfisk utom när det kommer till endlersyngel för de ryker men ok lite levande föda ibland ska han väl få ;).
#11 - 28 mars 2008 07:59
Jag vill höja ett varningens finger för platy, de ser missledande snälla ut men förödelsen på kampfiskens fenor var total..
De är tydligen kända fenbitare.
#12 - 28 mars 2008 22:05
Jag har svärdbärare, guppy och black molly ihop med en kampfiskhane. I början gnagde kampfisken på guppyhanens skjärt men nu verkar de gå bra ihop.
#13 - 3 april 2008 11:54
svea skrev:

Problemet är att kamfiskar är värmeälskare medens kardinalfiskar trivs vid betydligt lägre temperaturer.

Jag hade boraras merah i samma akvarium med 2 betta imbellis. Fast imbellis är ju mindre än vanliga kampfiskar. Men dvärgrasboror (boraras maculatus) borde funka.
#14 - 3 april 2008 11:56
gke skrev:
Jag har svärdbärare, guppy och black molly ihop med en kampfiskhane. I början gnagde kampfisken på guppyhanens skjärt men nu verkar de gå bra ihop.

Tror du inte kampisen blir stressad av svärdbärarnas aktiva temperament?
#15 - 4 april 2008 00:32
jag hade kampfiskar med dvärgguramis, neontetror, diamant/briljanttetraor, dvärgkulfisk, körsbärsräkor och amanoräkor.
dock var min kulfisk väldigt ung då har till och med sett den bita dvärgurami i rumpan.. den har blivit äldre å kaxigare:p
#16 - 2 maj 2008 23:10
Hej !
Tänk vad olika det är, jag har korallröda platy och
några andra platyn som jag kallar guldisar
( dem är guldfärgade med svarta stjärtar)
tillsammans med min kampfisk och ingen rör någon.
Mina platy är väldigt snälla och likaså kampfiskhanen.
Mitt kar är 190 L , det finns det förnärvarande.
Platy, diamanthuvad tetra,
3- fembands barber, 4- praktbotia , 4 malar o 2 pansarmalar.
Ingen biter eller låter någon annan inte äta.
Yngel ifrån platy har jag också.
Har jag ovanligt snälla fiskar ;)
Mvh Wilda
#17 - 4 maj 2008 14:56
Vi har kampfisk ihop med scalare, sorgmanteltetror, fjärilschiklider och pansarmalar, och dom låter den vara ifred och tvärtom. Han spänner sig för scalarerna ibland, men dom bryr sig inte, och han vågar aldrig fullfölja
#18 - 14 maj 2008 20:56
Kampfisk och mosaikgurami

Hej! Jag har ett 120 liters med bl a en kampsfiks och en mosaikgurami i. Nyligen dog kampisen, jag köpte en ny och det var rätt sä intressant att se hur den nye betedde sig mot Guramin. Tidigare har de två fungerat bra, de verkar ha hittat sina nischer i akvariet. Nu kom en ny kampis och guramin satte den genast på plats. Kampisen håller sig undan guramin, som helt klart bestämmer var skåpet skall stå. Efter drygt ett dygn verkar det lätta lit, kampisen har varit framme lite mer och även nosat försiktigt på guramin. Vilka individer!

Hälsningar,

Anna RS
#19 - 16 maj 2008 23:41
Kampfiskar slåss inte i lugn miljö!

Vi har 5 st kampfiskar, 5 st rubingurami, 5 st Äppelsnäckor, 7 st av de vanligaste malarna, 2 st kuliålar, 5 st neontetror i ett litet men 75cm djupt 8-kantigt akvarium med en stor svärdsplanta med ett stort skott ovanför samt endast en virvelström högst upp. Det har fungerat hur bra som helst under ett år. Det är två kampfiskhanar och tre tjejer inga slagsmål alls.
#20 - 17 maj 2008 06:51
Vändmal skrev:
Vi har 5 st kampfiskar, 5 st rubingurami, 5 st Äppelsnäckor, 7 st av de vanligaste malarna, 2 st kuliålar, 5 st neontetror i ett litet men 75cm djupt 8-kantigt akvarium med en stor svärdsplanta med ett stort skott ovanför samt endast en virvelström högst upp. Det har fungerat hur bra som helst under ett år. Det är två kampfiskhanar och tre tjejer inga slagsmål alls.

Hur stort akvarium har du? Nyfiken.

Jag hade i min hanne tillfälligt i det stora karet på 110L. Honan som jag har där (kampfisk alltså) moppsade upp sig rejält mot hannen. Mina fjärilsciklider har småjagat min hona tidigare och nafsat henne i fenorna. Fjärilarna ville visa upp sig för hannen men gjorde ingenting mot honom.
#21 - 18 maj 2008 20:18
Skaffa fler …

Akvariet är bara på ca: 50 liter, ett som man kan gå runt.

Min erfarenhet är:
• fler kampfiskar
• mindre utrymme
• djupare akvarium
• tätare växtlighet
… ju mindre allvarliga bråk.

Andra kan ha andra erfarenheter, men det är min.
#22 - 13 juni 2008 11:18
oj.. det måste vara ett otroligt segregerat akvarium du har.. dina uppgifter strider tvärt emot mina erfarenheter där max en kampfisk i ett kar går.. annars blir det darwinism så det smäller om det..
#23 - 18 juni 2008 18:59
Jag har min ihop med 2 kamphonor, en ancistrus , 6 amanoräkor och 2 hornsnäckor. Funkar bra. Alltid när jag lagt i något nytt har han jagat dem i början men sen har han "accepterat" dem efter någon dag.

Det enda problemet är väl lite att räkorna inte är schyssta mot malen. Hade i början en kamphona till men hon var en riktig elaking, gav sig på räkorna.
#24 - 7 juli 2008 09:52
När att kommer fram så kan man inte säga någon fisk som kommer funka med kampfisken med 100% säkerhet
#25 - 7 juli 2008 10:45
Jag har en kampfisk i ett 30L akvarie tror jag det är, och han ser lite ensam ut, vad kan jag ha för fiskar tillsammans med honom och hur många?
#26 - 24 september 2008 13:36
Guppie skrev:
Jag har en kampfisk i ett 30L akvarie tror jag det är, och han ser lite ensam ut, vad kan jag ha för fiskar tillsammans med honom och hur många?

Det finns nästan inga fiskarter alls som trivs i 30 liter. Även kampfisken borde haft större. Dessutom är det inte tillåtet enligt svensk lag att hålla fiskar i akvarier på mindre än 40 liter.

Annons