Kampfisk hane + filterflöde

Gäst
#1 - 29 juni 2016 18:46
Hej alla glada akvarister!

Jag är relativt ny och oerfaren inom akvarievärlden och därför vänder jag mig till er för lite råd i en fråga.

Jag har 2 stycken 60L kar med varsin betta hane i. I bägge karen är det ett eheim pick-up 60 innerfilter. De hävdar att man ska kunna reglera flödets kraft, men jag tycker inte att det minskar, snarare huruvida det kommer i en koncentrerad stråle, eller om det kommer i ett vidare utlopp.

Jag behöver nu lite tips på hur jag ska försöka dämpa flödet! Vill inte se mina hanar ligga o trycka precis bakom pumpen för att de annars flyger omkring med sina vackra fenor.
Jag har redan vart och köpt större o högre växter för att försöka dämpa lite, och det har hjälpt en del, men absolut inte tillräckligt för min smak.

Vad tycker ni? Har ni några bra tips?

Tacksam för svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 juni 2016 18:49
Kan du inte rikta utblåset mot en av glassidorna - det brukar dämpa farten rejält.
Gäst
#3 - 2 juli 2016 08:21
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2357207]Kan du inte rikta utblåset mot en av glassidorna - det brukar dämpa farten rejält.
[/QUOTE]

Ja det går att göra, jag upplever dock att det då blir ett kraftigare flöde ner utmed och sedan ut längre ner i akvariet, men det kanske inte påverkar lika starkt då?
#4 - 2 juli 2016 16:03
Jag säger bara en enda sak, ut med pumpen och skit i den.
Kampfiskar tycker bättre om att inte ha pump än att ha en och med bara en fisk i varje akvarium på den volymen (om det nu är så) så är pumpen totalt onödig.
Gäst
#5 - 4 juli 2016 12:04
[QUOTE=pikachu;n2357269]Jag säger bara en enda sak, ut med pumpen och skit i den.
Kampfiskar tycker bättre om att inte ha pump än att ha en och med bara en fisk i varje akvarium på den volymen (om det nu är så) så är pumpen totalt onödig.[/QUOTE]

Du menar att det räcker med vattenbyten då för att hålla efter i akvariet? Bör jag tänka på något isåfall med rötter/växter?
#6 - 4 juli 2016 12:46
Om du bara har kampisen, växter, snäckor eventuellt räkor så har du ett så pass självgående att vattenbyte enbart behöver göras typ 1ggr i halvåret om än så ofta. ;)
Det lilla kampisen och eventuella räkor bajsar hålls utan några som helst problem efter av växter och snäckor. ;)
Du kan tom ha i smårasboror som boraras naveus utan att du kommer att få några som helst problem. :)
#7 - 12 juli 2016 07:26
[QUOTE=pikachu;n2357341]Om du bara har kampisen, växter, snäckor eventuellt räkor så har du ett så pass självgående att vattenbyte enbart behöver göras typ 1ggr i halvåret om än så ofta. ;)
Det lilla kampisen och eventuella räkor bajsar hålls utan några som helst problem efter av växter och snäckor. ;)
Du kan tom ha i smårasboror som boraras naveus utan att du kommer att få några som helst problem. :)[/QUOTE]

Var säger du om det 30 liter isf? Håller på och startar upp ett 30 liters som det går snäckor i just nu. Tanken är att det även ska bo en betta och lite körsbärsräkor där. Har bara haft räkor eller kört low tech tidigare så är dålig på pumpar. Den som följde med karet vart alldeles för kraftigt blås även riktad in i glaset så djuraffären har beställt en fluval nano som skulle vara bra "till räkor och känsligare fiskar".
#8 - 12 juli 2016 12:42
Kör utan pump däri också, en kampis och några få räkor ihop med massa växter ger mindre belastning än avbelastning. :P
Jag kör 1 kampis i ca 10l utan pump och det funkar utmärkt så. ;)
#9 - 12 juli 2016 22:45
Vore ju skönt om det funkar utan! Hur ofta och mycket vatten bör man då byta på 30 liter?
#10 - 13 juli 2016 20:25
Typ 1 ggr i månaden som absolut oftast skulle jag säga. :)
#11 - 13 juli 2016 21:19
[QUOTE=pikachu;n2357661]Typ 1 ggr i månaden som absolut oftast skulle jag säga. :)[/QUOTE]

Oj, så sällan? Hur stor mängd då?
#12 - 14 juli 2016 19:44
Ca 20-30%, det får man avgöra själv vad man anser blir bra. :)
Gäst
#13 - 15 juli 2016 11:23

Spelar det någon roll om det är stängt lock eller öppet?

Nu är filtrena avstängda, det bor enbart kampfisken, och så lite olika växter, ca 27 grader, är det för högt för växterna?
#14 - 28 juli 2016 15:33
27 grader är helt okej. :)
Gäst
#15 - 12 augusti 2016 07:30
I ena akvariet har jag nu fått väldigt mycket cyanobakterier på ytan. Gör lite tätare vattenbyten för att försöka få bort det. Andra tips?

