För 3500:- tror jag du kan skippa tanken på en riktig systemkamera, du kanske kan få tag i själva kamerahuset begagnat för det priset men sen måste du ha objektiv också och då lär det kosta mer.
Huvudskillnaden mellan systemkameror och kompaktkameror idag är enligt min mening inte finesserna och inställningsmöjligheterna, för dessa skiljer sig inte åt så mycket om man köper en lite mer avancerad kompaktkamera. Stora skillnaden är bildkvaliteten de producerar genom att systemkameror har mycket bättre objektiv, sen är systemkameror generellt lite snabbare också.
Hur som helst, det jag tycker du skall titta på är en kompaktkamera med manuella inställningsmöjligheter. Jag vill inte rekommendera någon speciell kamera eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av kameror i din prisklass men nedan följer några saker du bör tänka på.
[LIST]
[*] Möjlighet att ställa in ISO (Brukar finnas på de flesta)
[*] Möjlighet att ställa in slutartid (Finns på de flesta idag förutom de allra billigaste)
[*] Stirra dig inte blind på megapixelantalet, så länge du inte skall göra förstorningar i A4 format eller större så blir det bra bilder redan vid 2 megapixel.
[*] Närgränsen är viktig om du vill ta närbilder
[*] Skall du ha zoom så se till att det är optisk zoom, digital zoom är helt meningslös för man kan göra samma sak genom att beskära fotot i datorn i efterhand. Vid akvariefotografering är det bra med viss zoom(3-5x) men man har inte så stor nytta av exempelvis 10x zoom, det är däremot väldigt kul med 10x zoom när man fotar ute i naturen.
[*] Möjlighet att montera på en extern blixt är ett stort plus om du senare skaffar en extern blixt (Detta brukar dock vara relativt ovanligt på kompaktkameror). Fördelen med extern blixt är att ljuset blir mycket mer naturligt genom att man kan placera blixten ovanför akvariet.
[/LIST]
Oavsett vilken kamera du väljer så är det bra att veta att det går att ta bra bilder på akvarium med i princip vilken kamera som helst, det som avgör mest är tålamodet och kunskapen på den som står bakom kameran. Många skyller på kameran men oftast är det inte kameran som är det stora problemet.