kampfisk

#1 - 25 januari 2010 16:56
om man ska skaffa kampfisk vilka fiskar kan man ha ihop med en utan att det blir blodbad haha :p
#2 - 25 januari 2010 16:57
Vet inte riktigt jar ingen direkt efaren het av den fisken men i alla fall inte 2 kampfisk hannar ^^
#3 - 25 januari 2010 16:58
Vet inte riktigt jar ingen direkt efaren het av den fisken men i alla fall inte 2 kampfisk hannar ^^

nej det vet jag redan att man inte ska ha ;)
#4 - 25 januari 2010 17:21
går med många fiskar inga långfenade eller fen bitare :)
#5 - 25 januari 2010 17:22
Hej! jag har två kamphanar i mitt 240liters. Dessa två små herrar är syskon och kortfenade, inget blodbad eller kamp mellan dessa! Har då ca 6 honor ( tappat räkningen) Men som sagt, två långfenade hanar kan du inte ha ihop. Övriga fiskar som kampfiskarna bor med är: dvärgguami, skalare, svärdbärare, sorgmantel samt två sorter till som jag ej kan namnet på + malar. /Emma
#6 - 25 januari 2010 17:24
kortfenade är honor om det inte är en speciel art
#7 - 25 januari 2010 17:28
emmol skrev:
Hej! jag har två kamphanar i mitt 240liters. Dessa två små herrar är syskon och kortfenade, inget blodbad eller kamp mellan dessa! Har då ca 6 honor ( tappat räkningen) Men som sagt, två långfenade hanar kan du inte ha ihop. Övriga fiskar som kampfiskarna bor med är: dvärgguami, skalare, svärdbärare, sorgmantel samt två sorter till som jag ej kan namnet på + malar. /Emma

Går det att ha dom med guppys, botior(som faktiskt inte är intresserade av långa fenor), och neontetror?
#8 - 25 januari 2010 17:31
isåfall guppys utan fenor kampfisken ser dom som en annan kampfisk oftast
#9 - 25 januari 2010 17:33
august1996 skrev:

Hmm, riktigt tråkigt att det inte går att blanda fiskar hur som helst faktiskt.
#10 - 25 januari 2010 17:41
tack för alla svar ^^
#11 - 25 januari 2010 17:44
august1996 skrev:

Nej, kortfenade är den naturliga sortens kampfisk. De med långa slöjor är endast en odlingsvariant.
#12 - 25 januari 2010 18:14
august1996 skrev:

skulle tro mer att en kampfisk ser guppy (yngel/ungdjur) som mat än som en annan kampfiskhane. kampfisk och guppy har ju inte samma beteende eller så lika så tror inte dom en guppyhane och en kampfiskhane skulle börja bråka. guppy är ju inte heller så aggressiv.
#13 - 25 januari 2010 18:18
när jag började med akvarium så hade jag kampfiskar med guppy o platy o mollys o lite tetror. o sen hade jag nog en massa anaat med. fisksoppa.

linastorm: jag tycker det är bra att man inte kan mixa fiskar hursomhelst. jag är lite av en förespråkare för att hålla sig till biotoper. :P
#14 - 25 januari 2010 18:24
hannesc skrev:
när jag började med akvarium så hade jag kampfiskar med guppy o platy o mollys o lite tetror. o sen hade jag nog en massa anaat med. fisksoppa.

linastorm: jag tycker det är bra att man inte kan mixa fiskar hursomhelst. jag är lite av en förespråkare för att hålla sig till biotoper. :P

Jo det har du väl rätt i, men är så tråkigt när man vill ha vissa fiskar men så funkar dom inte ihop. Jag har just nu bara plats för ett akvarium och är jätte otålig av mig, så vill bara pula in alla fiskarter jag gillar i mitt akvarium och dela upp dom sen när jag flyttat. (men kommer ju självklart ej göra så)

Känner att jag måste jobba lite på det här med tålamod :p
#15 - 25 januari 2010 18:33
haha a jag känner igen mig...gör plats säger jag :P haha
#16 - 25 januari 2010 18:35
august1996 skrev:

Eh jaha konstig eftersom jag har fått små bäbisar för ett tag sen...man kan se skillnad på könen, honorna runda och har "sträck"/randig, hanarna har starkare färg. Men vad vet jag! Så är det iallfall hos mej...
#17 - 23 mars 2010 06:29
Jag passar på att fråga om hjälp i detta forumet också ^^ Jag är nybliven fiskägare till en kampfisk, och jag och min kompis tänkte försöka få våra två kampfiskar att para sig. Jag går och väntar på att min hane ska bygga bo, men det kommer liksom aldrig? Han har ett runt akvarium med grus på botten, en vattenväxt och ett slags "hus". På ytan har jag lagt en halv, upp och nervänd plastmugg för jag har hört att det ska kunna hjälpa bobygget?
Försöker också bli klok på fisken själv? Ena stunden far han runt, runt i akvariet och sprätter bland gruset, medan han nästa lägger sig helt still vid ytan/botten. Har någon en idé på hur det kan ligga till?
#18 - 23 mars 2010 15:31
hur många honor har din vän? för en kampfisk hanne ska ha många honor. och udda antal. 3,5,8 osv.
#19 - 23 mars 2010 15:41
Hon har i själva verket inte köpt honorna än, utan det är ännu bara i planering :P Fungerar det alltså inte annars?
#20 - 23 mars 2010 18:02
jo det kan gå men anledning till att man har flera honor är att han kanske mobbar ihjäl den ensamma honan. De brukar vilja ha flera för att bli leksugna annars blir det lätt mobbing.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1
läs här

Annons