Kampfisk

#1 - 13 november 2004 19:28
Är de lätt att ha kampfiskar?
1 hane 2 honor?
#2 - 13 november 2004 20:32
Ja, men det är inte alltid lätt att vara en kampfiskhona.
Jag har bara hållit dom i den 200-liters kar jag har nu och där fanns gott om gömställen så honorna kunde hålla sig undan. Till min förvåning blev det en del(några få) yngel som klarade sig och växte upp.
Bra med en hanne och 2 honor.
De lever kort och intensivt - blir bara -typ- 1 år.
mvh
ps kan inte hållas med kardinalfiskar--vill ha varmare :)
#3 - 13 november 2004 21:02
Men kardinalfiskar kan ha upp emot 28 grader. Det som står på zoopet är fel.fast jag vet ju inte hur varmt en kampfisk ska ha då men. [:-88]
#4 - 13 november 2004 21:18
Har en kampfiskhane med två honor och det har inte varit några problem. I samma akvarium har vi tetror, silverhajar och indiska glasmalar och allt är frid och fröjd. Vi har i och för sig många gömställen i form av växter och rötter, vilket kanske är en förutsättning för att det skall fungera. Kampfiskarna kom i akvariet sist och har anpassat sig bra. Vad vi möjligen kan ha observerat är att honorna har jagat hanen, men inte så att det har blivit problem av det. Tror inte att det är någon fara alltså!
#5 - 13 november 2004 21:43
Ursprungligen skickat av elvina

Men kardinalfiskar kan ha upp emot 28 grader. Det som står på zoopet är fel......

Inte rätt ställe att ta upp detta, men jag undrar om ni inte blanda ihop k.fisk med k.tetra, som klarar 28 grader bättre pga att de leveri varmare vatten i naturen.
mvh
#6 - 14 november 2004 08:27
Okej, lever de bar 1 år?! De va ej länge.
Är de lätt at få dem att leka?
Och jag har läst att hanen dödar eler skadar honan om hon ej vill leka. Stämmer de?
#7 - 14 november 2004 08:28
EN sak till:
Finns de något annat sätt än dopp-värmare att värma vattnet på?
#8 - 14 november 2004 14:46
Hanen är mycket lekvillig, och vist kan han vara hårdför, men värst blir det efter leken då han vill ha hela ansvaret för boet. Det är därför jag skriver att det skall finnas gömstöllen, och att din förslag med två honor är brs. (profserna ta nog bort honorna efter leken)

När jag var som mest aktiv - typ för 20 år sedan - började det komma värmekablar. Har för mig de inte fick säljas i Sverige. Hur är det nu?
Annars kan man ha akvariet i ett varmt rum(dvs över 18 grader :))
mvh
#9 - 15 november 2004 16:30
mirr rum har kanske 18 grader på vintern och kanske 26 på sommaren. Funkar de utan värmare då eller?
#10 - 16 november 2004 15:43
Kampfiskar burkar bli ungefär 2 år gamla så vitt jag vet. Men nog händer det såklart att dom bara blir ett och någonstans har jag för mig att jag läst om någon som blev 4... När mina leker så särar jag på dom efter leken, hanen får sköta boet ensam utan andra fiskar, annars blir honan biten =/
#11 - 16 november 2004 15:48
Okej, Kampfiskar verkar inte vara så snälla me varandra. Ska nog inte skaffa sånna. Ville ju inte att honan ska bli biten.
#12 - 18 november 2004 15:22
Det behöver inte heller vara honan som råkar illa ut, förut hade jag 2 honor och en hane tillsammans, honorna bet sönder den stackars hanen =( Men nu mår han bra igen.
#13 - 23 november 2004 19:50
Jag har 4 honor och en hane i ett 47 liters kar det går utmärkt... Hannen är inte så värst intresserad. ju fler honor dessto trevligare fiskliv blir det.
#14 - 23 november 2004 20:29
Ehm.. Undrar bara om man kan ha en ensam kamphane i ett akvarium med scalarer, paletter osv? Funkar de med de flesta fiskar?
#15 - 24 november 2004 09:46
Det enda som inte funkar är TVÅ kampfiskhannar! Nästan allt annat går bra.
#16 - 5 december 2004 17:54
Mitt är ju bara 25 så de kanske ej funkar med 1 hane + 2 honor.

Annons