Kampfisk!

#1 - 7 mars 2008 20:05
Idag när jag var på stan med Lovisa (Lones) så tänte jag köpa något till min skål på 6 liter. Jag frågade en kille i kassan på Akvariekällaren som kan mycket om fiskar om man kunde ha en kampfisk i en 6-litersskål och han sa att man kan ha kampfisk i 1-liter och uppåt men det är inte så snällt att ha dem i bara 1 liter. Varför man kan ha en kampfisk i typ 4,5,6 liter beror på att de inte simmar så mycket utan står mest stilla på samma ställe.
Men i allafall så tittade jag på kampfiskarna på Akvariekällaren och så tänkte jag köpa en jättefin röd kampfisk, och bara för att jag nästan var HELT säker på att jag skulle köpa den, så hittar jag en jääättesöt Kulfisk som blir ca 2,5 cm.
Jag kunde inte bestämma mig så jag köpte bara en snäcka som fick heta Dumbo. Sen gick jag till en annan zoobutik och hittade VÄRLDENS finaste kampfisk. Jag tror inte att någon annan har en sådan kampfisk.
Den är ljus, ljus-rosa lite ljuslila, röd och lite blått. Jag köpte den! :D
Vet inte vad den ska heta än så om någon har något bra förslag på namn så skriv! Jag vill helst att namnet ska vara lite speciellt eftersom han är så speciell.;)
Bilder: (Han är lite finare i verkligheten)
http://sofiie96.piczo.com/?g=35320952&cr=1

// Sofie
#2 - 7 mars 2008 20:52
Ja.. Din kampfisk är säkert fin. Men simmar han fortfarande i en 6liters skål ? Då vill jag be dig att antingen skaffa ett ca 20 liters akvarium åt han ganska så mycket nu med pump så att han inte får för sig att bygga ett bo.

En kampfisk "ska" inte bo i en liten skål då mycket blir förvrängt och han kommer/kan tappa balans sinnet om jag inte har helt fel och kommer dö mycket tidigare än vad han hade gjort i ett "riktigt" akvarium.
#3 - 7 mars 2008 21:13
Formen på akvariet spelar ingen roll för fiskens välmående.
Volymen och vattenvärdena gör dock det.

6L är alldeles för litet, både vad gäller volym och att det blir otroligt svårt att hålla bra vattenvärden där.
20L är okej volymmässigt, men det är fortfarande knepigt att hålla en bra balans - om man vet att man kan hålla den balansen är det okej, men är man osäker så kör på iallafall 50L så blir det lättare.

Taklampa: Jag undrar hur du resonerar när du tycker att han inte ska få bygga bo?
#4 - 7 mars 2008 21:43
Jag frågade han i affären och han sa at det går utmärkt att ha kampfisk i en 6-litersskål..
Men om det inte funkar och blir äckligt, vad ska jag göra med honom då?
Skulle jag kunna lägga honom i mitt 61-litersakvarium med mina andra fiskar?(bland annat gulfisk, guppy och molly) Eller förstör han deras fenor totalt?
Jag vill inte göra mig av med honom om det inte fungerar i skålen iallafall.:(

// Sofie
#5 - 7 mars 2008 22:11
Det finns en risk att han kommer vara elak mot deras fenor.

Sen är det lite bökigt med just guldfiskskålar rent juridiskt.... (Ju mmidre akvarium desto svårare)

citerat ur L80 (Bestämmelser på hur djur skall hållas)
"3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte
kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd."

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal
och levnadssätt.

Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.
Inredning och bottenmaterial

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.
Allmänna råd till 13 kap. 6 §
Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.
Vattenkvalitet

7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till
respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas
om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen.
Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter
och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter."
#6 - 7 mars 2008 23:34
Öronräv skrev:
Taklampa: Jag undrar hur du resonerar när du tycker att han inte ska få bygga bo?

Vad jag läst och hört så ska man ha cirkulation på vattnet då hanen inte "ska" bygga bo för att han inte ska fokusera på att cirkulera på det istället för att äta. Då det ska kunna uppstå ätstörningar.

