Kampfisk

#1 - 27 oktober 2006 16:00
Jag ska få ett 30liters-kar och vill gärna ha en eller två honor till min kamphane. Men är det för litet?
Dessutom vore det skönt att ha någon algätare där också. Malar är ju väldigt fina, men trots att jag kommer ha mycket växter så kan inte två honor å en mal få plats där ihop? Eller...
#2 - 27 oktober 2006 16:42
Malar vill oftast ha stora kar. jag vet faktiskt inte om det finns malar som trivs i så små. Men du kan skaffa några räkor. Fast jag vågar inte säga att kampfiskarna inte äter upp dem. Du får fråga någon som vet :P men annars är ju det ett alternativ...Angående tre kampfiskar i samma kar så är det kanske i minsta laget. Kan du inte skaffa ett typ 50-liters? Inte så stor skillnad ju...
#3 - 27 oktober 2006 17:20
Ja, kanske ett större som senare projekt, nu får jag akvariet av en bekant för en billig peng..

Men de tre kampisarna tänkte jag inte ha i samma kar förrän jag (om jag ska) odla dom. Hanen har ett eget kar redan nu, men två honor på 30 liter borde funka? Jag ska alltså bara fundera över hur man gör med algätarna... räkor vore lite kul. Kanske ska höra mig för om sånna på djuraffären då...
#4 - 27 oktober 2006 17:47
jahadu, men då borde det ju inte vara några problem! :) Bara honorna inte blir för kinkiga, men det borde ju funka med lite gömställen o flytväxter. M, eller så finns det algätande snäckor, men du måste ha ordentligt täckglas så de inte rymmer :P
#5 - 27 oktober 2006 17:57
Ja, jag får se till att skaffa mig snälla honor =)

Hmm, vad krångligt det ska vara med algätarna då.. vet ju inte än hur täckglaset ser ut.. =/ men det får tiden utvisa, nu ska jag ta mig en kik på snäckor =)
#6 - 27 oktober 2006 19:19
jadå snälla honor finns det nog gott om ;)
hehe jaa... Vet faktiskt inte vilket som är bäst. Snäckor lr räkor, men du ska se att du hittar nått som passar!
#7 - 28 oktober 2006 07:00
Jag har tre kampfiskar i ett 250 liters kar, vilket behövs för att honorna ska kunna gömma sig undan hanens uppvaktning. 30 liter är i minsta laget för tre kampfiskar. Om jag varit du hade jag inte köpt några honor förrän jag skaffat ett större akvarium.
#8 - 28 oktober 2006 08:38
Jag uttryckte mig lite dåligt där... det är alltså två honor och en algätare jag vill ha där, hanen är i ett annat kar. Tycker du att inte heller två honor ska få samsas om 30 liter? Jag kommer ha rätt mycket växter ifall den ena honan är busig, så de kan gömma sig för varandra...
#9 - 28 oktober 2006 12:00
skafa du 5 honor med fixa göm stälen hanne brukar va rätt intensiv i sin upvakrining flär honor menas att de andra hiner villa när han jagar en av de andra med de kan va att de jagar honom också so skafa väter de e ett måste om du tänker ha kampisar och om odlande heheh de skall ha max 15 cm djupt vaten när de läker anns blir de inte yngel jag hade 10 när jag odlade mina
#10 - 28 oktober 2006 13:51
Men låter inte 5 honor i 30liters-kar väldigt trångt?
#11 - 28 oktober 2006 22:14
de e kampfiskar vi snackar om de lever i syrefatiga ris fält nästan :P
#12 - 28 oktober 2006 23:23
Javisst! Men nu skiljer iaf jag på den elaka, hårda världen och på ett lyxigt liv i akvarium där fiskarna inte har möjlighet att simma vidare när de tröttnar på sina fiender.. =P
#13 - 29 oktober 2006 00:04
prenumera på guppy hanar 2 per dag så komer kampisar koncentrera sig på att saba deras dag och liv och låta varandra va ifred
#14 - 29 oktober 2006 00:20
Ha bara räkor, guppy eller yngel i ditt 30 liters kar
.....skulle du vilja bo så trångbott??
#15 - 29 oktober 2006 16:15
Måste man ha täckglas för räkorna? Klättar de över kanten? Eller gör bara snäckor sånt hyss...
#16 - 30 oktober 2006 09:18
Täckglas rekommenderas. Jag har varit med om räkor som klättrat ut ur akvariet...

Annons