Hejsan!
Jag har också delat upp ett akvarium i mindre sektioner till mina kampfiskhanar, fast ett mindre sådant. Antingen får du använda mörkt glas och silikona fast det, eller använda mörkt plexiglas. Det går att ta genomskinligt plexiglas och slipa det så att det blir ogenomskinnligt och mjölkvitt i färgen. Jag silikonade inte dit dem utan använde en bit filtermatta mellan plexiglasen och akvariumglaset på bägge sidor. Har dessutom hål borrade i skivorna så att de inte välter när man byter vatten. Nackdel som jag märkte nu var att en har fått fenröta och troligen smittat ett par stycken.
Det bästa är om man kan ha dem helt separat från varandra utan borrade hål. Det viktigaste är att ha värmare i alla sektioner om det inte finns borrade hål. Filter däremot är inte nödvändigt för bettor. Byt i stället en del vatten 2 ggr/veckan. Ha en del flytväxter i också.
Orsaken till att importerade fiskar kanske leker bättre än butiksbettor är att de oftast är yngre. De kan leka från ca 3 månaders ålder, medans butiksbettorna kanske är runt året när de säljs.
Du kan nog ha ganska många honor i ett 150 l. Ha gärna många växter och gömställen då en del honor kan vara ganska kaxiga. En bra idé är att släppa i alla honor samtidigt så att de får göra upp om rangordningen. Håll noga koll. Ibland får man avlägsna någon elak eller väldigt skygg hona. Själv ska jag ha 4 honor i ett 80 l akvarium, som från början var ett 160 l som jag delade av. I den andra halvan ska det bo yngel.
Det finns ett bra svenskt forum där vi diskuterar allt om kampfiskar. Bli medlem där:
http://crowntails.com/smf/index.php