Och man kan läsa på www.kampfisk.just.nu följande ang formen :

"[FONT=Arial][COLOR=#ff0000]VIKTIGT:[/COLOR] Guldfiskskålar är inte ett lämpligt hem för varken kampfiskar eller andra akvariefiskar. Skålen rubbar fiskens balanssinne pga dess form. Detta orsakar så enormt mycket onödigt lidande, och oftast blir följden en allt för tidig död.[/FONT]

[FONT=Arial][SIZE=2]I[/SIZE] djurskyddsmyndigheternas lagar och regler står det att fiskar inte får hållas i klotformade akvarium/skålar såvida inte speciella krav är fyllda. Det betyder att du ska ha värmare, filter, växter, rötter m.m."[/FONT]
#7 - 8 mars 2008 00:18
Jag skulle säga att det är i undantag sådant uppstår, han är sällan överdrivet vaksam när det inte är lek på gång.
Om ätstörningar väl inträffar så är det en bra åtgärd, men att neka den sitt naturliga beteende (och miljö) som innebär välbehövlig stimulans, pga "tänk om..." är inte helt rätt.

Man ska inte lita blint på allt man läser på internet (vilket även innebär att man inte ska lita på mig), speciellt inte det inte går att hitta någon grund för någonstans.
Väldigt många hävdar att ett klotformat akvarium rubbar fiskens balanssinne, men jag har inte hört en enda, någonsin, kunna förklara detta fenomen mer ingående eller ge exempel på där det faktiskt har hänt - alla har "hört det någonstans", precis som alla andra myter.

Anledningen till att fiskar ofta dör i förtid när de hålls i skålar är helt enkelt att vattenvärdena går åt h-e pga för liten vattenvolym oller brist på filtrering/värmare, precis som i rektangulära kar av samma storlek.
Och det vet jag att många erfarna akvarister här på zoopet är eniga om, då denna fråga har varit uppe väldigt många gånger och slutsatsen är alltid densamma.
#8 - 8 mars 2008 00:50
stackars fisk :(
Kan inte förstå att folk vill hålla sina fiskar på detta sätt.

En fråga till trådskaparen: ser du fiskar som prydnader eller som djur som förtjänar att få ett drägligt liv?
#9 - 8 mars 2008 06:14
m

Hallå det är inte synd om honom han kommer få ett bra liv där,i han förra akvarium så var han inte så lycklig men nu är han det jag lovar,Man kan ha kampfiskar i 1 L
#10 - 8 mars 2008 07:00
[INDENT]
[INDENT]
Lones skrev:
Hallå det är inte synd om honom han kommer få ett bra liv där,i han förra akvarium så var han inte så lycklig men nu är han det jag lovar,Man kan ha kampfiskar i 1 L
[/INDENT]

[INDENT]Man kan väl ha de flesta fiskar i 1 L men hur snällt är det mot dom?[/INDENT]

[/INDENT]
#11 - 8 mars 2008 09:35
Just det att många funderar på att ha en kampfisk i ett litet akvarium tror jag beror på hur de hålls i butiker.
Där står de ju i små skålar, men de ser ju för eländiga ut där.
Förr var det ju guldfiskar folk ville hålla så, men nu vet de flesta att slöjstjärtar och guldfiskar är bajsmaskiner som blir stoooora.
Då kanske många tänker, aha kampfisk! De är snygga, små och rör sig inte så mycket. Dessutom kan de ju andas vid ytan.
Vad mer behöver de än lite vatten och lite mat.

Men har man någon gång haft en kampfisk i ett riktigt akvarium och sett hur den beter sig där så skulle nog ingen komma på tanken att stoppa ner den i en liten burk.

Dessutom är 6 l jättesvårt att sköta. Det blir ju smutsigt fort, och svårt att hålla balansen. Jag antar att det inte finns någon filtrering.

Självklart vill du ge din kampfisk det bästa, inte bara något han överlever i. Särskilt när du fått tag på en så fin sort. Ge honom ordentligt med utrymme så han kan göra sig ett ordentligt rivir med rent bra vatten!
#12 - 8 mars 2008 09:42
rödtoppen skrev:

En fråga till trådskaparen: ser du fiskar som prydnader eller som djur som förtjänar att få ett drägligt liv?

