Tack för ditt snabba svar JojjeN!
Ja, jag kanske ska odla längre fram men det får nog bli när jag skaffat mig ett större akvarium. Måste man ha haft honan och hanen i samma akvarium innan leken eller funkar det om man flyttar över två fiskar som aldrig har träffats i ett "lek-akvarium"? Och efter leken kan dom vara i samma akvarium då (honan och hanen alltså inte ynglena och dom vuxna)?
/hampelurum
så här skrev jag i ett annat inlägg om odling, citerar mig själv
[COLOR=Green]''odling av kampfiskar är lätt! skaffa ett odlings kar på 20-40L med 10-20cm högt vatten. i det karet har du mycket flytväxter och en temp på ca 25-27c, ingen sand! bara vatten och flytväxter. göda upp hanen och honan innan. flytta över hanen till ''odlingskaret'' och låt han bygga ett bra skumbo sedan flyttar du över honan. är allt rätt så kommer dom snart börja leka, och det går till så att honan kommer fram till hanen och ''vänder'' på hon och så kommer rommen ut och så släpper han honan och tar upp äggen och tar in dom i skumboet. detta pågår under en tid på 3tim till en dag. när dom har lekt klart så tar du veck honan. sedan tar det 24tim till 3dagar innan ynglen kläcks, när dom kläcks så tar du veck hanen. du matar ynglen med infusorier,toffeldjur finns att köpa här
http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=975&page=1 eller annat foder för väldigt sdmå yngel.
när ynlgen blir större kan du ge dom nykläckt artemia eller ner smulat flingerfoder eller annat smått. håll rent hos ynglen och sedan ser du hur dom blir större. längre fram får du separera hanarna och ge dom större kar.''[/COLOR]