Kampfisk Frågor

#1 - 2 september 2004 00:40
Hej
Är Kampfiskar svåra att ta hand om ?
Jag har läst lite och det låter som de trivs i små akvarium tex: 60 liter/100 liters men har även läst att de även trivs i 40 liters.
Kan detta stämma ?

Är de trevliga mot andra och passar de in hos de flesta fiskar ?
Har hört att de blir på tjocken ganska mycket. Så vad krävs ? 4 hanar och en hona eller ? *vill ju bli stolt pappa*

mvh Mallen
#2 - 2 september 2004 01:01
Njaej! En hane och fyra honor, kanske, i ett större kar. 2 hanar går inte att ha tillsammans - därav namnet kampfisk (de används som vadslagningsfiskar i thailand därför att hanarna slåss till döds). 40 liter utan pump och med mycket växter är himlen för en kampfiskhane. Se bara till att sköta vattenbyten ordentligt! Kampfisken har ett labyrintorgan som gör att den kan ta upp syre ur luften och därför kan den överleva i pyttesmå kar utan pump. Men det är inte att rekommendera. Däremot gillar de inte strömmande vatten så vidare värst, därför att hanen bygger skumbon. Så ett hyfsat stort kar 30 - 60000L med mycket växter, relativt lågt vattenstånd och väl skötta vattenbyten är perfekt. Se bara till att du har ett tillräckligt stort kar eller att du kan flytta bort honor och sedan också hanen efter lek och kläckning(hanen senast 2-3 dagar efter kläckning av ägg - honorna direkt efter äggläggning).
#3 - 2 september 2004 11:59
Jag har haft både lätta och svåra kampisar...har ett relativt litet akvarium så jag har bara haft en hane åt gången...den första jag hade fick fenröta efter 1 vecka och dog...vet ej om det var pga mig eller affären...har nu köpt en ny...helt annotlunda...trevlig mot andra fiskar, har den med guppy, platy, scalarer, neontetror och några fler.

Enda problemet jag hade med den var att sorgmanteltetrorna var på denns fenor...vilket löste sig när jag inhandlade scalarerna som genast blev bästisar med kampfisken...nu simmar han tryggt med dom...

Men man ska nog inte ha dom i för små kar...han bodde temporärt i en skål på ca 5 liter...men ärligt talat så trivs han mycket bättre i akvariet med de andra fiskarna...

Hoppas att det går bra för dig...
#4 - 2 september 2004 23:28
Delar med mig av mina erfarenheter med;

Jag har provat att ha mina kampisar från 20 l till 375 l. Jag anser att de kommer mer till sin rätt när de är i ett 60 l eller större. Hanarna är väldigt vackra att se när de simmar runt och flirtar med sina damer när det finns lite space.

Jag har helt vanliga sällskapsfiskar och det går helt ok. Däremot hade jag lite problem med neontetrorna för dom nöp hanen i hans vackra fenor och kampisar är ju inte så snabbsimmande så de kan försvara sig från de små retstickorna (neonerna). Han blev alldrig söndertrasad men lite luggsliten. Honorna vågade de sig inte på för de var lite kvickare =)

Jag vill rekomendera dig att ha en hane och 2-3 honor. Har man bara en hona så kan hanen vara lite väl framfusig och skrämma henne men är det 2 eller fler så finns det ju många han kan flirta med. Mer än 3 tycker jag personligen är onödigt många.

Lycka till med dina tilltänkta kampisar!

Annons