kampfisk i 8

sagittarius
#1 - 29 augusti 2009 11:13
Hej!

Jag har min kampfisk en 8 liters skål, tills jag köper ett litet akvarium åt den... Undrar vad jag måste tänka på för att den ska leva.
Jag byter 3 liter vatten var 3:e dag (+ vattenberedare). Har även flytväxter åt den.

tack på förhand
#2 - 29 augusti 2009 13:40
Det du gör låter bra.
Tänk bara på att inte övermata den...firren skall ha käkat upp det du ger den på ca två minuter. Blir det matrester kvar efter den tiden, så var det för mycket käk.
sagittarius
#3 - 29 augusti 2009 22:51
Jens A. skrev:
Det du gör låter bra.

Tänk bara på att inte övermata den...firren skall ha käkat upp det du ger den på ca två minuter. Blir det matrester kvar efter den tiden, så var det för mycket käk.

aa...ok
men... jag kunde inte vänta... tyckte synd om firren. Åkte och köpte ett litet akvarium på 6 liter, fast med pump o allt. Men nu undrar jag hur ofta jag behöver byta vatten för denna? och hur mycket (1-1,5 liter)?

En annan sak du påpekade är maten... Finns det någon speciell mat för kampfiskar som hjälper till att förlänga fiskens fenor samt livslängd?

tack på förhand
#4 - 30 augusti 2009 06:47
6 liter?
#5 - 30 augusti 2009 12:27
Tror att han menar 60l, det skulle inte få plats med pump å sånt i ett 6liters:p
Bilagor:
sagittarius
#6 - 30 augusti 2009 19:38
Nej... det är faktiskt en 6 liters, med liten pump... Den är speciell för just kampfiskar...

Men hur ofta jag behöver byta vatten för denna? och hur mycket (1-1,5 liter)?

En annan sak är maten... Finns det någon speciell mat för kampfiskar som hjälper till att förlänga fiskens fenor och livslängd?

tack på förhand
#7 - 30 augusti 2009 19:59
Nej... det är faktiskt en 6 liters, med liten pump... Den är speciell för just kampfiskar...

Men hur ofta jag behöver byta vatten för denna? och hur mycket (1-1,5 liter)?

En annan sak är maten... Finns det någon speciell mat för kampfiskar som hjälper till att förlänga fiskens fenor och livslängd?

tack på förhand

Skulle du inte köpa ett akvarium? Om du tyckte synd om den nr den hade en 8 liters skål så är det väl ännu värre nu när han har en liten isoleringscell?
#8 - 30 augusti 2009 20:00
byta ungefär 2.5 liter vatten var 5 dag i det lilla akvariet. mata inte för mycket bara! kör på flingfoder till han om han nu tar det, annars så är djupfryst bra foder med.
sagittarius
#9 - 30 augusti 2009 20:15
macke_fisk skrev:
byta ungefär 2.5 liter vatten var 5 dag i det lilla akvariet. mata inte för mycket bara! kör på flingfoder till han om han nu tar det, annars så är djupfryst bra foder med.

OK... det låter ju jätte bra... tack för tipsen ;)
#10 - 30 augusti 2009 21:29
jag vill inte vara en sån som klagar och leker "besserwisser". [:-13] men jag tänker ändå nämna det här.
Ett 6 liters akvarium är andelens för litet för en kampfisk (för alla fiskar egentligen) att leva i under en lång tid. Du skrev att du ville den skulle få långa fina fenor och leva ett långt liv. Det kan den inte göra i ett litet akvarium.
Vill du att kampfisken ska må så bra som möjligt och leva ett långt, hälsosamt liv så skaffa ett större akvarium!
Om du tittar på artbeskrivningen här på zoopet (http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1) så står det att kampfisken ska ha ett akvarium på minst 40 liter och vara minst 35 cm långt. Det är minimumstorleken.
Med det menas att om man har den i ett mindre akvarium så kommer den inte må nå bra, inte växa ordentligt, inte få lika vackra färger eller långa fenor och dö i förtid.
Kampfisken kan också ha lätt att skada sina långa fenor i ett litet akvarium, om den blir skrämd eller så och då kan den lätt trasa sönder sina fenor. Dessutom om man har ett litet akvarium blir det lätt dålig vattenkvalitet och ett par trasiga fenor i dålig vattenkvalitet kan lätt leda till fenröta vilket inte är kul! [V]

Vill du att din kampfisk ska må så bra som möjligt och leva ett långt hälsosamt liv, skaffa ett större akvarium! ju större desto bättre ;)
Lycka till!
#11 - 31 augusti 2009 12:22
kampfiskar lever inte så långt liv ca 2-4år. dock är 6l för lite minst 20-30L för en ensam hane. med honor ca 50-60L.
Bilagor:
sagittarius
#12 - 31 augusti 2009 22:18
Dendär lilla akvariumet jag pratar om är köpt från djurmagazinet: http://www.akvariecenter.se/mobler/455100.php

Jag frågade om den är lämplig för en kampfisk... o då sa de att den är mer än lämplig. Att fisken klarar av att leva i små akvarier... Den var inte så billig heller... pröjsat 500:- för den.

