Kampfisk

#1 - 13 maj 2009 09:19
Skall starta upp ett sällskapsakvarium på ca. 200 liter. Jag funderar på att ha en kampfiskhanne och två honor däri.

Fungerar 200 liter för kampfisken? Jag har hört att de inte vill ha stort, jag vet att det säljs kamphannar i små kuber på (kan det vara 2-3 liter) vissa akvariebutiker.Det tycker jag dock gränsar till djurmisshandel, jag skulle inte kunna hålla kampfisk så. Men jag har ingen erfarenhet av dem, så jag vet inte...det kanske funkar, och då blir ju mitt akvarium på 200 liter alldeles för stort......finns det någon som kan råda mej?

Tacksam för svar.
#2 - 13 maj 2009 09:22
Du kan ha tre kampfiskar i ditt 200-liters akvarium. Anledningen till att vissa affärer envisas med att ha kamphanar i så små behållare är att de inte skall slåss med varandra. I regel så brukar de inte behöva vara där så länge.
#3 - 13 maj 2009 09:27
Guy Palm skrev:
Du kan ha tre kampfiskar i ditt 200-liters akvarium. Anledningen till att vissa affärer envisas med att ha kamphanar i så små behållare är att de inte skall slåss med varandra. I regel så brukar de inte behöva vara där så länge.

vad härligt, då kan jag få kampfiskar då:DHar alltid gillat dom, men har inte haft ett lämpligt akvarium till dom.....vill inte gärna utsätta dom för cikliderna.

Ang. behållarna, de säljs faktisk i sånna små behållare också......ungefär som med att man ska ha slöjstjärt/guldfisk i skålar[:(!]Jag gillar det inte. Men å är jag inbiten akvarist sedan många år tillbaka också:)

tack så mycket för snabbt svar.
#4 - 13 maj 2009 10:29
ett alt är att du skaffar en annan art av kampfisk, så kan du ha fler hanar och fler honor.

annars så kan du ju ha fler honor än 2 med din hane. rätt så många till får plats.

men sedan kanske det kan bli lite tråkigt att enbart ha kampfisk i ett 200L ? du kan ju ha nåt på botten med.

kampfisk vill ha mycket växter och rätt så varmt vatten ca +27c +29c. och givetvis filter och pump.
#5 - 13 maj 2009 12:48
Flaxss skrev:
ett alt är att du skaffar en annan art av kampfisk, så kan du ha fler hanar och fler honor.

annars så kan du ju ha fler honor än 2 med din hane. rätt så många till får plats.

men sedan kanske det kan bli lite tråkigt att enbart ha kampfisk i ett 200L ? du kan ju ha nåt på botten med.

Nej, det blir nog den "vanliga" kampfisken, jag tycker de är snygga och jag gillar den arten. Jag såg att de även hade jättesnygga honor hemma, så det blir nog kanske fler än 2 också;) (Honor alltså)

kampfisk vill ha mycket växter och rätt så varmt vatten ca +27c +29c. och givetvis filter och pump.

Akvariumet är helt komplett med filter och värmare samt grus och växter. Tänkte även ha lite annan fredlig fisk där. Nåt stim och kanske nån Gurami ol. Får se hur det blir.

Ska givetvis också ha några fredliga malar och bottenätare.
#6 - 10 september 2010 12:54
Mina honungsguramis är inte världens trevligaste fisk mot min kampfisk höll på bita ihjäl den så nu har kampisen ett eget kar :)
Bilagor:
#7 - 11 september 2010 06:56
Har ett kamp par i mitt 240L , dom lever ihop med en liten fisksoppa .
Största invånaren är dvärggurmi, förutom kamphanen.
Funkar skit bra, rör inte ens yngel och inga verkar vilja röra kampfiskarna=)
Men ge dom mycket flytväxter så kan du ha även lite större fiskar i karet.
#8 - 11 september 2010 09:21
Jag har en blå kamphanne, men det blev inte 200 litern, utan han går i ett cylinderakvarium på 56 liter;) Han bor där med några guppys, och det verkar han trivas bra med...:) Dock har han inga honor änn. Hittade ingen snygg, så då blev det bara han...;)
#9 - 11 september 2010 16:01
Hej!
Ja har faktiskt 2 st kamphanar( visa sig att ena honan va en kortfenad hane), i mitt 220 l kar samt 4 st honor o på nåt sätt fungerar det jättebra, dem har ena sidan var o håller sams. Sen har ja olika guramisar däri oxå o allt fungerar jättebra. Inte för att du ska skaffa fler kamphanar nu o ha ihop för dem har ihjäl varandra(normalt sätt), då men i detta fallet funkar det, (har fler kar utifall, så ja har möjlighet att flytta den ena om nu dem helt plötsligt skulle börja bråka). Men va ja skulle säga så går det utmärkt att ha kampfiskar i större kar se bara till att det finns gott om flytväxter, vanliga växter,gömmor osv då trivs dem, honorna behöver kunna gå undan från hanen ibland. Min kamphane o dvärgguramihanen turas om att bygga skumbo i ena hörnet sedan länge tillbaka, utan slagmål.
#10 - 12 september 2010 09:15
5 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så
att de kan se sig själva i en spegel.
Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan
ska vara minst 1 dm².

Kan vara värt att tänka på ...
#11 - 12 september 2010 15:06
J.Milton skrev:
5 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så

att de kan se sig själva i en spegel.

Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan

ska vara minst 1 dm².

Kan vara värt att tänka på ...

Nej jag har absolut inga planer på att skaffa fler hanar, däremot vill jag ha ett par honor till den hanen jag har:), och de kommer inte att gå i nått mindre än hanen går i nu. Snarare att jag flyttar honom till 270 litern längre fram...:) Måste bara ställa iordning den först. :)

Annons