Kampfisk

#1 - 28 januari 2006 22:50
Hejsan alla glada akvarister!
Jag tänkte höra med er om någon har erfarenhet av att släppa in en kampfiskhane i ett "vanligt" akvarium.
Jag har ett litet akvarium på 70 liter, innevånarna i det består av sebrafiskar, scalare, dvärggurami, praktbotia, ancistrus och otocinclus.

vågar jag släppa dit min kampfisk hane eller slaktar han hela gänget?

hälsningar från Pnilla
#2 - 29 januari 2006 07:29
För det första så är det ett alldeles för litet kar för scalarer och ancistrus OCH praktbotia... Kolla rekommendationerna här på zoopet!!

En praktbotia ska tex ha 250liter och kan bli 30cm.
#3 - 29 januari 2006 10:51
Vad jag vet så slåss kampfiskhannar bara mot andra kampfiskhannar så det borde inte vara några problem, fast du ska nog vara försiktig ändå.
#4 - 29 januari 2006 11:49
[QUOTE=moj]Vad jag vet så slåss kampfiskhannar bara mot andra kampfiskhannar så det borde inte vara några problem, fast du ska nog vara försiktig ändå.[/QUOTE]

Det är inte kampfiskhanen som kommer skada dom andra utan troligen lär scalarena bita på hanen och troligen många av dom andra arterna också! Det är inte shysst för kampfisken att prova den blandningen!
Sedan tror jag inte att det går att blanda Kampfisk och gurami...
#5 - 29 januari 2006 13:32
[quote=moj]
Vad jag vet så slåss kampfiskhannar bara mot andra kampfiskhannar så det borde inte vara några problem, fast du ska nog vara försiktig ändå.
[/quote]
Alla fiskar med stora färgglada fenor tex guppyhannar kan påkalla stridsbeteende.
[quote=Pnilla]
vågar jag släppa dit min kampfisk hane eller slaktar han hela gänget?
[/quote]
Som Dreeamcatcher påpekar så är det inte det stora problemet i det här fallet utan att sällskapet (skalarer) troligen kommer att gå ganska hårt åt den i den här miljön lättstressade kamphanen.
Dock borde de redan vara ett problem tillsammans med tex dvärggurami, så det kan ju vara lugna individer.. :) Du får väl prova, det kan ju gå bra, skalarerna ska ju inte fungera med vissa av de övriga fiskar du har heller.. ;) Alla fiskar är individer.. För övrigt som iTaZ påpekar så är nog akvariet definitivt i minsta laget när de här fiskarna blir större, så det kan ju vara något att tänka på inför framtiden... :)
#6 - 29 januari 2006 16:48
[:i] [:i] [:i] [:i] ...
#7 - 29 januari 2006 17:03
[QUOTE=Dreeamcatcher]Det är inte kampfiskhanen som kommer skada dom andra utan troligen lär scalarena bita på hanen och troligen många av dom andra arterna också! Det är inte shysst för kampfisken att prova den blandningen!
Sedan tror jag inte att det går att blanda Kampfisk och gurami...[/QUOTE]

Jodå det går hur bra som helst att blanda kampfisk och gurami :)
#8 - 5 februari 2006 16:25
tack för era svar.. det funkar hur bra som helst med den blandningen jag har nu, dom e alla snälla med varann.
jag vet att det är för litet för scalarerna och botiorna, men eftersom jag har planer att inom en rätt så snar framtid skaffa större kar, så känns det inte som ett problem ännu. dom e alla väldigt små ännu.

men tack till er alla, jag tror kampfisken får bo kvar där han bor ändå.. han har fått en större egen lya nu.. så han verkar trivas väldigt bra där han är.
#9 - 11 februari 2006 20:55
[QUOTE=Maethor]Jodå det går hur bra som helst att blanda kampfisk och gurami :)[/QUOTE]

Jaså? :) Det viste jag inte! Tack för det...alltid roligt att lära sig något nytt!
#10 - 12 februari 2006 12:25
Jag blev lite Fundersam för cirka 1 år sedan.. Min mor hade en Guldfisk i sitt lilla 60L kar, Så en dag så började den simma lite konstigt och slutade äta,den hållt på så i en vecka ungefär, Så hon bestämde sig för att "avliva" den, Så när jag va och jobbade så dumpade hon ner den till min Zebracyklider i tron om att dom skulle avsluta dens lidande, Men nej.. Den repade sig och simmade till sammans med om i ungeför 2 månader till den började att konstra sig igen.. och dog så på detta viset helt tvärt. Den va grymt gammal guldisen.Iaf Lite konstig blandning..=/ Eller?

Annons