Kampfisk i ett halv liters kar

#1 - 7 oktober 2006 14:44
Var i Malmö i dag och tittade runt lite på akvarieaffärer såg då att dem sålde halvliters akvarium ca,såg mer ut som en genomskinlig glassak som man har värmeljus i där simmade en Kampfisk i och det sålde dem till folk som ville ha det.Såg väldigt märkligt ut då hon sade att det räcker för en kampfisk blev jag fundersam,måtten var nog 10cm bredd-10cm höjd ca.Några synpunkter??
#2 - 7 oktober 2006 14:59
:O det är väl för litet? dom vill väl ha ca 50L ? :O
#3 - 7 oktober 2006 15:05
Det var ingen tillfällig lösning bara? Pga platsbrist??
#4 - 7 oktober 2006 15:12
Ja, kampfisk hålls ibland så, för att de överlever.
Det är inte ett bra eller naturligt sätt att hålla kampfisk. Innan nån nu börjar berätta för mig att kampfisk naturligt lever i små vattensamlingar: ja, det stämmer. Men med "liten vattensamling" i naturen pratar vi om ett par hundra liter, oftast *mycket* mer.
#5 - 7 oktober 2006 15:33
rödtoppen skrev:
Det var ingen tillfällig lösning bara? Pga platsbrist??
Absolut inte det såldes så för att ha kampfisk i.
#6 - 7 oktober 2006 16:50
Usch vad konstigt.. Alltså, visst överlever de, men man måste ju ta med i beräkningarna i vilken form de överlever..

Är inte trevligt eller bra och låter hemskt! När man odlar har man ju, i alla fall jag, dem i små bunkar men det är ju högst tillfälligt..
#7 - 7 oktober 2006 18:12
Vissa gör allt för att tjäna pengar.

Kan inte låta bli att tänka lite på de här nya "tavelaktiga" väggakvarierna med ett djup på hela 10cm, bredd kanske 40cm och höjd ca 60. Blir inte mycket yta att simma i det heller. Och hur gör man rent praktiskt gör för att sköta det... inte mycket till öppning i toppen? Men ok, det är bättre än värmeljusburkar för kampfiskar...
#8 - 7 oktober 2006 18:22
De tavelakvarier jag sett har haft ett djup på 17 - 25 cm, och det minsta hade en volym på cirka 60x volymen hos ett kampfiskglas. Så ja, de är bra mycket bättre.
#9 - 7 oktober 2006 18:29
17-25 cm låter ju hyfsat jämfört med vad jag såg - var förresten i en hotellreception i Stockholm. Vackert blickfång måste väl erkännas trots allt. Och hellre det än en glaskub med kampfisk på disken...
#10 - 7 oktober 2006 18:49
I dem väggakvarierna som finns är det rätt så många mått som finns på marknaden som kan välja på men i regel är djupet i det minsta laget
#11 - 12 oktober 2006 07:58
stene skrev:
Var i Malmö i dag och tittade runt lite på akvarieaffärer såg då att dem sålde halvliters akvarium ca,såg mer ut som en genomskinlig glassak som man har värmeljus i där simmade en Kampfisk i och det sålde dem till folk som ville ha det.Såg väldigt märkligt ut då hon sade att det räcker för en kampfisk blev jag fundersam,måtten var nog 10cm bredd-10cm höjd ca.Några synpunkter??
Hej!Kunde inte undgå att läsa om den stackars Kampfisk som var i 'glassaken'.
Förstår din reaktion, om jag vore som du skulle jag påvisa att detta inte är lagligt! Enligt Akvarieföreningar ska man säga till innehavaren för affären vad man anser, för det är trots allt kunderna som har rätt att säga sina åsikter.
Man kan anmäla också, anonymt om man önskar det.Det finns lagar hur man ska hålla fisk.Fick höra en gång för ett tag sedan att det förekom att man sålde Kampfiskar i tekoppar!!!!!!!! Och det var en Zoo affär.Grymt!
Tyvärr handlar det om pengar för många, men någon gräns får det allt vara!
Jag tycker att det är viktigt att vi som är måna om våra kära fiskar ska breda ut information och våga säga ifrån på dessa djuraffärer som håller fisk på ett onaturligt sätt. Håller ni med om detta?
Jag själv har en tjusig långfenad blå Kamphane som blir 4 år snart.En underbar personlig varelse!

Annons