Kameratest i Aftonbladet

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 18 november 2008 15:29
Idag har Aftobladet en test på olika kameror

Bl.a. så kan man läsa detta i testet

5 stjärnor
Nikon D90
Pris: 9995 kronor
Omdöme: Hobbyfotografens dröm. Har nästan allt – och ensam med filmning. Bäst i test.

4 stjärnor (utan inbördes rangordning)
Canon EOS 1000D
Pris: 5800 kr
Omdöme: Ny och modern till lågt pris. Bästa familjekameran. Men långsam med råformat.

Pentax K20D
Pris: 9200 kr
Omdöme: Vädertätad och tåligt hus i metall. Fullspäckad med inställningar, men dålig skärmsökare

Canon EOS 450D
Pris: 7400 kr
Omdöme: Många funktioner, men ändå liten. Dock litet grepp och alltför lågupplöst skärm.

Nikon D80
Pris: 7690 kr
Bra hobbykamera till bra pris, men saknar de senaste finesserna.

Pentax K200D
Pris: 5500 kr
Omdöme: Vädertätad. Rejäl kamera för pengarna.

3 stjärnor (utan inbördes rangordning)
Sony A200
Pris: 5300 kr
Omdöme: Enkel baskamera som kan passa hobbyfotografen

Nikon D60
Pris: 5990 kr
Omdöme: Föredömligt enkel och bra, men saknar de senaste finesserna.

Nikon D40
Pris: 4990 kr
Omdöme: Föredömligt enkel och bra, men lite väl låg upplösning. Saknar de senaste finesserna.

Sony A300
Pris: 6500 kr
Omdöme: Som A200, plus avancerad skärmsökare.

Sony A350
Pris: 8000 kr
Omdöme: Som A300, men onödigt dyr. Köp A300 i stället

Olympus E-520
Pris: 6000
Omdöme: Många funktioner för pengarna

Olympus E-420
Pris: 4500 kr
Omdöme: Väldigt liten, men full med funktioner. Saknar dock bildstabilisering i såväl hus som objektiv
#3 - 18 november 2008 17:44
Jaha, ska man behöva sälja sin canon med alla objektiv och köpa en nikon ;)
Det var väl nästam självklart att den skulle toppa.
Fast det är svårt att motivera nytt kamerainköp när man köpte en för inte så länge sedan.
Får se om filmningsmöjligheten kan fungera som argument.
Och ja, frugan får hålla efter mig ang inköp, annars vet man inte var det slutar. :D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 november 2008 17:49
Tenkare skrev:
Jaha, ska man behöva sälja sin canon med alla objektiv och köpa en nikon ;)

Det var väl nästam självklart att den skulle toppa.

Fast det är svårt att motivera nytt kamerainköp när man köpte en för inte så länge sedan.

Får se om filmningsmöjligheten kan fungera som argument.

Och ja, frugan får hålla efter mig ang inköp, annars vet man inte var det slutar. :D

Ja livet är hårt ibland:D

Skillnaderna är definitivt inte så stora att det berättigar till att man köper en ny kamera om man har objektiv som passar till ett annat kamerasystem.

Det jag tror knappast ens att jag byter min "gamla" (bara 2 år, men ändå "omodern") Nikon D200 till en Nikon D90 eller en D300.

Oavsett vilken systemkamera jag har så vet jag dock att den svaga punkten är fotografen och inte kameran[:o]
#5 - 18 november 2008 17:54

Oavsett vilken systemkamera jag har så vet jag dock att den svaga punkten är fotografen och inte kameran[:o]

Sant, men det är kul att leka med nya saker. :)
#6 - 19 november 2008 21:58
Filmfunktionen ska vara ganska dålig om man jämför med nya Canon 5d mkII som även den har HD-filmfunktion.
Dock tror jag att D90 blir årets julklapp i den övre medelklassens hem... :D
Jag har då inte råd nu när jag och Gabbi ska till Dubai om tre veckor.
#7 - 19 november 2008 22:32
Ja Canon 5d mkII verkar ju vara något i hästväg på HD-video mtp att det är en stillbildskamera.
Om jag förstår det rätt är denna video inspelad under de 72h som prototypen lånades ut av Canon. Tydligen minimal efterbearbetning också.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2326
#8 - 20 november 2008 05:12
Nu är det senaste erbjudandet på MediaMarkt D80 inkl 200mm objektiv 5995kr snacka vad man ångrar sig har köpt en D60 för samma pris nån månad senare så dyker detta upp men så är det med livet...=)men jag är nöjd med min ändå.Så priserna stämmer inte riktigt om man ska gå på Aftonbladet
#9 - 20 november 2008 06:28
Patrick, du har ju en kamera med nyare teknologik och är bättre bildkvalitetsmässigt. =)
Bilagor:
#10 - 20 november 2008 10:33
Patrick, du har ju en kamera med nyare teknologik och är bättre bildkvalitetsmässigt. =)
VA vad är det du säger så det var ett bra köp ändå jag gjorde:)
#11 - 20 november 2008 11:05
VA vad är det du säger så det var ett bra köp ändå jag gjorde:)

Ja det tycker jag.. om den inte är för liten i handen.. D80 är väl lite större vad jag förstått.

Annons