Det är svårt att klandra dem, det är snarare personalen i butikerna som gör fel när de ljuger för glada nybörjare rätt ut för att tjäna pengar.
Om du inte hade varit insatt i ämnet och visste att man inte ska lita på dem, vem hade du frågat och litat på?
Zoobutikspersonalen SKA veta, och SKA kunna erbjuda kvalificerad hjälp - och det är den slutsatsen vem som helst skulle dra om de inte är insatta.

Jag tror knappast att trådskaparen tänkte "äh, det är ju bara en fisk, jag skiter i om den mår bra eller ej" utan helt enkelt bara litade på att det var okej, som butikspersonalen sa.
#13 - 8 mars 2008 09:46
Lones skrev:
I bland blir man mörkrädd:(
#14 - 8 mars 2008 09:53
åheim skrev:
I bland blir man mörkrädd:(

Håller med.
Det verkar som vissa betraktar fiskar som leksaker.

Thomas
#15 - 8 mars 2008 10:17
Tycker du skall läsa på lite på Zoopet innan du köper fiskar Soffan!

T.ex en Slöjstjärt kan bli stor och ett akvarium på 61L är för LITET!
EN sådan fisk vill gärna ha minst 100L. Du har 3 såna fiskar i ditt akvarium.

Ett tips, lämna tillbaka dom till Zoobutiken igen, dessa fiskar lär oxå äta upp alla dina kommande yngel med.
#16 - 8 mars 2008 10:22
Jag förstår inte alls hur affärsinnehavarna resonerar när de placerar kampfiskhanarna en och en i minimala små burkar/avgränsade akvarier. Det skapar bara mer problem för den som köper kampfisken, i och med att den aldrig levt ihop med andra fiskar förut.

Jag köpte mina kampfiskar hos en affär som helt tog avstånd från sådant beteende och hade sina kampfiskhanar ihop med lugna fiskar i sina stora akvarier. Jag har alrdig haft problem med att mina kampfiskar skulle vara aggresiva mot andra fiskar, just för att den växt upp ihop med andra fiskar.

Dessutom tycker jag inte att det finns några belägg för att kampfiskar mest står still i akvariet. Mina simmar runt som bara den, är nyfikna och allerta. Men när de blir rädda står de stilla. Och nog fasen blir de rädda i en burk på 1 liter, där de faktiskt inte kan simma åt något håll.

Så mitt bästa tips är att inte köpa kampfiskar som fått leva ensamma i en burk, utan köpa dem som bor ihop med andra fiskar i akvarieaffären. Om fisken inte attackerar dem så är det mindre risk att han blir fenbitare när man placerar ihop honom med sina egna fiskar.
#17 - 8 mars 2008 10:23
Ne, jag skulle aldrig lägga ner en fisk i en "guldfisks skål" då jag endå har fått den informationen. Men visst är det som du säger när man litar på någon som SKA vara kvalificerad osv som säger att det går bra att ha en kampfisk i en 6liters skål så kan det lätt hända att man lägger ner den där.
#18 - 8 mars 2008 10:27
herregud skaffa ett större kar eller lämna tillbaka fisken. man kan inte bara tänka: oj va fint de skulle va med en kampfisk i min skål! och dom sa ju i djuraffärn de skulle gå bra så då gör jag de jippi! guldfiskskålar kan man ha räkor och yngel i, inte fullvuxna fiskar. hade en kampfisk i ett 20l och de tyckte jag såg jätte trångt ut. stackars fisk :(
#19 - 8 mars 2008 10:28
ps: slöjskärtar ska ha MINST 120l och mollys MINST 70l för att trivas
#20 - 8 mars 2008 10:30
pps: undra hur många trådar du kan hitta här på z-pet om folk som blivit lurade av dom i affärena
#21 - 8 mars 2008 10:42
Ja, går man till en fackhandel så förväntar man ju sig att de ska ge korrekt information. Sedan är det väll logiskt att läsa på lite innan.
Det är ju bevisligen så att den informationen man får i djuraffärer inte alltid är korrekt, men det kan man ju inte veta innan!
Man handlar så att säga i god tro.

