kampfisk

#1 - 12 augusti 2003 08:46
hejzan!!!

Jag tänker låta mitt kampfiskpar få yngel.
Jag har flyttat hanen till ett litet akvarium
och när jag stoppade i honan blev han elak
mot henne och jagade henne hela tiden.
Då tog jag ur honan.

Vad ska jag göra? ska jag ha i henne igen?

MVH Ida
#2 - 12 augusti 2003 09:17
Hur stort är akvariet? jag gjorde exakt likadant och det var ett misstag. Om dom inte har fått yngel förrän i morgon kväll ska du ta bort honan. Nu förutsätter jag att honan är lekmogen. Hon har en vit prick vid anal fenan och små vita raka sträck på kroppen. Jag tycker lekakvariet bör MINSt vara 10L Helst föreslår jag mycket större! En bra sida du kan gå in på är

http://home.swipnet.se/pomad/artikel.htm
Lycka till!
#3 - 12 augusti 2003 09:21
Jag fäljde den sidans rekomendationer och idag kläcktes "äggen" till små knappt synbara yngel :) hannen är aggresiv mot honan först! o efter att leken är avslutad så är han ännuvärre... men man ser små små vita prickar i boet när det är färdiglekt, då kan man flytta honan!
#4 - 12 augusti 2003 09:23
Akvariet är 20L. Honan har vita streck på kroppen. Ska jag försöka ha i henne igen? Jag hade bara henne där i ca 15 min. innan jag pockade upp henne igen.

MVH Ida
#5 - 12 augusti 2003 09:25
ja ha i henne igen, de håller på mellan 1-5 timmar så...
#6 - 12 augusti 2003 12:06
Nu äntligen har våra kampfiskyngel kläckts, även om det ser ut att bli många just nu så är väl inte chansen så stor att alla överlever direkt.
Men, man får ju vara glad över att det blev ngt redan första gången de lekte :)!
#7 - 12 augusti 2003 13:51
Hej!
Jag har lekt med mina kampfiskar. Det är lätt att få dem att leka men svårare att få dem att överleva.
Jag har två kampfiskyngel nu som är 4 månader av runt 100 stycken.
Det är bara dom starkaste som överlever.
Det är två honor.

Innan jag lekte med mina fiskar fisk jag ett tips av Pumpan[:-81]
Om hanen visar upp sig för honan spänner ut fenorna och simmar runt henne är han färdig med skumboet och redo att leka.

Men om hanen jagar honan direkt och biter henne är han inte nöjd med boet vänta en dag och prova igen.
Läs mera om kampfisk leken å min zoon http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=85890

#8 - 14 augusti 2003 10:54
Hej!
Okey TACK för era svar!!!

MVH Ida

Annons