I mitt 200L med olika tetror har jag också väldigt mycket av cyano på en punkt vid ytan, det klumpar liksom upp där. Har försökt få bort det flera flera gånger, o det vill inte. Vad ska man göra?
#16 - 13 augusti 2016 21:04
I alla akvarier där man tillför mat bör det absolut finnas någon form av cirkulation. Stillastående vatten blir fort dåligt och föruttnelseprocessen drar igång, ett exempel så att poletten trillar ner hos alla är om du du tänker dig att du fyller upp diskhon med vatten och lägger ner ett gäng smutsiga tallrikar och sen låter dem ligga där i några dagar så uppstår en illaluktande soppa och likadant blir det med ett akvarie där du stoppar ner mat. Cirkulerar du däremot vattnet så startas naturens alla processer för att återställa vattnet och har du bara ett bottensubstrat så kommer mängder av nedbrytningsbakterier att kolonisera den. Så se till att cirkulera ditt akvarievatten och det som påstås av vissa här att man kan strunta i allt det här och sen bara byta vatten ett par gånger om året är helt ute och cyklar!
#17 - 14 augusti 2016 17:50
Du kan inte likna ett akvarium med växter som tillför syre åt bakterierna nere i gruset med en diskhon, det var den bland de sämsta jämförelserna jag har varit med om i hela mitt liv.
Undrar vem i hela världen det är som är ute och cyklar (ursäkta att jag säger det), jag har 4 akvarier som är pumplösa och inte fan luktar de förruttnelse. ;)
Kan dessutom säga att jag i ena karet har dvärg guramier, indian gobys och honungsguramier som leker stup i ett + räkor som ynglar av sig som fan i ena av dessa, skulle det mått så dåligt som du verkar påpeka att pumplösa gör så borde ju allt i karet vara dött och inte fan simma runt med liv och energi så att det räcker och blir över. ;)
#18 - 14 augusti 2016 21:15
[QUOTE=pikachu;n2358766]Du kan inte likna ett akvarium med växter som tillför syre åt bakterierna nere i gruset med en diskhon, det var den bland de sämsta jämförelserna jag har varit med om i hela mitt liv.
Undrar vem i hela världen det är som är ute och cyklar (ursäkta att jag säger det), jag har 4 akvarier som är pumplösa och inte fan luktar de förruttnelse. ;)
Kan dessutom säga att jag i ena karet har dvärg guramier, indian gobys och honungsguramier som leker stup i ett + räkor som ynglar av sig som fan i ena av dessa, skulle det mått så dåligt som du verkar påpeka att pumplösa gör så borde ju allt i karet vara dött och inte fan simma runt med liv och energi så att det räcker och blir över. ;)[/QUOTE]

Du svarade en nybörjare med att det går bra att byta vatten ett par ggr per år, strunta helt i cirkulation.... vem är det som inte kan cykla;) Då får du väl vara så god att förklara och lära upp trådskapern precis hur det fungerar, eller hur!! Visst kan du klara dig med bara växter MEN då måste det vara mycket växter och växter som verkligen växer och mår bra annars belastar dem bara vattnet ytterligare. På 70-80 talet visste gemene man inget om nitrifikation i akvarier och vilken nytta ett filter kunde göra istället bytte man allt vatten ett par ggr per år men så dog både fisken och intresset för akvarium ut ganska fort också. Vi ska alltid lära ut vikten av regelbundna delvattenbyten, se till att ha en god filtrering och inte övermata våra akvarier och inte vräka ur oss -näää vattenbyten kan du glömma och skit i filtrering det behövs inte...
#19 - 15 augusti 2016 16:16
Om ts håller sig till enbart kampfisken, snäckor och eventuella räkor så behövs det inte direkt vetenskap för att lyckas i utrymme på 30l.
Jag har inte överdrivet mycket växter i något av mina 10l, i ena en dvärggurami hane på lite uppmatning och andra en permanent boende kamphane med lite snäckor som sällskap och det går väldigt bra må jag säga.

Men okej, hur mycket anser du att jag missade rent informellt som skulle kunna havera ts 30l utrymmen med så lite belastning?
Klart det kan bli galet fall ts ökar på belastningen i karet märkbart, men med så lite belastning så händer det inte mycket.
#20 - 30 augusti 2016 18:32
Kan instämma i det, ta bort filtren och pumparna. Filtrering sker i bottenmaterialet ändå, som dessutom har mycket större yta än vad som ryms i ett filter. Därmed bildas en liten cirkulation också, nedbrytning på botten innebär energi som blir värme som stiger.
Gäst
#21 - 8 februari 2017 14:15
Ni pratar mycket om bottensubstrat, jag har bara vanligt akvariegrus, räknar nästan med att det inte är detsamma?

Annons