Nu har jag skaffatde första fiskarna, kampfisk, en hane och två honor. Hanen jagar en av honorna mycket, tyvärr, men jag har mycket växter, så de kan gömma sig lite. Något jag bör tänka på när det gäller kampfisk?
Har ingen erfarenhet av kampfisk utöver det jag läst i böcker, men jag skulle nog hört med affären jag köpte dom i om det är möjligt att byta/lämna tillbaka den mobbade honan. Om fisken är nyinsläppt så kanske han lägger av efter ett tag när stressen lagt sig, man kan pröva att mörklägga akvariet någon dag också...(väntar på inhopp av någon med svart bälte i kampfisk)
Kan oxå vara så att den här honan i själva verket är en hanne. Hannar som e riktigt lågt i rang kan maskera sig som honor. Råkade ut för det själv. Köpte en fin hanne i en affär och två honor i en annan affär. Trodde vi..
Allt gick bra när vi släppte ihop dem, men vi tyckte den ena honan var väldigt bitsk och hade aningen snyggare fenor än den andra. Dock korta fenor som honor ju har. Anade ugglor i mossen men de kom överens så vi lät dem vara.
Hur som helst dog hanen (lång historia) och honorna blev kvar. Fenorna har börjat växa ut och de har bildat skumbo och lever loppan tillsammans nu... :D
Jag har fått lära mig att ränder på kroppen är det säkraste sättet att se om det är en hona. Alla honor har ju inte så tydliga ränder, men om den har ränder så är det nog en hona.
Ränder kan finnas även på kortfenade hannar (Pla-khat eller hur det stavas), kolla efter en vit prick (äggläggningsröret) som rödtoppen säger så vet du om det är en hona eller hane. Ibland kan det lugna ner sej om man köper en hona till, men kampfiskar är riktiga personligheter så det är svårt att säga generellt... Dock brukar det finnas tydlig rangordning bland honorna, så om du lämnar tillbaka hack-kycklingen kommer troligtvis en annan hona ta över rollen. Mitt råd är nog att köpa en eller två honor till.
Lycka till!
/Erika
Haha, då har i alla fall jag fått lära mig något!
Alltså jag kunde lika gärna köpa mina fiskar i frysdisken på ICA och tina dem i micron, som att gå till djuraffären och fråga! Resultatet blir ungefär lika lyckat.
Som tur var har min fisk en tydlig "äggprick" iaf.
Du har inte svarat på hur stort akvariet är. Är det inte tillräckligt stort så att alla kampisar får plats för sina revir brukar det bli problem. Särskilt efter lek då hanen vill att honorna ska lämna hans revir.