Men en fråga till de som ändå tycker att det är okej att hålla en kampfisk i ett mindre kärl utan filter mm.
Vattnet måste ju bytas ofta, det är ju stillastående och en så liten volym blir fort dåligt.
Hur löser man vattenbyten rent praktiskt?

Du måste byta vatten varannan dag, och du kan ju inte gärna hälla på kallvatten (kampfisken vill ha ganska varmt, minst 26 grader).
Och varmt vatten är inte bra att hälla på eftersom det kan innehålla skadliga ämnen.
Du måste ständigt ha vatten på uppvärmning för att kunna byta.
Och hur mycket vatten ska du byta?
I så små volymer ändras sammansättningen jättefort, och samtidigt som du vill ha bort förorenat vatten vill du behålla nyttobakterier. Den balansen blir svår att uppehålla.

Om vi bortser från att fisken inte kommer att trivas i ett så litet utrymme blir det jättemycket mer jobb, än om du har ett på 30-40 l.
#22 - 8 mars 2008 10:46
Var inte för hårda mot soffan96, hon är ju inte så gammal (12 år) och vem här inne har inte varit en ung nybörjare? Jag köpte mitt första akvarium när jag var i hennes ålder och gjorde förmodligen en hel del missar, men det är så man lär sig.

Jag tycker personligen att det är djuraffärens fel att de ljuger för kunderna bara för att få sälja. Kommer man som nybörjare till en djuraffär så förväntar man sig att de ska kunna något om vad de sysslar med, och det tar ett tag innan man inser att de ofta svamlar ihop nån historia bara för att man ska köpa, även om det inte är bra för djuren.

Tagga ner lite på de hårda kommentarerna, det finns ingen anledning att ha en elak ton, när hon sökte sig hit för att berätta om sin nya fina fisk. Det är klart att man ska uppmuntra att skaffa större kar, men jag ser ingen anledning att säga det på ett så hårt sätt. Dagens morallektion.
#23 - 8 mars 2008 10:54
jag var 11 när jag fick mitt första och då hade jag läst ton med böcker och varit inne på massa sidor och frågat runt osv i ett halvår. och de lönade sig då jag alldrig haft problem med nitrir aldrig nåra sjukbommar osv. tyvär skaffar en del akvarium och läser sen. sen tycker jag att första karet ska va hyffsat stort. typ 100l.
#24 - 8 mars 2008 11:00
Håller med Snowflingsan.
Jag köpte också mitt första akvarium när jag var tolv, en skål (visserligen med pump o filter) där tre slöjstjärtar levde i misär tills de fick ett nytt hem.
Detta var inte för att jag hatade djur utan för att jag inte kunde se något fel med det. Vaddå de hade ju mat och vatten, vad mer behövde de?

Självklart är det affären som gjort fel när de ger den informationen till henne, och dessutom till någon som är så ung.
Men när någon (annan än trådskaparen) skriver saker som att "det går visst att hålla kampfiskar i 1 l akvarium så det så", så är det svårt att låta bli att reagera.
#25 - 8 mars 2008 12:15
rödtoppen skrev:

Både och.
Jag älskar djur och vill inte att de ska må dåligt. Jag trodde inte heller att man kunde ha en kampfisk i bara 6-liter, men jag har frågat runt på ex. antal djur/akvarie butiker för att vara helt säker och alla har sagt att det går bra.
Det är inte mitt fel ifall den mår jättedåligt och dör eftersom jag frågat runt så himla mycket!
En kampfisk i en skål är ju väldigt fint så man kan ju säga att det är som en liten prydnad men det är fortfarande ett djur som man måste ta hand om och ge mat till.
#26 - 8 mars 2008 12:25
annatzk skrev:
Ja, går man till en fackhandel så förväntar man ju sig att de ska ge korrekt information. Sedan är det väll logiskt att läsa på lite innan.

Det är ju bevisligen så att den informationen man får i djuraffärer inte alltid är korrekt, men det kan man ju inte veta innan!

Man handlar så att säga i god tro.

Men en fråga till de som ändå tycker att det är okej att hålla en kampfisk i ett mindre kärl utan filter mm.

