kampfisk?

#1 - 19 december 2005 13:44
Hej! Jag har några frågor om kampfiskar.

Jag tänkte dela upp ett 200 liters akvarium i 4 delar, men finns det nån bra lösning så man slipper köpa 4 st innerfilter? Läste att importerade fiskar leker lättare än vanliga kampfiskar från butiken, stämmer det? Om man delar av akvariet med vanligt glas kommer kampfiskarna se varandra då? Hur många honor kan man ha i ett akvarium på 150 liter?
#2 - 19 december 2005 14:53
Hejsan!
Jag har också delat upp ett akvarium i mindre sektioner till mina kampfiskhanar, fast ett mindre sådant. Antingen får du använda mörkt glas och silikona fast det, eller använda mörkt plexiglas. Det går att ta genomskinligt plexiglas och slipa det så att det blir ogenomskinnligt och mjölkvitt i färgen. Jag silikonade inte dit dem utan använde en bit filtermatta mellan plexiglasen och akvariumglaset på bägge sidor. Har dessutom hål borrade i skivorna så att de inte välter när man byter vatten. Nackdel som jag märkte nu var att en har fått fenröta och troligen smittat ett par stycken.
Det bästa är om man kan ha dem helt separat från varandra utan borrade hål. Det viktigaste är att ha värmare i alla sektioner om det inte finns borrade hål. Filter däremot är inte nödvändigt för bettor. Byt i stället en del vatten 2 ggr/veckan. Ha en del flytväxter i också.

Orsaken till att importerade fiskar kanske leker bättre än butiksbettor är att de oftast är yngre. De kan leka från ca 3 månaders ålder, medans butiksbettorna kanske är runt året när de säljs.

Du kan nog ha ganska många honor i ett 150 l. Ha gärna många växter och gömställen då en del honor kan vara ganska kaxiga. En bra idé är att släppa i alla honor samtidigt så att de får göra upp om rangordningen. Håll noga koll. Ibland får man avlägsna någon elak eller väldigt skygg hona. Själv ska jag ha 4 honor i ett 80 l akvarium, som från början var ett 160 l som jag delade av. I den andra halvan ska det bo yngel.

Det finns ett bra svenskt forum där vi diskuterar allt om kampfiskar. Bli medlem där:
http://crowntails.com/smf/index.php
#3 - 19 december 2005 16:46
Vatten kvaliten blir väl bättre om man har ett filter? Kampfiskar ska vara rätt så tåliga fiskar vad jag förstått, men jag läste att dom var känsliga för dåligt vatten.
#4 - 20 december 2005 07:09
Visst, vattenkvalitén blir bättre, och vattnet blir klarare, och allt sånt. Visst kan du ha filter, men det är inget måste. Har man inget filter, måste man vara mycket noggrann med vattenbytena, men det vet du säkert.
#5 - 9 januari 2006 07:35
Men hur blir det med vattenbyten när det finns yngel i akvariet?
#6 - 9 januari 2006 17:33
suga försiktigt så att du inte går mer några yngel.. vilket du säkert kommer att få ändå... så titta igenom vattnet för du tömmer ur de
#7 - 9 januari 2006 19:15
Ok, nu fattas det bara kampfiskar.
#8 - 9 januari 2006 22:02
lånar tråden lite :)

jag har ett akvarium som ska delas i 8 delar, men unglena ska inte bo där förens hanarna ska delas upp, ungefär vid 3-4 månaders ålder....men jag undrar då ungefär hur stora ynglena är då ??? måste ju veta hur stora hål jag kan borra mellan sektionerna ??
#9 - 9 januari 2006 22:03
Tror att 5mm hål skulle va lagom...
#10 - 13 januari 2006 20:18
Har letat efter kampfiskar överallt men inte hittat en ända CT!:mad:
Vill inte beställa från arken zoo pga av uppenbara skäl dvs priset.
#11 - 13 januari 2006 23:46
Va kostar dom där då? Angående hur många honor du kan ha i 150l skulle jag seja runt 100st iaf... Jag hade 47st i mitt 54l utan några som helst problem tills jag sålde allihopa
#12 - 14 januari 2006 08:51
Man kan nog ha ca 15 st kampfiskhonor i ett 150 liters akvarium.
#13 - 14 januari 2006 11:30
En av medlemmarna i vår akvarieförening har delat av sitt akvarium med blå filtermassa, vilket gör att han bara behöver ha ett filter i ett större kar, kanske värt att prova!

http://aquanord.3w.se/

Titta in på avdelningen för akvarium..

