Kampfisk

#1 - 13 november 2005 19:51
Har en kamphanne tillsammans med guppisar.
Upptäckte i onsdags vita prick på honom och började medicinera. Han blev bättre redan dagen efter, men sen åkte även guppisarna på det. Har därför fortsatt medicinera plus höjt tempen till 30 grader.
Nu idag ser kampisen riktigt risig ut. Han är matt i färgen, nästan skiftat från mörk blå-lila till ljust lilaaktig. Hans fenor är fnasiga (trådiga) längst ut och han ser allmänt dålig ut. Simmar inte omkring utan har varit gömd hela dagen och nu kommit fram o håller sig under ytan.
Tempen borde inte vara problemet för de ska ju ha varmt vatten.
Har tillsatt costapur för prickarna- och de har försvunnit på honom. Även salt, men det borde han väl klara vad jag läst mig till.
Ser så konstigt ut eftersom han tappat färgen och de stora fenorna där bak blivit helt trådiga och utan färg.
Någon som har något tips på vad detta kan vara.
Kan det vara biverkningar av medicinen??

Eller kan det vara fenröta??
Vad behandlar man isåfall med? Smittar det till de andra fiskarna? Hur gör man då eftersom jag redan behandlar me costapur för vitaprick?

Lissie
#2 - 13 november 2005 20:45
Ser nu även att han bara använder den ena framfenan till att simma med. Den andra håller han bara intill kroppen.
Känns inte som han mår så bra. Nån som har nån idé?
Lissie
#3 - 14 november 2005 10:39
Du kan ju alltid testa och låta kampisen gå i en egen burk med saltbad och se hur det artar sig. Han kan ju ha blivit stressad och behöver vara lite i fred. Lägg ett lock över burken, det kan hända att dem hoppar.
#4 - 14 november 2005 15:06
Han klarade sig tyvärr inte :(

Antagligen var det fenröta. För det var som en vit beläggning och fenorna försvann allt eftersom. Har aldrig sett fenröta, men drar slutsatsen efter att ha läst om det.
Hur smittsamt är detta? Inga symtom än på guppisarna men de har fortfarande prickar och är ju därför känsligare precis som kampisen var.
Hur ska man göra en annan
gång om det skulle hända. Karet var ju behandlat med en medicin mot vita prick. Men nu skulle han ju behövt en annan. Kan man då trots att fisken precis utsatts för medicin 1 (och blivit av med de symtomen) sätta den i ett eget kar och behandla med medicin 2?
Blir lite svårt när de får sjukdomar samtidigt som kräver olika mediciner... För man kan väl inte blanda i karet?

Lissie

Annons