Kampfisk! ^^

#1 - 25 februari 2006 20:53
Hej! Jag undrar om man kan ha en kampfisk hane och kanske tre honor i ett 110 liters akvarium eller blir hanen ihjälstressad då? :)

Mvh /Säär.
#2 - 25 februari 2006 22:12
Det beror väl på hur snälla honorna är men annars ska det inte vara något problem. Själv har jag två honor som är fruktansvärda. De käkade helt upp fenorna på min första hanne på bara nån dag så de fick flytta till ett annat akvarium. Hanen dog tyvärr. De andra två honorna jag har är hur snälla som helst =) De går nu tillsammans med min nya hane i ett 100 liters, tillsammans med drottningrasboror.
#3 - 26 februari 2006 11:53
Okej det lät som bra! För jag funderar på om jag ska skaffa kampisar.. Älskar dom, dom är undebara! Men vad kan man ha för fiskar tillsammans med kampisar då? .. :)Hahah jag kan typ ingenting om kampisar.. :rolleyes:
#4 - 26 februari 2006 11:58
Hejsan hoppsan Sara :D
Jag kan ju inte mycket om kampfiskar men du är ju väldigt begränsad med t.ex en kampfiskhane. Till exempel så har jag hört att de kan de bråka med guppyhanar eftersom de förväxlar dessa med andra kamphanar pga färggladheten och de stora fenorna.
Sdan är det väldigt många fiskar som älskar att bita sönder kampisens fenor, fråga någon kampisexpert om det finns någon fisk som inte gör det :P
#5 - 26 februari 2006 12:06
Hahah tackar anna [:D]! Joo, jag funderade faktiskt på det där med att andra fiskar gillar att bita sönder kamphanens fenor, för det har du sagt till mig förut (A)! :P Hahaha jag kanske ska ta ett snack med någon expert. Det är typ värt det, för jag älskar kampisar!!! Annars får jag väl köpa ett mindre akvarium till ett kampis sällskap ;)! Det kanske skulle funka!! Men jag tror inte jag får eller har råd.. =S hahhahhaha....
#6 - 26 februari 2006 12:09
[quote=sääri]Hahah tackar anna [:D]! Joo, jag funderade faktiskt på det där med att andra fiskar gillar att bita sönder kamphanens fenor, för det har du sagt till mig förut (A)! :P Hahaha jag kanske ska ta ett snack med någon expert. Det är typ värt det, för jag älskar kampisar!!! Annars får jag väl köpa ett mindre akvarium till ett kampis sällskap ;)! Det kanske skulle funka!! Men jag tror inte jag får eller har råd.. =S hahhahhaha....[/quote]
Jag tycker det är grymt ovärt att "slösa bort" 100 liter på en kampfisk som klarar sig med typ 30-40 liter också :P Finns så mycket annat fint som man kan ha i 100 liter :)
Haha, 40 liter borde inte vara så dyrt :D Mitt 110 liter kostade 1.600 utan fiskar.
#7 - 26 februari 2006 12:21
[quote=Watermelon]Jag tycker det är grymt ovärt att "slösa bort" 100 liter på en kampfisk som klarar sig med typ 30-40 liter också :P Finns så mycket annat fint som man kan ha i 100 liter :)
Haha, 40 liter borde inte vara så dyrt :D Mitt 110 liter kostade 1.600 utan fiskar.[/quote]