Lycka till!
#14 - 14 januari 2006 12:18
Filtermatta är dyrt det är billigare att köpa plexiglas och borra hål i.
#15 - 14 januari 2006 13:52
[quote=Hugin]Man kan nog ha ca 15 st kampfiskhonor i ett 150 liters akvarium.[/quote]

MYCKET mer... 15 ? ...
#16 - 16 januari 2006 14:52
Nu har jag två st kamphonor i ett 16 liters akvarium.
#17 - 16 januari 2006 15:05
Hugin: Va kostar fiskarna på de där stället du nämde ?
#18 - 17 januari 2006 14:49
[quote=sacha]Hugin: Va kostar fiskarna på de där stället du nämde ?[/quote]

Menar du Arken? 55 spänn eller nåt, men dom hade bara vanliga veiltails. Brukar inte köpa från dom. När jag var liten så tänkte jag köpa ett gäng botior men kom hem med 4 st kongo tetror.:(
#19 - 17 januari 2006 15:21
Aaa oki, 55kr är väl ganska så standard annars.. 45 tar dom här i byn, men lite skillnad e de ju alltid..
#20 - 17 januari 2006 18:17
här kostar en crowntail 45 kr, tycker jag är ganska billigt iaf. och en halfmoon kommer kosta ca 60 kr sa han i affären :)
#21 - 17 januari 2006 18:54
[quote=neon_kimpan]här kostar en crowntail 45 kr, tycker jag är ganska billigt iaf. och en halfmoon kommer kosta ca 60 kr sa han i affären :)[/quote]
Skämtar du? I vilken affär? Vart? Visste inte att CT's var så billiga.:eek:
#22 - 17 januari 2006 19:22
Dom kostar inte mer än så när man köper i butik.. Men som jag sagt tidigare.. Dom fiskarna är nog inte mer än snygga för oss hobbygubbar... Med andra ord inget att avla på å tjäna pengar på liksom..
#23 - 17 januari 2006 21:23
[QUOTE=neon_kimpan]här kostar en crowntail 45 kr, tycker jag är ganska billigt iaf. och en halfmoon kommer kosta ca 60 kr sa han i affären :)[/QUOTE]
50 spänn för en Halfmoon?! Då vet inte den säljaren vad han snackar om! De är värda minst 150 kr för ett bra exemplar, betydligt mer för ett riktigt bra exemplar. Undrar om folk vet hur svårt det är att odla fram riktiga Halfmoons..?? Även om man använder en hane och en hona som är Halfmoons, kanske inte mer än högst 10 % av ynglena blir riktiga HMs med en fentyp av 180 grader. De blir ofta flest Superdeltas, vilka också är väldigt vackra, men vanligare.
CTs däremot är enklare att odla, därför är de billigare även om 45 kr är väldigt billigt. Man ska helst se till att odla en CT hane med en CT hona, utan att blanda en massa fentyper, så får man klart bäst resultat.
#24 - 18 januari 2006 13:04
[QUOTE=Drakulla]50 spänn för en Halfmoon?! Då vet inte den säljaren vad han snackar om! De är värda minst 150 kr för ett bra exemplar, betydligt mer för ett riktigt bra exemplar. Undrar om folk vet hur svårt det är att odla fram riktiga Halfmoons..?? Även om man använder en hane och en hona som är Halfmoons, kanske inte mer än högst 10 % av ynglena blir riktiga HMs med en fentyp av 180 grader. De blir ofta flest Superdeltas, vilka också är väldigt vackra, men vanligare.
CTs däremot är enklare att odla, därför är de billigare även om 45 kr är väldigt billigt. Man ska helst se till att odla en CT hane med en CT hona, utan att blanda en massa fentyper, så får man klart bäst resultat.[/QUOTE]

För min senaste CT betalade jag exakt 20kr :) Och för en annan betalade jag 25kr ;)
#25 - 18 januari 2006 13:45
#26 - 18 januari 2006 18:43
Ja köper CT för 45kr med.. Inte direkt billigt i mina ögon...
#27 - 18 januari 2006 19:06
[quote=sacha]Ja köper CT för 45kr med.. Inte direkt billigt i mina ögon...[/quote]
Vart köper du dom? Måste få tag i en CT eller HM. Har läst om genetik och fatta inte ett skit! (rimmar)
#28 - 18 januari 2006 20:32
Köper dom i Zoobutiken här i stan (falköping) bara att be att han tar hem...

Annons