Vattnet måste ju bytas ofta, det är ju stillastående och en så liten volym blir fort dåligt.

Hur löser man vattenbyten rent praktiskt?

Du måste byta vatten varannan dag, och du kan ju inte gärna hälla på kallvatten (kampfisken vill ha ganska varmt, minst 26 grader).

Och varmt vatten är inte bra att hälla på eftersom det kan innehålla skadliga ämnen.

Du måste ständigt ha vatten på uppvärmning för att kunna byta.

Och hur mycket vatten ska du byta?

I så små volymer ändras sammansättningen jättefort, och samtidigt som du vill ha bort förorenat vatten vill du behålla nyttobakterier. Den balansen blir svår att uppehålla.

Om vi bortser från att fisken inte kommer att trivas i ett så litet utrymme blir det jättemycket mer jobb, än om du har ett på 30-40 l.

Jag har en bubbelpump hemma, det är en slang som går ner i vattnet och bubblar, då blir det väl lite rörelse i vattnet, eller? Jag kanske måste byta lika ofta endå. Och hur ska jag hålla vattnet varmt på natten när jga har släckt lampan som värmer upp vattnet dagligen? Några tips.
#27 - 8 mars 2008 12:40
Hej!

Jag vill ändå råda dig att skaffa ett större kar. Det blir mycket mindre jobb, särskilt som du då säkert också har ett filter.
Moby Dick är ett märke som har billiga paket på typ 20 l, där det ingår ett rejält filter.

Tänk så här, fisken smutsar ner lika mycket oavsett hur stort akvarium du har, men i ett litet akvarium blir det smutsigare eftersom det finns mindre vatten.
Vad gäller temperaturen kan man ha en doppvärmare. På den ställer man in vald temperatur och så ligger den i vattnet, men jag vet inte hur det skulle funka på en så liten volym.
Det är bra att du har lite rörelse i vattnet, men jag tror filtrering är viktig även om du bara har en fisk.

Visst är fiskar vackra, men du vill ju ändå ge din fisk ett bra hem, och den kommer att få det mycket bättre om du skaffar ett akvarium.
Fiskens välmående är ju det allra viktigaste eller hur!
#28 - 8 mars 2008 14:54
[b)]
#29 - 8 mars 2008 14:55
soffan96 skrev:

Det är inte mitt fel ifall den mår jättedåligt och dör

nu vet du bättre och då är det defenitivt ditt fel om den blir sjuk pga dåligvattenkvalite
#30 - 8 mars 2008 15:20
Kollade in ditt 60 liters och det är ju ett riktig kalas akvarie så jag tror inte du kommer att ha några som helst problem med att ta hand om din kampis, klart att man kan bli himla sugen på att köpa hem en superfin liten firre ibland och tyvärr är inte alltid personal i zooaffärer de bästa att ta in tips och råd ifrån.

Se om du kan hitta ett lite större begagnat akvarium, nån hundralapp med ett litet innerfilter och nån form av enkel belysning borde ju vara möjligt att hitta.

Lycka till!
#31 - 8 mars 2008 16:22
Gaffel skrev:
Kollade in ditt 60 liters och det är ju ett riktig kalas akvarie så jag tror inte du kommer att ha några som helst problem med att ta hand om din kampis, klart att man kan bli himla sugen på att köpa hem en superfin liten firre ibland och tyvärr är inte alltid personal i zooaffärer de bästa att ta in tips och råd ifrån.

Se om du kan hitta ett lite större begagnat akvarium, nån hundralapp med ett litet innerfilter och nån form av enkel belysning borde ju vara möjligt att hitta.

Lycka till!

