Kampfisk

#1 - 28 maj 2004 18:49
Är det någon som vet varför min hane äter upp alla äggen efter 1 dag?
Det är 3:e gången han gör det. Kan man göra något åt det eller är det bara att hoppas att han lär sig att inte "glufsa" i sig dom varje gång?
#2 - 28 maj 2004 20:56
Hmm, vet inte riktigt om fiskar har en "limit" när det gäller mat, men du kanske borde göda honom lite mer under dessa omständigheter?

- tänker bara logiskt..
#3 - 29 maj 2004 12:45
Hej!
Vissa kampfisk hanar gör så. En kompis till mig hennes kampfisk gjorde likadant. Min kampfisk gör inte så.
Prova med en annan hane om det går bättre.
Ser du att han äter upp dem? Om ett ägg ramlar ner från boet brukar hanen fånga upp det i munnen och sätta tillbaka det, det kan se ut som om att han äter dem. Ibland så flyttar han alla äggen så att de ligger i en "klump" då har han lättare att hålla koll på dem.

Har du lampan tänd hela tiden? akvarielampan måste vara tänd på natten också så att hanen kan se om ett ägg eller yngel ramlar ner så att han kan hämta dem.

<b>Doggosh</b>
Kampfisk hanarna brukar inte äta någon mat när de vaktar ägg/yngel. Inte ens röda mygg lockar min hane när han vaktar sitt bo.

Lycka till Glimten hoppas att det lyckas nästa gång =)
#4 - 29 maj 2004 15:41
Bubblan89,
Lampan brukar vara tänd dygnet runt för att hanen ska se om äggen ramlar ner på botten och under dom första 16-20 timmarna så lägger han tillbaka dom i skumboet, och flyttar omkring dom då och då. Jag har sett att han äter upp äggen efter det(han har gjort det alla 3 gångerna). Mina 2 andra hanar är inte intresserade fast dom jagar honorna och bygger skumbo.
#5 - 29 maj 2004 19:16
Jag tror också att kampfiskarna måste själva vara nöjda med sitt födointag - en mätt kampfiskhanne äter nog inte upp sina ägg. Glöm flingorna - mata med mjuk- eller levande-foder...

#6 - 29 maj 2004 19:24
Det kan vara så att äggen av någon anledning inte utvecklats som de ska. Om det är så att din hane är lite "felprogrammerad" kan du försöka föda upp dem artificiellt i mycket grunt vatten (med något antisvampmedel), men då förs kanske felprogrammeringen vidare till kommande generationer. /Mvh Cecilia

Annons