Jag kan köpa ett 110 liters på blocket med fiskar, pump och allt för 800 spänn!! :D Hahahahha :) Men jag skulle vilja har tips på vilka fiskar man kan ha tillsammans med en mindre grupp kampisar (1 hane + 2-3 honor). Snälla ge mig tips!:p
#8 - 26 februari 2006 12:25
Jag vet inte vilka som funkar. Har hört att platy kan gå bra, men det beror på hur snälla fiskarna är :rolleyes:
Platys kan du förövrigt få av mej om några månader, myähähä :D
#9 - 26 februari 2006 12:35
Men om man skulle ha ett 100 liters kar och har fjärilsciklider, skulle man kunna ha kampfiskar då också, eller skulle cikliderna göra nått mot kampisarn? Vill väldigt gärna veta.. Hahaha om jag ska ge upp mina drömmar om kampisar eller inte.. ;P
#10 - 26 februari 2006 19:46
[quote=sääri]Men om man skulle ha ett 100 liters kar och har fjärilsciklider, skulle man kunna ha kampfiskar då också, eller skulle cikliderna göra nått mot kampisarn? Vill väldigt gärna veta.. Hahaha om jag ska ge upp mina drömmar om kampisar eller inte.. ;P[/quote]
Ciklider är rovfiskar, fjärilar hör väl till de snällare men eftersom till och med små kardinaltetror kan misshandla kampfiskar så skulle jag inte chansa.
#11 - 26 februari 2006 20:30
[quote=Watermelon]Ciklider är rovfiskar, fjärilar hör väl till de snällare men eftersom till och med små kardinaltetror kan misshandla kampfiskar så skulle jag inte chansa.[/quote]
Tack anna:D Hahaha, nån annas som har en proffsig åsikt? ;) Jag vill höra många anledningar/kommentarer/argument/vadsomhelst.:p Berätta vad ni vet snälla!:rolleyes:
#12 - 26 februari 2006 20:50
Jag har en kampfiskhane o 2 honor tillsammans med scalarer, platy, Koppartetror o Sorgmanteltetror. Inga som helst problem i mitt kar. Men jag kanske bara har snälla fiskar, va vet jag?! :D
#13 - 26 februari 2006 21:40
Inga ciklider ihop med kampfiskar! Hellre neontetror, Corydoras, Otocinclus, platys m.m.
#14 - 26 februari 2006 22:01
Tack tack! Alla tips är super bra!:D Jag kommer nog att få ha ett minder kar och ett större om jag ska få ha dom fiskar jag vill [:o] Hehe, för jag vill både ha ciklider och kampisar, men om nu inte det går så tror jag att jag kan vänta med kampisarna.. Man är ju ändå rätt begränsade med dem..
#15 - 26 februari 2006 23:24
[quote=sääri]Tack tack! Alla tips är super bra!:D Jag kommer nog att få ha ett minder kar och ett större om jag ska få ha dom fiskar jag vill [:o] Hehe, för jag vill både ha ciklider och kampisar, men om nu inte det går så tror jag att jag kan vänta med kampisarna.. Man är ju ändå rätt begränsade med dem..[/quote]
Vad ska du ha för ciklider?
#16 - 26 februari 2006 23:35
[quote=Watermelon]Vad ska du ha för ciklider?[/quote]
Jag tror att jag ska ha fjärils men jag är inte helt bombis än.. ^^
#17 - 27 februari 2006 15:04
Jag har både dvärgbotior och ett stim med drottningrasboror (som jag skrev tidigare) med kampfiskarna. Jag gillar stimfiskar och i ett 100 liter, som jag har, så kan man ha ett lite större stim av någon liten firre tillsammans med kampisarna. Skulle inte vilja ha dem i mindre personligen...
#18 - 27 februari 2006 19:16
[quote=Watermelon]Jag tycker det är grymt ovärt att "slösa bort" 100 liter på en kampfisk som klarar sig med typ 30-40 liter också :P Finns så mycket annat fint som man kan ha i 100 liter :)
Haha, 40 liter borde inte vara så dyrt :D Mitt 110 liter kostade 1.600 utan fiskar.[/quote]