Tack!
Vet du någon hemsida där man kan köpa t.ex. begagnade akvarium?
Förutom Blocket.se
Och om någon har något tips om inredning, växter eller liknande till mitt akvarium så skriv!:D

// Sofie
#32 - 8 mars 2008 16:32
tradera och eniro finns de mycke på. sen här på zoopet annonserar folk ibland. och på http://www.plantswap.se kanske ett litet asien-kar med kampisen nån rasbora och lite räker skulle va fint. kampfiskar bryr sig nog inte så mycke om inredningen. bra vatten och lite flytväxter sen kan du göra va du vill
#33 - 9 mars 2008 19:17
Nu har jag lagt ner kampfisken i det stora akvariet med de andra fiskarna för att se hur det fungerar. Hittills har det gått bra (tror jag). Han håller sig mest för sig själv, men när någon kommer mära så spänner han ut hjälarna allt vad han kan :p Men det är ju normalt. Han verkar inte så agressiv, men jag får vänta och se.
I skålen har jag nu 3 snäckor. En av okänd art (ca 2,5 cm) Och två röda jättefina posthornssnäckor som jag köpte av abbimicke här på Zoopet idag.
De är ca 1,5 cm tror jag.. Måste bara säga till abbimicke att det var jättefina snäckor jag köpte av dig! De är verkligen röda! :D. De kan jag rekomendera till andra som ska köpa snäckor.

// Sofie
#34 - 18 mars 2008 09:33
Mina föräldrar vill nu ha tillbaka sin bålskål som jag har min kampfiskhane i och de tycker att vi ska köpa en större skål till honom. Och då blir det nog en 17-litare för 300 kr.
Om man inte kan ha kampfisk i 17-liter då är det ju lite konstigt!!
Skriv era kommentarer nu, så jag får veta vad ni tycker.. :p
OBS!! Det är fortfarande en skål, för vi kan inte köpa ett fyrkantigt för då måste jag köpa ny pump och sånt och jag har inte råd med det....

Någon som har något tips om hur jag ska hålla vattnet varmt på natten?
På dagen är det en lampa som håller vattnet varmt, men på natten??

// Sofie
#35 - 18 mars 2008 09:54
Du får lätt ett startpaket för en billig penning. Med startpaket så brukar det innehålla pump och ljusrör.
#36 - 18 mars 2008 09:57
Om du kollar på blocket så finns det en del att välja bland, orkar du tex åka till grums så får du det här för 350:-

Skicka ett PM om du köper det så donerar jag lite amazonas frogbite till kampfisken att gömma sig under.
#38 - 18 mars 2008 10:02
Gaffel skrev:
Om du kollar på blocket så finns det en del att välja bland, orkar du tex åka till grums så får du det här för 350:-

Skicka ett PM om du köper det så donerar jag lite amazonas frogbite till kampfisken att gömma sig under.

Är det du som säljer det?
Och vad är amazonas frogbite för något?
Tack för tipset!!

/ Sofie
#39 - 18 mars 2008 10:06
Förstår att du fäst dig vid dina fiskar men mitt råd till dig är att sälja/ge bort slöjstjärtarna om du inte har råd att köpa ett stort kar.
Till kampfisken tycker jag du ska köpa ett lite större kar (finns billigt på blocket). Vi köpte 63L för 200kr och det är ju överkomligt. Det blir mycket roligare att titta på kampfisken om han kan simma och gömma sig bland växterna och släppa ut sina fina fenor på riktigt.
Hoppas du förstår att vi vill både dig och fiskarna väl, lycka till :)
#40 - 18 mars 2008 10:06
soffan96 skrev:
Är det du som säljer det?

Och vad är amazonas frogbite för något?

Tack för tipset!!

/ Sofie

Vad jag förstått så är det en flytväxt.
#41 - 18 mars 2008 10:26
Sockan2005 skrev:
Vad jag förstått så är det en flytväxt.

Okej.
#42 - 18 mars 2008 10:30
Ingen har tipsat om ett namn än :)
Hade en fin blå kampfisk och han hette Findus just för han var så fin :p
Var sonen som döpte honom ;)
#43 - 18 mars 2008 10:32
Nej det är inte jag som säljer det, gjorde bara en liten koll i örebro och angränsande län på blocket, här är en länk till en växtauktions site med en bild på just grodblad..
#44 - 18 mars 2008 10:52
Okej.
Jag har kommit på ett namn nu! Han heter Prinsen :D.

Vet inte om jag kan köpa det där akvariummet.. Det är för stort.. Behöver ett på högst 40 L. Men tack ändå!

// Sofie
Bilagor:

Annons