Sen tyckter jag att den är fin o kompakt... åtminstone så har den en filter/pump...
Men jag har sett kampfiskar ha det mycket värre...

Såhär ser det ut hemma hos "PARIS"---->
" target="_blank">
#13 - 31 augusti 2009 22:42
Skaffa större.
Du kan lätt få ett komplett 60L för 5-600 kr.
#14 - 31 augusti 2009 22:44
Tycker du att han verkar kunna simma speciellt bra där? Har en kampfiskhanne som en kompis flickvän hade i mitt 325liter kar nu Den hade nog också 5.5 liter eller något liknande. Den kan ju inte simma något där! Det är ju som att sätta en människa i en isoleringsbur och sen låta den bo där i hela sitt lev. Ger du honom mat och så så klarar han sig nog ganska många år.
#15 - 1 september 2009 06:29
Dendär lilla akvariumet jag pratar om är köpt från djurmagazinet: http://www.akvariecenter.se/mobler/455100.php

Usch va hemskt :(
Hade lämnat tillbaka det, vilka lurendrejare [:(!]
Blir så arg när djurbutikerna lurar folk, borde finnas böter för sånt !!!
#16 - 1 september 2009 08:30
Tyvärr så måste du inse att djurmagasinet lurat dig grundligt om de rekommenderade ett så litet akvarium för en kampis.
Du måste oxå försöka inse att det du gör just nu är djurplågeri och därför får du väldigt många arga responser på ditt inlägg.
Hör med folk du känner, kolla blocket, sätt upp en lapp på närmaste konsum/mataffär och du kommer snart ha ett oehört billigt men mycket större akvarium till honom. Du kan då få plats med fler växter och framför allt gömställen.
Du kommer att ha möjlighet att ha bättre vattenkvalite och på så sätt längre livslängd.
Allra minsta till en ensam kampis är 20l, gå absolut inte under den volymen utan ta så stort du kan och får plats med!
Ditt lilla nuvarande kan du ju antingen lämna tillbaka eller ha några räkor i det?
Finns många snygga räkor.
Men sluta plåga din kampis, han mår inte bra! Du kan jämnföra det genom att sätta en hundvalp i en garderob...den lever, den äter, och den växer, men i slutändan kommer den vara deformerad och dö i förtid.
sagittarius
#17 - 1 september 2009 12:57
Jo jag skulle köpa ett större kar för firren, men jag har ont om plats hemma.
Annars så har jag ett till akvarium på 160 liter... Men där bor en annan kampis. Han bor där tillsammans med andra fiskar. Men den andra är mindre rörlig.
#18 - 1 september 2009 13:02
jag köpte den näst största ikea vasen till min kampfisk när han blev mobbad av resten av fiskarna. Han verkar vara överlycklig i sin vas och skummar riktigt mycket. Roliigt att se hur även kampfiskar kan bli sociala. kommer fram mot rutan när man kommer och växer. Fenorna har växt ut riktigt snabbt också :D
#19 - 1 september 2009 13:09
Sälj fisken då?
#20 - 1 september 2009 13:48
man ska i princip ALDRIG lita på djuraffärer!
att ha kampfisken i ett 6 liters akvarium är som att du skulle bli instängd i ett 10 kvm rum! inte så kul! skaffa ett större akvarium eller sälj fisken, även fast det är tufft att kanske sälja så mår fisken bättre av det!

du säger att du har sett kampfiskar som haft det värre, men bara för det betyder de ju inte att du har en BRA fiskhållning. Det finns nog fler som kampfiskar som har det bättre än din kampis än de som har de sämre.

däremot måste jag säga att "PARIS" var en otroligt vacker fisk!
#21 - 1 september 2009 13:53
Snap3 skrev:
jag köpte den näst största ikea vasen till min kampfisk när han blev mobbad av resten av fiskarna. Han verkar vara överlycklig i sin vas och skummar riktigt mycket. Roliigt att se hur även kampfiskar kan bli sociala. kommer fram mot rutan när man kommer och växer. Fenorna har växt ut riktigt snabbt också :D

Hur många liter är den på?
Har också tänkt att skaffa mig en vas. fast med miniguramisar istället för kamphane:)
#22 - 1 september 2009 16:18
Djuraffärer borde skärpa sig, bara för att en fisk "klarar" av att bo i en liten liten burk så är det ju inte vad den ska ha. Själv blev jag lurad att ha 2 golden och 2 demasoni i mitt 80l kar. De var lekpar sa han, och jag som är nybörjare nickade glatt och tyckte det lät ju bra. De fiskarna tog de snällt emot i en annan affär som bara är inriktad med akvarium, så jag fick byta mot annan fisk. Den första djuraffären går jag aldrig mer till. Där hade de kampfiskar i små små fyrkander , ca 7x7cm bredvid varandra. Deras fenor var inte alls stora och de låg bara apatiskt i varsit hörn. Usch..

Annons