kampfisk...

#1 - 18 augusti 2004 10:27
Inte kan en hanne av arten betta splenders vara ihop med tio guppihannar i ett litet 37liters kar??? ( Nej jag tänkte väl det bara undrade ändå jag vet vad svaret blir men jag kom bara på att tänka på detta!)

2. Kan han (Kampfiskhannen) vara i hop med två praktbotior och en algätare eller går de andra på kampfiskhannen då???

-----------------------------------

[:-145]Frågvis men man lär sig då[:-145]

praktbotia [:-170] (snäckätande fisk
#2 - 18 augusti 2004 12:23
ingen som kan svara på fråga 2?

--------------------------------------

37l[:-160]

10[:-145]
2[:-170]
1[:-127]
#3 - 18 augusti 2004 12:36
Kampfiskar går bra med de flesta fiskar, men man brukar avvråder folk att ha dom ihop med Guppies och Ängelfiskar. Jag hade en kampfiskhane i en 55 liters akvarium med en älgaeätare utan problem. :)

#4 - 23 augusti 2004 09:16
Nu när jag har en kunnig på tråden vilken fiskart kan man ha ihop med en kampfiskhanne???? och hur många i ett 37litersakvarium????

------------------------------

37 L [:-160]
#5 - 23 augusti 2004 09:18
Plus kamfiskhannen då givetvis!

------------------------------

37 L [:-160]
[/quote]
#6 - 23 augusti 2004 10:24
Du har ju väldig många fiskar ändå... för en 37 liters akvarium... Kampfiskar gillar alla men det är andra fiskar som guppy och ängelfiskar med långa fenar som retar kampfiskarna. Kampfiskar är en väldig lugn fisk... Än så länge om dom andra fiskar inte reta honom och bita på fenarna kan du vara lugn... annars skulle man ha kampfisken i en mindre akvarium själv.

Lycka till :)
#7 - 23 augusti 2004 10:51
Nu förstod nog inte du mig och jag slarvade jag menar givetvis att det inte finns någon annan fisk i akvariet bara två praktbotior det är allt! så kan man ha en hane med någon sortst tetra t ex
#8 - 23 augusti 2004 10:57
Jag bara tittade på din signatur, 10 guppies, 2 tetra, 1 algaeätare i en 37 liters akvarium...

Jag själv har inte en kampfisk längre; han blev gammal och dog nyligen; men nu har jag 2 st guldfiskar med 1 algaeätare i en stor 55 liters akvarium... visst kunde jag adda lite mer fiskar men dom ser så glada ut med sån stor utrymme och mår bra med. :)

Ja jag tror dom tetra skulle irritera kampfisken faktiskt... Dom är småelaka dom.. ;)
#9 - 24 augusti 2004 12:13
någon annan fisk som du haft ihop med kampfiskhannen din!??
#10 - 24 augusti 2004 12:28
jag har en kampfiskhanne ihop med 4 räkor o 4 indiska glasmalar.. Blir en häftig effekt eftersom både räkorna o glasmalarna e transparenta o hannen svart o blå... De trivs bra ihop... neomntetra o kampfisk går säkerligen alldeles ypperligt bra att ha ihop..de man ska undvika, enligt de jag har pratat med, att ha ihop med kampfiskhanne är guppy osv som har långa fenor eftersom de kan upplevas som rivaler... ( kamphonor har jag numera i ett annat kar tillsammans med kuhliål, eftersom de inte fungerade ihop med min nya hanne...(den gamle gick bra men denne gick de på)

Lycka till
#11 - 24 augusti 2004 12:37
Gickan: Jag hade bara lugna snälla fiskarter med min kampfisk. Man kan faktiskt läsa på nätet om Betta Splendens och vilka fiskar man får ha med dom om du vill ha nåt mer specifik. Jag själv väljar att ha kampfisken bara med en algaeätare. :)

Anna: Du har helt rätt om Guppies och Kampfiskar. Inte bra alls. Dom fiskar med långa fenor ska man inte ha med Kampfiskar.
#12 - 24 augusti 2004 13:48
Vad jag förstått det ska man också akta kampfiskens ståtliga fenor genom att inte ha s k "fenbitare".. Fenbitare är fiskar som gärna smakar på stora fenor..
Fenbitare är tex de flesta barb-fiskarna exempelvis tigerbarben. Barber verkar för övrigt inte vara bra att ha med någon fiskart (typ)...

Jag har mina kampfiskar med kilfläcksrasboror, det har gått bra än så länge.. Det finns många på internet som har sina kampfiskar med olika sorters tetror och det verkar också gå bra..
Neontetrorna som är den minsta tetrasorten verkar vara lite vansklig eftersom den är så himla liten och lätt för en kampfisk att äta upp...

Så lagom stora tetror eller rasboror verkar bra..

mvh David
#13 - 25 augusti 2004 10:01
okej! tack!

kan man ha en kampfiskhanne ihop med några sebrafiskar????
#14 - 25 augusti 2004 11:00
Nånstans läste jag något "dumt" om Zebrafiskar, som fick mig att inte köpa sådana.. Men jag hittar det inte just nu så det kanske inte är några problem..
Läs lite med hjälp av sökmotorn på fiskarter här på zoopet.. Så gjorde jag! Det är bara att klicka in de egenskaper man vill ha och hoppas att man får hittar några bra arter. Sen är det bara att dra till djurbutiken och hoppas att dom har någon av dom man tittat/läst på/om.