Mitt terrarium/akvarium fick jag för 50 spänn av en kompis :P
Men då är den gjord av genomskinlig plast,men då fick jag ett gratis innerfilter,grus,och massvis med skott av samma art

tror den rymmer 34 liter om jag inte minns fel
#19 - 27 februari 2006 19:42
Jajja! Jag vet ändå inte vilka fiskar jag skulle ha med kampsiarna så, jag får nog spara mitt kampis projekt till nån gång när jag är lite mer erfaren!
#20 - 27 februari 2006 21:10
[quote=sääri]Jajja! Jag vet ändå inte vilka fiskar jag skulle ha med kampsiarna så, jag får nog spara mitt kampis projekt till nån gång när jag är lite mer erfaren![/quote]
Eller så köper du en kampis och sparar fjärilarna tills du är mer erfaren, tror de är ganska mycket svårare än kampisar ;)
#21 - 1 mars 2006 19:42
kan man ha en kampfisk hane och en hona i ett 19 liters akvarium?? (det är ett yngelakvarium i vanliga fall)
eller möjligtvis två honor till hanen?
#22 - 1 mars 2006 20:41
Nej en hane behöver fler honor. En ensam hane går nog bra.
#23 - 2 mars 2006 21:11
[QUOTE=Tikkatikkatini]kan man ha en kampfisk hane och en hona i ett 19 liters akvarium?? (det är ett yngelakvarium i vanliga fall)
eller möjligtvis två honor till hanen?[/QUOTE]
Nej, för litet kar. En kampfiskhane kan bo där själv.
#24 - 4 mars 2006 14:39
Vad gör jag nu????

Jag har just ett 20liters som jag igår hällde i en hane och två honor!
Ska jag ta bort honorna eller?

Ett problem som dök upp på en gång är att en av honorna är mobbad och de har bitit sönder hennes stjärtfena. Är det för att det är för trångt eller?
Om jag tar bort den mobbade kan en hona vara kvar ändå?
Hanen håller på att bygga nämligen... :-)
#25 - 4 mars 2006 20:09
[quote=Watermelon]Eller så köper du en kampis och sparar fjärilarna tills du är mer erfaren, tror de är ganska mycket svårare än kampisar ;)[/quote]
haha ja typ!! kanske det =)
#26 - 5 mars 2006 20:49
[QUOTE=Hemma]Jag har just ett 20liters som jag igår hällde i en hane och två honor!
Ska jag ta bort honorna eller?

Ett problem som dök upp på en gång är att en av honorna är mobbad och de har bitit sönder hennes stjärtfena. Är det för att det är för trångt eller?
Om jag tar bort den mobbade kan en hona vara kvar ändå?
Hanen håller på att bygga nämligen... :-)[/QUOTE]
Fortfarande för litet kar om du ska para dem! Ta bort honorna! En ensam hane kan trivas där. Ska de para sig behövs ett större kar och dessutom får det bara vara en hona i där under parningen. Inte undra på att den ena honan är mobbad...

Har du läst på överhuvudtaget om hur det fungerar vid parning, yngelvård m.m? Tänk på att du behöver gott om plats om du får en massa yngel. En del bettor kan få upp till 300 yngel. Är hälften hanar måste du sära på dem när de blir lite äldre. Det blir ganska många burkar att byta på... Du bör byta vatten varannan dag och värmen ska hållas på ca 25-27 grader. Du behöver kläcka artemia och mata minst 2 ggr/dan. Du ska klara av att sälja dem senare.

Det är mycket man bör tänka på. Tyvärr gör inte alla det utan tycker och tror att det är bara kul och enkelt. Tänk om säger jag bara. Det är kul men mycket jobb. Det kostar och tar upp plats kan jag lova...
#27 - 6 mars 2006 17:38
Jag väntade just att du skulle svara. Tack!

Jo jag har läst på och det var klantigt att köpa honorna. Jag har redan tagit bort dem. De får bo i mitt stora akvarium istället. Hoppas att de hämtar sig efter några tuffa dagar!

Usch vad jag skäms! [:I]
#28 - 6 mars 2006 18:07
[quote=sääri]Jajja! Jag vet ändå inte vilka fiskar jag skulle ha med kampsiarna så, jag får nog spara mitt kampis projekt till nån gång när jag är lite mer erfaren![/quote]

Hej!!

Jag har en kampfisk hane och två honor tillsammans med guppys och platy och det går hur bra som helst. HAde en tredje kampfisk hona men hon hoppade på hanen hella tiden så den fick vi göra av med.
Om guppysen inte är för pråliga så går det bra tillsammans med kampis.

/Laila

Annons