Jag håller helt med borlängetjejen i "Jag hade bara lugna snälla fiskarter med min kampfisk.". Det kan nog vara klokt, satsa på dom lugna arterna!
#15 - 25 augusti 2004 11:07
Plyyp: Ja, det tycker jag. Inte ville jag stressa en vacker kampfiskhane så hans fenor blir fult och hans färg blir konstig..bl.a.. Dom är så himla vackra... *funderar på att skaffa en till akvarium bara för en kampfiskhane*
#16 - 26 augusti 2004 08:03
okej! i zoobutiken där jag bor, bor hennes/hans kampfiskar i en lite platbur på runt en liter kan man ha dem så hemma också???
#17 - 26 augusti 2004 09:11
Varför skulle du vilja ha en fisk i ett 1-liters??? Nej det går inte... han kan ju knappt vända då...
#18 - 26 augusti 2004 09:25
Jag har haft ett kampfiskpar tillsammans med malar, kilfläcksrasboria, zebrafiskar, kardinaltetra, platy och glödbandstetra och det gick jättebra. Det du bör tänka på är att se till att kamparna hinner få mat vid matningsdags, tetror m.fl. är väldigt snabba i förhållande till kamparna. Lycka till.
#19 - 26 augusti 2004 16:25
nä man ska INTE ha någon fisk (enligt mig) i en burk inter 10 L... o särskilt inte en kampfisk som endå blir 5-6 cm.. d e jääävlit taskit o aldeles för svårt att sköta. Ett så litet "akvarium" gör heller inte en kampfisk rättvisa. De visar inte sina finaste färger lr något beteende pga att d inte kan simma i en burk på 10*10*10 cm
#20 - 27 augusti 2004 08:26
Ursprungligen skickat av mattias89

nä man ska INTE ha någon fisk (enligt mig) i en burk inter 10 L... o särskilt inte en kampfisk som endå blir 5-6 cm.. d e jääävlit taskit o aldeles för svårt att sköta. Ett så litet "akvarium" gör heller inte en kampfisk rättvisa. De visar inte sina finaste färger lr något beteende pga att d inte kan simma i en burk på 10*10*10 cm

okej! men den på zooaffären är typ 8*5*10 L*B*H

så det måste vara mindre ändå?
#21 - 27 augusti 2004 08:42
Jag har min kampfiskhanne med 5 platys, några Otocinclus och ett stim Neontetror. Det funkar fint!
#22 - 27 augusti 2004 09:22
Ursprungligen skickat av Drakulla

Jag har min kampfiskhanne med 5 platys, några Otocinclus och ett stim Neontetror. Det funkar fint!

okej men så många fiskar borde väl inte jag ha i ett 37literskar???
#23 - 27 augusti 2004 13:20
En bra grundregel är att 1 cm fisk skall ha 1 liter vatten (utgå från fiskens vuxna storlek). Vissa fiskar kräver mer utrymme än bara 1 liter per cm (sådan information kan man hitta i aktuell artbeskrivning). Man skall även tänka på att en del av akvariumets volym upptas av filter, grus och annan inredning.

Mitt tips till dig om du gärna vill ha en kampfisk är att isåfall endast ha en kampiskhane och kombinera med en algätare.

Eller, istället ha några platys tillsammans med en liten algätare. Alternativt byta ut platys mot guppy.

Det är svårt att kombinera med en stimfisk till ett så litet akvarium, de vill ju vara många kompisar och då behöver de lite mer utrymme.

Tyvärr (hur roligt det än är med många fiskar) så är ett litet akvarium = lite och små fiskar.

/Sabina
#24 - 27 augusti 2004 19:12
Jag gav dig bara tips om vad du kan ha för fiskar ihop med en kampis. Inte att du ska ha lika många som jag har i ditt lilla akvarie...

mvh Drakulla
#25 - 1 september 2004 14:20
Asså...alla har ju lite olika erfarenheter av kampfiskar...å vad man kan ha med dom och inte...enligt många andras erfarenheter gör jag nog jättefel då...

Jag har en knallröd kamphane med 6 guppysar, 6 neontetror, 2 platy, en pansarmal, en ål, 2 sorgmanteltetror, 2 scalarer och tre malyngel av något slag (fått av kompis)...

Han äter inte på någon, bryr sig inte om guppyhanaras fenor och äter inte på scalarerna...enda problemet jag hade var att sorgmanteltetrorna bet på honom vilket resulterade i att de fick flytta till ett annat kar tilsammans med fyra neoner. Sedan köpte jag scalarerna, lite orolig för kampisen men det funkade jättebra. Nu har jag flyttat tillbaka sorgmantlarna och scalarerna skyddar kamhanen...så nu är det frid och fröjd...alla kommer överens och kamphanen är bästis med scalarerna...

Jag ska inte säga att det går i alla fall...men för mig funkar det jättebra...har inget jättestort akvarium heller...du får nog helt enkelt prova dig fram...men var försiktig så att du inte får problem med ett gäng fiskar du måste göra dig av med om det inte funkar...en reservplan är att rekomendera...

Hoppas att det funkar för dig...

Annons